Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Wielki Post w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka

Wielki Post w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
11.02.2008
poniedziałek

Wielki Post w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka

Wraz z nadejściem Wielkiego Postu w Galerii "Sztuka Dawnej Polski. XII-XVIII wiek" zaszła zmiana. Sześć kwater wielkiego poliptyku dominikańskiego, namalowanego dla krakowskiego kościoła Świętej Trójcy po roku 1462, zostało odwróconych.
Zamiast prezentowanych dotąd rewersów ze scenami z życia Marii można teraz podziwiać świąteczną odsłonę kwater, na której wyobrażono sceny z Męki Chrystusa, od "Modlitwy w Ogrojcu" po "Złożenie do grobu".

"Na stałej wystawie znajdują się bardzo liczne dzieła, dla których inspiracją była Pasja i które pobudzały – i nadal pobudzają – do rozważań nad zbawczym cierpieniem Chrystusa. Charakter dzieł średniowiecznych, ich wielka ekspresja, czasem wynikająca z bardzo dosłownego, nieraz werystycznego sposobu przedstawiania, odzwierciedlają religijność tej epoki, którą charakteryzowała duża uczuciowość i emocjonalność.

Do najbardziej przejmujących świadectw owej religijności należy rzeźba umęczonego Chrystusa wskazującego na Swoje rany, pozyskana z Krauszowa, wykonana około 1440 roku. W ten sposób średniowieczny artysta przedstawił postać Męża Boleści, o którym pisał Izajasz w swym proroctwie. Na kwaterach poliptyku augustiańskiego, wykonanego około roku 1468 odnajdujemy rzadkie w ikonografii wyobrażenia scen Wypędzenia przekupniów ze świątyni oraz Chrystusa przez Kajfaszem. Dosłowność sztuki wieków średnich najpełniej ilustruje rzeźba Chrystusa na osiołku z początku wieku XVI, którą w Niedziele Palmowe w uroczystej procesji wożono, jak gdyby samego Jezusa, po ulicach miasta. Do najcenniejszych dzieł w zbiorach Muzeum należy kamienna płaskorzeźba wykonana około 1485 roku przez słynnego Wita Stwosza, która przedstawia Modlitwę w Ogrojcu. Pierwszoplanowa postać Chrystusa odzianego w bogato drapowaną szatę kontrastuje, w malarski nieomal sposób z gładko potraktowanym tłem. Scena przedstawia ostatnie chwile modlitwy, gdyż na skraju kompozycji widać już zbrojne postacie nadciągające z Jerozolimy.

Bardzo piękny cykl dynamicznie malowanych scen pasyjnych odnajdujemy na skrzydłach poliptyku z Lusiny z około 1500 roku. Niezwykły poziom ekspresji reprezentuje torso Ukrzyżowanego pochodzące z Wiśnicza Starego, wykonane około roku 1500. Nieznany artysta w bardzo realistyczny, namacalny nieomal sposób oddał napięcie cierpiącego Ciała. Do średniowiecznej ikonografii nawiązuje barokowe płótno pochodzące z 1647 roku, które przedstawia Tłocznię Mistyczną i w obrazowy sposób ilustruje charakter Męki Pańskiej: oto Chrystus, przygniatany prasą dośrubowywaną przez Boga Ojca, wytłacza swym ciałem sok z winnego grona, który – jako Jego odkupieńczą krew – zbierają do kielicha aniołowie. Podobnie dydaktyczny charakter mają płaskorzeźby ołtarza Bożej Męki wykonanego około roku 1630 dla kościoła w Krośnie nad Wisłokiem. W dziele tym znajdujemy dokładną ilustrację wszystkich ważniejszych zdarzeń, jakie rozegrały się od Paschy do Niedzieli Zmartwychwstania.

W Pałacu Biskupa Erazma Ciołka można natrafić nie tylko dzieła plastyczne, odnoszące się do Bożej Męki. W sali ukazującej staropolskie obyczaje pogrzebowe możemy również wysłuchać kilku dawnych polskich pieśni pasyjnych, które śpiewano także poza Wielkim Postem, w trakcie nabożeństw żałobnych. Jest wśród nich wykonanie fragmentu jednej z najstarszych, osiemnastowiecznych wersji Gorzkich Żali, która została zanotowana w kancjonale (śpiewniku) z klasztoru benedyktynek w Staniątkach k. Krakowa.

T.Z.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję