{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Budowa kolekcji designu MNK

Budowa kolekcji designu MNK

Zakup obiektów dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W MNK od ponad 120 lat gromadzone są zbiory rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej. W skład kolekcji liczącej niemal 100 tys. obiektów, wchodzą unikalne przykłady mebli, tkanin, szkła czy ceramiki. W 2022 roku kolekcja MNK powiększyła się o meble projektu Andrzeja Pawłowskiego oraz zestaw tkanin autorstwa Zofii Matuszczyk-Cygańskiej. Te eksponaty uzupełnią kolekcję wzornictwa przeznaczoną dla nowopowstającego oddziału MNK: Muzeum Designu i Architektury w Dawnym Hotelu Cracovia. Wcześniej jednak prezentowane będą w ramach „Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku” oraz „XX+XXI. Galerii Sztuki Polskiej”.
Meble według konceptu Andrzeja Pawłowskiego (1925-1986) powstały w 1954 roku, w warsztatach ASP w Krakowie. Nieliczne ich realizacje, jak równieżprototypy maszyn i urządzeń to przykłady kierowania się przez Pawłowskiego ideą formy naturalnie ukształtowanej oraz efekt praktycznego stosowania przez projektanta teorii sprawnego działania. Według Pawłowskiego, projektant przemysłowy miał w sposób najprostszy, ekonomiczny i skuteczny uzyskać konkretny efekt. Zaprojektowane meble przez ponad 60 lat były użytkowane, stanowiąc wyposażenie mieszkania-pracowni Artysty i jego rodziny.

Prace Andrzeja Pawłowskiego  z dziedziny meblarstwa oraz prototypowe modele, m. in. telefon, nie występują w polskich i zagranicznych kolekcjach muzealnych. Muzeum Narodowe w Krakowie jest jedynym miejscem, gdzie będzie można je oglądać.

MNK powiększyło także kolekcję o dziesięć tkanin Zofii Matuszczyk-Cygańskiej. Artystka uważała się przede wszystkim za malarkę, tworzenie tkanin było dla niej wypowiedzią malarską, realizowaną jednak przy użyciu innego medium – typowych dla tkanin tworzyw i technik. O wartości zespołu tkanin, które zakupiło muzeum stanowi jego urozmaicenie i bardzo dobre opracowanie wzorów. Zestaw uwzględnia podział na dwie techniki – żakardową i o splocie podstawowym.A także rozgraniczenie na barwne żakardy budowane z czystych kolorów i na neutralne szarości tkaniny z sizalu. Bogactwo tego zespołu przejawia się we wzorach, w ichefektownych opracowaniach, ale i w umiejętności tworzenia interesujących, sugestywnych kompozycji.


Oprac na podstawie: AKi, AK

 

1. Fotel
Kraków, Andrzej Pawłowski (projekty), Antoni Fic, warsztaty Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie (realizacja), 1954
Drewno jesionowe, sznurek; stolarstwo, wyplatanie

2. Komplet: stolik (1), półka (2), stołek (3)
Kraków, Andrzej Pawłowski (projekty), Antoni Fic, warsztaty Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie (realizacja), 1954
Drewno modrzewiowe, tworzywo sztuczne, szkło; stolarstwo, wyplatanie, szlifowanie

 3. Model telefonu
Kraków, Andrzej Pawłowski (projekt modelu), 1959
Gips, tworzywo sztuczne

1. Ptaki
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), 1948
Tkanina żakardowa

2. Kamienie
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), 1960
Tkanina żakardowa

3. Kwadraciki
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), lata 60. XX w
Tkanina żakardowa

4. Warszawa
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), lata 50. XX w
Tkanina żakardowa

5. Filharmonia
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), 1954-55
Tkanina żakardowa

6. Pałac Kazimierzowski
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), 1952-53
Tkanina żakardowa

7. Biegacze
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), 1956
Tkanina żakardowa

8. Panel z motywem kół w kolorystyce żółto-pomarańczowej
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), ok.1956
Tkanina żakardowa

9. Panel z motywem kół w kolorystyce fioletowo-różowej
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt), ok.1956
Tkanina żakardowa

10. Wspomnienie z Jarosławca
Warszawa, Zofia Matuszczyk - Cygańska (projekt i wykonanie), lata 60.XX w
Sznurek sizalowy i oszlifowane fragmenty drewna (autorska dwuwymiarowa tkanina eksperymentalna

Na zakup dzieł udzielone zostało dofinansowanie w ramach programu rządowego "Narodowa kolekcja sztuki współczesnej" ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego