{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Zakup rzeźby „Mocny” Ursuli von Rydingsvard

Zakup rzeźby „Mocny” Ursuli von Rydingsvard

© Ursula von Rydingsvard Dzięki uprzejmości Galerie Lelong & Co., Nowy JorkUrsula von Rydingsvard (ur. 1942) to artystka polskiego pochodzenia, która żyje i tworzy w Nowym Jorku. Tworzy monumentalne kompozycje przestrzenne z modułów o niezmiennych parametrach: części o przekroju 4 x 4 cale, łączonych warstwowo w wielometrowe rzeźby. Drobne, rytmiczne detale kontrastują z masywnością formy.  Podstawowym tworzywem jej sztuki jest drewno cedrowe: lekkie, odporne i silnie aromatyczne. Proces powstawania jej dzieł jest żmudny i długi, przez co ma swoiście medytacyjny charakter. Ursulę von Rydingsvard charakteryzuje prawdziwie benedyktyński etos pracy.

Moc, jaką niosą ze sobą jej rzeźby wynika z ich ścisłych powiązań z naturą i tradycją przy równoczesnym braku dosłowności przedstawień. Są to poetyckie, wieloznaczne  impresje, a ich monumentalna skala wzbudza podziw odbiorców.

Rzeźby Ursuli von Rydingsvard wymykają się konwencjonalnej definicji piękna - sama rzeźbiarka twierdzi, że nie lubi tego słowa, gdyż właściwie nikt nie wie, co ono oznacza.

„MOCNY” to wisząca kompozycja przestrzenna, której nieregularna, skręcona forma przywołuje skojarzenia z naturalną fakturą pni starych drzew. Umieszczona na ścianie, rzeźba wydaje się gwałtownie wzlatywać w przestrzeń. Emanuje surową energią wynikającą z jej intensywnej ekspresji.

O ile samo dzieło jest na tle kolekcji rzeźby MNK wyjątkowe - nasze muzeum nie posiada wielu przykładów współczesnej rzeźby drewnianej w monumentalnej skali - równie istotna jest osoba artystki i jej szczególna droga twórcza. Ursula von Rydingsvard urodziła się w ubogiej chłopskiej rodzinie, a jej dzieciństwo naznaczone zostało ciągłymi przemieszczeniami między obozami dla uchodźców: artystka zapamiętała surową, drewnianą architekturę tych miejsc, a wspomnienie drewna powróciło, gdy po raz pierwszy, w roku 1985, odwiedziła Polskę. Milada Ślizińska, kuratorka pierwszej polskiej wystawy Ursuli von Rydingsvard (CSW Zamek Ujazdowski, 1992), tak pisała o jej nieoczywistym dziedzictwie polskości:

Piąta z siedmiorga dzieci, urodzona w Niemczech, wychowana w obozach dla uchodźców, wykształcona w Stanach Zjednoczonych, posiada w swojej pamięci liczne wyrwane z kontekstu kulturowego słowa, skojarzenia, obrazy, sytuacje, mające swe źródło w kraju, którego nigdy nie znała. Nadawanie przez Urszulę polskich tytułów swoim pracom (…) [to] budowanie tzw. ‘pamięci z drugiej ręki”.

Ważną częścią tożsamości von Rydingsvard jest doświadczenie imigracyjne - fakt, że w Stanach Zjednoczonych początkowo czuła się obca, sprawił, że była zmuszona bardziej się starać, aby udowodnić swoją wartość jako artystka.

W roku 1980 zwróciła na siebie uwagę krytyki artystycznej ogromną kompozycją w otwartej, piaszczystej przestrzeni Battery Park City „Sen świętego Marcina”. Praca ta organicznie wpisywała się w naturalne ukształtowanie terenu, podobnie jak jej wcześniejsze dzieła z nurtu land art.

Prace artystki znajdują się w licznych amerykańskich kolekcjach, w tym w zbiorach nowojorskiego muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), Albright-Knox Art Gallery, The Brooklyn Museum i National Museum of Women in the Arts w Waszyngtonie . Wystawa w Yorkshire Sculpture Park (1997) przypieczętowała światową renomę Ursuli von Rydingsvard.  

W kolekcji rzeźby XX wieku praca Ursuli von Rydingsvard będzie nawiązywać dialog z dziełami innych rzeźbiarzy, którzy jako tworzywo swojej sztuki wybrali drewno – najciekawsze wydaje się zestawienie artystki z wybitnym krakowskim artystą Jerzym Beresiem, nie tylko z uwagi na podobieństwo materiału, lecz też dlatego, że u obojga artystów wybór drewna ma głęboko symboliczne znaczenie i wiąże się z reminiscencjami kultury górskich obszarów Polski południowej (Bereś pochodził z Beskidu Sądeckiego, matka Ursuli von Rydingsvard mieszkała w Koszarawie w Beskidzie Żywieckim).

Włączenie do kolekcji naszego Muzeum dzieł Ursuli von Rydingsvard akcentuje ważny wątek manifestacji polskości przez artystów emigracyjnych, a także polskich inspiracji u artystów światowych.

Opracowanie: Agata Małodobry

 

Wykup rzeźby „MOCNY” Ursuli von Rydingsvärd.
Zadanie zrealizowane ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Całkowita wartość dofinansowania: 1 319 630 złotych

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Słowa kluczowe: Ursula von Rydingsvard