Za przykładem bogów
Wiadomo, że Siemiradzki uwielbiał motywy antyczne. Słynne rzeźby centaurów - młodego i starego - z Muzeum Kapitolińskiego w Rzymie są kluczami do zrozumienia i poprawnej interpretacji takich obrazów artysty jak "Wazon czy kobieta?" oraz "Aspazja".
Innym poruszanym na wykładzie zagadnieniem będzie związek artysty z teatrem.
Kurtyny dla Teatru Miejskiego w Krakowie oraz opery we Lwowie obrazują zarówno stosunek Siemiradzkiego do życia, jak i do sztuki teatru. "Theatrum vanitatis: risus, lacrimae" (Teatr marności: śmiech, łzy) - to metafora życia ludzkiego, pod którą na kurtynie stoi podpis lwowskiego artysty: "H. Siemiradzki pinx AD MCM". Triada "Twórczość", "Teatr" i " Życie" stanowią podstawowy temat przedstawiony na obu kurtynach. Ich porównanie ujawnia ewolucję poglądów artysty.
Prowadzenie: dr Vita Susak - kurator Działu Sztuki Europejskiej XIX-XX w. Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego.
Wykład towarzyszy wystawie obrazów Henryka Siemiradzkiego ze zbiorów Narodowej Galerii Sztuki we Lwowie "Poszukując Arkadii".
Na prezentowanej w sali wystaw zmiennych Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach wystawie możemy zobaczyć dwanaście obrazów Henryka Siemiradzkiego ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. B. G. Woźnickiego, czyli niemal całą lwowską kolekcję prac polskiego malarza.
Wystawa, zorganizowana dzięki życzliwości Muzealników ze Lwowa, to odsłona kameralnego, nastrojowego nurtu malarstwa Siemiradzkiego, w którym dominują kompozycje sielankowe, dla obrazu jego twórczości równie znaczącego, jak słynne monumentalne płótna.
ZOBACZ INNE WYKŁADY TOWARZYSZĄCE WYSTAWOM W MNK