{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Kraków na wyciągnięcie ręki

Eksponowana w pałacu biskupa Erazma Ciołka biała, okrągła płaskorzeźba przypominająca rozetę. Przypomnij o wydarzeniu
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo

W pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka możemy oglądać 800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej.

Są to elementy oryginalne, wykonane z kamienia, lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te – świadectwa blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce – trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie.

Do Muzeum Narodowego w Krakowie od początku jego powstania w 1879 roku trafiały oryginalne fragmenty głównie krakowskich budowli świeckich i sakralnych, które z powodu zniszczenia wymieniano na kopie. Muzeum kolekcjonowało też odlewy gipsowe elementów rzeźby architektonicznej, których nie można było pozyskać do zbioru muzealnego, a które uważano za ważne w opowieści o dziejach sztuki polskiej. Dla tych kolekcji w latach 20. XX wieku Muzeum urządziło osobną ekspozycję w Wieży Ratuszowej. Jednak po jej zamknięciu na początku lat 60. minionego stulecia prawie cały zbiór rzeźby architektonicznej i odlewów gipsowych został zmagazynowany i stopniowo o nim zapomniano.

O tej niezwykłej kolekcji rzeźb przypomina – przybliża ją dosłownie "na wyciągnięcie ręki" – wystawa w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka.


Zwiedzanie dla osób niewidomych i niedosłyszących
W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome. Orientację ułatwia im specjalna ścieżka audioprzewodnika.

Muzyka kamieni
Wystawie rzeźb towarzyszyć "muzyka kamieni", wykonana na rzadkim instrumencie litofonie, który został specjalnie na tę okazję sprowadzony do Polski z Zurychu. Materiał muzyczny stanowią z jednej strony fragmenty przetworzonej i zniekształconej muzyki renesansu i baroku, z drugiej zaś, naturalne brzmienia łupków i otoczaków rzecznych, których użycie wynika z poszukiwania "pradźwięku" kamienia jako tworzywa ekspozycji.

Multimedia
By uatrakcyjnić projekt, zrealizowano interaktywne prezentacje na temat kolekcji w specjalnych multimedialnych kioskach. Natomiast na ekranach plazmowych i holograficznych wyświetlane są filmy dokumentalne i animacje.

Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013.
Całkowita wartość projektu: 878 614,02 PLN
Wartość dofinansowania z Funduszy Europejskich: 364 664,35 PLN
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków Piwnice Pałacu Biskupa Erazma Ciołka
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
  • środa-niedziela: 10.00-16.00
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba przedstawiająca anioła i smoka. Smok odwraca się do stojącego za nim anioła i rozdziawia paszczę w jego stronę. Anioł ma odłamaną prawą rękę. Wygląda, jakby częściowo utrzymywał się na ciele smoka - jedną nogę ma na jego grzbiecie, a
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Prostokątna rzeźba przedstawiająca dwóch zakonników. Na wysokości ramion trzymają razem księgę. Są ubrani w habity, stoją boso. Obaj mają fryzurę zwaną tonsurą, czyli strzyżenie przypominające kształt korony cierniowej Chrystusa. Mają słabo zarysowane twa
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba przedstawiająca św. Małgorzatę przepędzającą smoka krzyżem. Ogon smoka układa się w koło, owijając głowę mężczyzny z szeroko otwartymi oczami.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Dynamiczna rzeźba przedstawiająca androgyniczną postać podnoszącą się z kolan. Postać ma długie, kręcone włosy i szatę. W uniesionej ręce trzyma rąbek szaty.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Rzeźba przedstawiająca sowę z rozłożonymi skrzydłami. Sowa ma wypukłe oczy, wyraźnie zarysowane pióra. Pod szponami trzyma herb z murami miejskimi.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Rzeźba przedstawiająca ptaka schylającego się pod koroną.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
biała, okrągła płaskorzeźba przedstawiająca rozetę.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Płaskorzeźba przedstawia popiersie mężczyzny z długimi, kręconymi włosami. Postać pochyla lekko głowę w dół. Ma smutny wyraz twarzy. Na głowie ma nakrycie głowy z zawiniętymi rogami po bokach. Ma na sobie szaty. Tło jest zdobione roślinnymi ornamentami.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Płaskorzeźba przedstawia popiersie mężczyzny w zbroi. Postać ma zamknięte oczy. Na głowie ma koronę.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba przedstawia Matkę Boską trzymającą w rękach Dzieciątko. Maryja siedzi na tronie. W jednej ręce trzyma stopy Jezusa, a drugą obejmuje go na wysokości klatki piersiowej. Dzieciątko jest nagie poza chustą przewiązaną w pasie. Ma krótkie,
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Odłam ornamentalnej rzeźby architektonicznej przypominającej kształtem koronę. Stoi na postumencie z napisem “272.”.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Rzeźba przedstawiająca przybycie trzech króli do Betlejem. Maryja i Józef podają jednemu z mędrców dziecię.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Fragment wierzchołka kamiennej kolumny. Kapitel z rzeźbą przedstawiającą wyobrażenie sądu ostatecznego z trzema postaciami. Jezus Chrystus stoi wyprostowany, prawą rękę trzyma uniesioną w górze, udzielając błogosławieństwa, a za lewą trzyma go w geście dz
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Fragment rzeźby architektonicznej z reliefem z literami, motywami roślinnymi i wzorami przypominającymi głowy lwów.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Płaskorzeźba przedstawiająca zarys twarzy człowieka, ale zamiast oczu i ust mamy tutaj trzy korony. Z kapelusza umieszczonymi nad koronami wychodzą linie układające się w kształt przypominający kręcone włosy. Poniżej twarzy znajdują się elementy dekoracyj
Rzeźba architektoniczna ze zbiorów MNK
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Okrągła płaskorzeźba z owalami i liniami układającymi się w kształt przypominający trudne do zidentyfikowania stworzenie.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
gniecie_reki_17.jpg Fragment rzeźby architektonicznej z reliefem, który przedstawia bogato zdobione okno, na szczycie której znajduje się korona. Nad oknem wyrzeźbiona łacińska inskrypcja.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Fragment rzeźby architektonicznej przedstawia dwie postaci anielskie. Jedna z nich nie ma głowy, a druga - trzyma w ręku siekierę.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Na ścianie na końcu ciemnego korytarza wisi gablota z tarczą Królestwa Polskiego. Jest to płaskorzeźba przedstawiająca polskiego orła w koronie, wokół którego zawinięta jest litera S.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Duża szklana gablota z tympanonami - półkolistymi polami, które w dawnej architekturze umieszczano się nad drzwiami. Tympanony są wypełnione płaskorzeźbami ukazującymi sceny z życia Chrystusa, takie jak narodziny, hołd trzech króli, śmierć na krzyżu i wni
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Sala wystawowa w podziemiach muzeum. Zdjęcie zrobione między dwiema szklanymi gablotami z kamiennymi reliefami i fragmentami rzeźb architektonicznych.
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Pomieszczenie w podziemiach muzeum Biskupa Ciołka. Po lewej stronie znajduje się duża szklana gablota z kamiennymi eksponatami, zaś po prawej stronie mniejsza gablota z papierowymi dziełami. Między gablotami znajduje się długi korytarz prowadzący do wyjśc
/ fot. Paweł Czernicki - Pracownia Fotograficzna MNK
Pomieszczenie w podziemiach muzeum Biskupa Ciołka. Na środku jest pojedyncza szklana gablota z papierowymi eksponatami, zaś po prawej stronie pod ceglaną ścianą stoi regał z półkami, na których znajdują się duże kamienne reliefy i fragmenty rzeźb architek
Rzeźba architektoniczna ze zbiorów MNK
Rzeźba architektoniczna ze zbiorów MNK
Ekspozycja "Kraków na wyciągnięcie ręki"
Ekspozycja "Kraków na wyciągnięcie ręki"

Na blogu

Dofinansowanie

Wsparcie finansowe

Patronat medialny