{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
W związku z pracami technicznymi na ekspozycji „Kraków na wyciągnięcie ręki” galeria zostaje zamknięta dla zwiedzających w dniach 4-6 grudnia 2024 r.

Kraków na wyciągnięcie ręki

Eksponowana w pałacu biskupa Erazma Ciołka biała, okrągła płaskorzeźba przypominająca rozetę. Przypomnij o wydarzeniu
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo

W pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka możemy oglądać 800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej.

Są to elementy oryginalne, wykonane z kamienia, lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te – świadectwa blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce – trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie.

Do Muzeum Narodowego w Krakowie od początku jego powstania w 1879 roku trafiały oryginalne fragmenty głównie krakowskich budowli świeckich i sakralnych, które z powodu zniszczenia wymieniano na kopie. Muzeum kolekcjonowało też odlewy gipsowe elementów rzeźby architektonicznej, których nie można było pozyskać do zbioru muzealnego, a które uważano za ważne w opowieści o dziejach sztuki polskiej. Dla tych kolekcji w latach 20. XX wieku Muzeum urządziło osobną ekspozycję w Wieży Ratuszowej. Jednak po jej zamknięciu na początku lat 60. minionego stulecia prawie cały zbiór rzeźby architektonicznej i odlewów gipsowych został zmagazynowany i stopniowo o nim zapomniano.

O tej niezwykłej kolekcji rzeźb przypomina – przybliża ją dosłownie "na wyciągnięcie ręki" – wystawa w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka.


Zwiedzanie dla osób niewidomych i niedosłyszących
W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome. Orientację ułatwia im specjalna ścieżka audioprzewodnika.

Muzyka kamieni
Wystawie rzeźb towarzyszyć "muzyka kamieni", wykonana na rzadkim instrumencie litofonie, który został specjalnie na tę okazję sprowadzony do Polski z Zurychu. Materiał muzyczny stanowią z jednej strony fragmenty przetworzonej i zniekształconej muzyki renesansu i baroku, z drugiej zaś, naturalne brzmienia łupków i otoczaków rzecznych, których użycie wynika z poszukiwania "pradźwięku" kamienia jako tworzywa ekspozycji.

Multimedia
By uatrakcyjnić projekt, zrealizowano interaktywne prezentacje na temat kolekcji w specjalnych multimedialnych kioskach. Natomiast na ekranach plazmowych i holograficznych wyświetlane są filmy dokumentalne i animacje.

Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013.
Całkowita wartość projektu: 878 614,02 PLN
Wartość dofinansowania z Funduszy Europejskich: 364 664,35 PLN
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków Piwnice Pałacu Biskupa Erazma Ciołka
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
  • środa-niedziela: 10.00-16.00
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba przedstawiająca anioła i smoka. Smok odwraca się do stojącego za nim anioła i rozdziawia paszczę w jego stronę. Anioł ma odłamaną prawą rękę. Wygląda, jakby częściowo utrzymywał się na ciele smoka - jedną nogę ma na jego grzbiecie, a
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Prostokątna rzeźba przedstawiająca dwóch zakonników. Na wysokości ramion trzymają razem księgę. Są ubrani w habity, stoją boso. Obaj mają fryzurę zwaną tonsurą, czyli strzyżenie przypominające kształt korony cierniowej Chrystusa. Mają słabo zarysowane twa
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba przedstawiająca św. Małgorzatę przepędzającą smoka krzyżem. Ogon smoka układa się w koło, owijając głowę mężczyzny z szeroko otwartymi oczami.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Dynamiczna rzeźba przedstawiająca androgyniczną postać podnoszącą się z kolan. Postać ma długie, kręcone włosy i szatę. W uniesionej ręce trzyma rąbek szaty.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Rzeźba przedstawiająca sowę z rozłożonymi skrzydłami. Sowa ma wypukłe oczy, wyraźnie zarysowane pióra. Pod szponami trzyma herb z murami miejskimi.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Rzeźba przedstawiająca ptaka schylającego się pod koroną.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
biała, okrągła płaskorzeźba przedstawiająca rozetę.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Płaskorzeźba przedstawia popiersie mężczyzny z długimi, kręconymi włosami. Postać pochyla lekko głowę w dół. Ma smutny wyraz twarzy. Na głowie ma nakrycie głowy z zawiniętymi rogami po bokach. Ma na sobie szaty. Tło jest zdobione roślinnymi ornamentami.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Płaskorzeźba przedstawia popiersie mężczyzny w zbroi. Postać ma zamknięte oczy. Na głowie ma koronę.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba przedstawia Matkę Boską trzymającą w rękach Dzieciątko. Maryja siedzi na tronie. W jednej ręce trzyma stopy Jezusa, a drugą obejmuje go na wysokości klatki piersiowej. Dzieciątko jest nagie poza chustą przewiązaną w pasie. Ma krótkie,
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Odłam ornamentalnej rzeźby architektonicznej przypominającej kształtem koronę. Stoi na postumencie z napisem “272.”.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Rzeźba przedstawiająca przybycie trzech króli do Betlejem. Maryja i Józef podają jednemu z mędrców dziecię.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Fragment wierzchołka kamiennej kolumny. Kapitel z rzeźbą przedstawiającą wyobrażenie sądu ostatecznego z trzema postaciami. Jezus Chrystus stoi wyprostowany, prawą rękę trzyma uniesioną w górze, udzielając błogosławieństwa, a za lewą trzyma go w geście dz
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Fragment rzeźby architektonicznej z reliefem z literami, motywami roślinnymi i wzorami przypominającymi głowy lwów.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Płaskorzeźba przedstawiająca zarys twarzy człowieka, ale zamiast oczu i ust mamy tutaj trzy korony. Z kapelusza umieszczonymi nad koronami wychodzą linie układające się w kształt przypominający kręcone włosy. Poniżej twarzy znajdują się elementy dekoracyj
Rzeźba architektoniczna ze zbiorów MNK
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba z owalami i liniami układającymi się w kształt przypominający trudne do zidentyfikowania stworzenie.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
gniecie_reki_17.jpg Fragment rzeźby architektonicznej z reliefem, który przedstawia bogato zdobione okno, na szczycie której znajduje się korona. Nad oknem wyrzeźbiona łacińska inskrypcja.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Fragment rzeźby architektonicznej przedstawia dwie postaci anielskie. Jedna z nich nie ma głowy, a druga - trzyma w ręku siekierę.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Na ścianie na końcu ciemnego korytarza wisi gablota z tarczą Królestwa Polskiego. Jest to płaskorzeźba przedstawiająca polskiego orła w koronie, wokół którego zawinięta jest litera S.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Duża szklana gablota z tympanonami - półkolistymi polami, które w dawnej architekturze umieszczano się nad drzwiami. Tympanony są wypełnione płaskorzeźbami ukazującymi sceny z życia Chrystusa, takie jak narodziny, hołd trzech króli, śmierć na krzyżu i wni
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Sala wystawowa w podziemiach muzeum. Zdjęcie zrobione między dwiema szklanymi gablotami z kamiennymi reliefami i fragmentami rzeźb architektonicznych.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Pomieszczenie w podziemiach muzeum Biskupa Ciołka. Po lewej stronie znajduje się duża szklana gablota z kamiennymi eksponatami, zaś po prawej stronie mniejsza gablota z papierowymi dziełami. Między gablotami znajduje się długi korytarz prowadzący do wyjśc
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Pomieszczenie w podziemiach muzeum Biskupa Ciołka. Na środku jest pojedyncza szklana gablota z papierowymi eksponatami, zaś po prawej stronie pod ceglaną ścianą stoi regał z półkami, na których znajdują się duże kamienne reliefy i fragmenty rzeźb architek
Rzeźba architektoniczna ze zbiorów MNK
Rzeźba architektoniczna ze zbiorów MNK
Ekspozycja "Kraków na wyciągnięcie ręki"
Ekspozycja "Kraków na wyciągnięcie ręki"

Na blogu

Dofinansowanie

Wsparcie finansowe

Patronat medialny