MNK Ciołek
ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków Piwnice Pałacu Biskupa Erazma Ciołka- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
- środa-niedziela: 10.00-16.00
Informacja i rezerwacja w godz. 9.00-16.00 w dni powszednie
Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Z-ca dyrektora ds. Działalności Programowej
Z-ca Dyrektora ds. Strategii i Komunikacji
Z-ca dyrektora ds. Zarządzania
Główna Księgowa
Główny Inwentaryzator
Główny Konserwator
W pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka możemy oglądać 800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej.
Są to elementy oryginalne, wykonane z kamienia, lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te – świadectwa blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce – trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie.
Do Muzeum Narodowego w Krakowie od początku jego powstania w 1879 roku trafiały oryginalne fragmenty głównie krakowskich budowli świeckich i sakralnych, które z powodu zniszczenia wymieniano na kopie. Muzeum kolekcjonowało też odlewy gipsowe elementów rzeźby architektonicznej, których nie można było pozyskać do zbioru muzealnego, a które uważano za ważne w opowieści o dziejach sztuki polskiej. Dla tych kolekcji w latach 20. XX wieku Muzeum urządziło osobną ekspozycję w Wieży Ratuszowej. Jednak po jej zamknięciu na początku lat 60. minionego stulecia prawie cały zbiór rzeźby architektonicznej i odlewów gipsowych został zmagazynowany i stopniowo o nim zapomniano.
O tej niezwykłej kolekcji rzeźb przypomina – przybliża ją dosłownie "na wyciągnięcie ręki" – wystawa w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka.
Zwiedzanie dla osób niewidomych i niedosłyszących
W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome. Orientację ułatwia im specjalna ścieżka audioprzewodnika.
Muzyka kamieni
Wystawie rzeźb towarzyszyć "muzyka kamieni", wykonana na rzadkim instrumencie litofonie, który został specjalnie na tę okazję sprowadzony do Polski z Zurychu. Materiał muzyczny stanowią z jednej strony fragmenty przetworzonej i zniekształconej muzyki renesansu i baroku, z drugiej zaś, naturalne brzmienia łupków i otoczaków rzecznych, których użycie wynika z poszukiwania "pradźwięku" kamienia jako tworzywa ekspozycji.
Multimedia
By uatrakcyjnić projekt, zrealizowano interaktywne prezentacje na temat kolekcji w specjalnych multimedialnych kioskach. Natomiast na ekranach plazmowych i holograficznych wyświetlane są filmy dokumentalne i animacje.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013.
Całkowita wartość projektu: 878 614,02 PLN
Wartość dofinansowania z Funduszy Europejskich: 364 664,35 PLN
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.