Wieża ratuszowa w Krakowie
Wykład połączony z prezentacją rzadko pokazywanych materiałów archiwalnych, w tym najstarszych przedstawień krakowskiego ratusza od XVII do pocz. XX w.
Wieża ratusza o wysokości niemal 40 m (licząc jedynie do poziomu dawnego ganku dla straży, bez zwieńczenia) była przez wieki jedną z najwyższych budowli Krakowa, konkurującą z wieżami kościoła Mariackiego. Kamienny wystrój elewacji i bogata dekoracja rzeźbiarska upodobniają ją do najświetniejszych budowli Wawelu - wieży Duńskiej, wieży Zegarowej i dwóch kaplic królewskich przy fasadzie katedry, a także do dzieła powiązanego ściśle ze sztuką dworską Jagiellonów - południowej elewacji kościoła Augustianów na Kazimierzu.
Jest ona także jedną z najważniejszych budowli w swoim rodzaju w Europie, bo w większości miast Rzeszy ratusze nie miały wież. Prace przy jej budowie trwały bardzo długo, jednak w obecnym kształcie musiała powstać przed r. 1444 (data wyryta w pomieszczeniu w dolnej kondygnacji). Wyjątkową urodą odznacza się pomieszczenie na piętrze wieży, które pierwotnie prawdopodobnie miało pełnić funkcję kaplicy.
Jak dotąd nie było ono przedmiotem osobnych studiów, tymczasem odznacza się unikatową dekoracją rzeźbiarską a jego cechą wyróżniającą jest silna archaizacja, wyraźnie nawiązanie do architektury wczesnogotyckiej. W wykładzie przedstawiona zostaną kolejne przekształcenie budowli i geneza zastosowanych w niej rozwiązań z odwołaniami do materiału porównawczego przede wszystkich z obszarów Czech i Austrii.
Prowadzenie: dr hab. Marek Walczak - pracownik Instytutu Historii Sztuki UJ.
O CYKLU "KRAKÓW NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI"
W pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka (ul. Kanonicza 17) możemy oglądać 800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej. Są to elementy oryginalne, wykonane z kamienia lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te - świadectwa blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce - trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie.
W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome.
Więcej o ekspozycji "Kraków na wyciągnięcie ręki"
ZOBACZ POZOSTAŁE WYKŁADY Z CYKLU
Jest ona także jedną z najważniejszych budowli w swoim rodzaju w Europie, bo w większości miast Rzeszy ratusze nie miały wież. Prace przy jej budowie trwały bardzo długo, jednak w obecnym kształcie musiała powstać przed r. 1444 (data wyryta w pomieszczeniu w dolnej kondygnacji). Wyjątkową urodą odznacza się pomieszczenie na piętrze wieży, które pierwotnie prawdopodobnie miało pełnić funkcję kaplicy.
Jak dotąd nie było ono przedmiotem osobnych studiów, tymczasem odznacza się unikatową dekoracją rzeźbiarską a jego cechą wyróżniającą jest silna archaizacja, wyraźnie nawiązanie do architektury wczesnogotyckiej. W wykładzie przedstawiona zostaną kolejne przekształcenie budowli i geneza zastosowanych w niej rozwiązań z odwołaniami do materiału porównawczego przede wszystkich z obszarów Czech i Austrii.
Prowadzenie: dr hab. Marek Walczak - pracownik Instytutu Historii Sztuki UJ.
O CYKLU "KRAKÓW NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI"
W pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka (ul. Kanonicza 17) możemy oglądać 800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej. Są to elementy oryginalne, wykonane z kamienia lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te - świadectwa blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce - trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie.
W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome.
Więcej o ekspozycji "Kraków na wyciągnięcie ręki"
ZOBACZ POZOSTAŁE WYKŁADY Z CYKLU