Kolekcja secesyjnego rzemiosła artystycznego i sztuki stosowanej z 1. ćwierci XX wieku
Kolekcja secesyjnego rzemiosła artystycznego i sztuki stosowanej z 1. ćwierci XX wieku
Serdecznie zapraszamy na wykład "Kolekcja secesyjnego rzemiosła artystycznego i sztuki stosowanej z 1. ćwierci XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie" organizowany przy okazji wystawy "Kraków 1900"
Kolekcja rzemiosła artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie należy do największych
i najbardziej różnorodnych zespołów zabytków w polskich zbiorach muzealnych. Pozyskiwanie do zbiorów obiektów w stylu secesji rozpoczęto jeszcze w okresie obowiązywania tego kierunku w sztuce. Działo się to za sprawą Feliksa Kopery, od 1901 roku dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie. Znaczący wpływ na stan kolekcji miał dar przekazany w roku 1909 przez Teodora Dunina oraz włączenie po 1962 roku do zbiorów Muzeum Narodowego kolekcji Muzeum Przemysłu Artystycznego
w Krakowie. W latach 60-70 XX w. dokonywane były kolejne zakupy zabytków, poszerzające znacząco istniejący już zbiór zabytków z pierwszej i drugiej dekady stulecia. Aktualnie kolekcja ma wyjątkowy charakter m. in. ze względu na obecność unikalnych realizacji pochodzących z warsztatów i kursów Muzeum Techniczno-Przemysłowego oraz z kolekcji prywatnych.
Prowadzący: Alicja Kilijańska - absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1995 roku pracownik Muzeum Narodowego w Krakowie, zatrudniony w Dziale Rzemiosła Artystycznego i Kultury Materialnej, od 2000 pełni funkcję kierownika tego Działu. W ramach działu sprawuje opieką nad poddziałami ze zbiorami szkła, złotnictwa, mebli, zegarów i gemm oraz Galerią Rzemiosła Artystycznego. Ponadto od 2005 roku prowadzi zajęcia z historii rzemiosła artystycznego i kultury materialnej ze studentami scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2008 roku została przyjęta w poczet członków ICOM.
[WSTAW CYKLE]
i najbardziej różnorodnych zespołów zabytków w polskich zbiorach muzealnych. Pozyskiwanie do zbiorów obiektów w stylu secesji rozpoczęto jeszcze w okresie obowiązywania tego kierunku w sztuce. Działo się to za sprawą Feliksa Kopery, od 1901 roku dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie. Znaczący wpływ na stan kolekcji miał dar przekazany w roku 1909 przez Teodora Dunina oraz włączenie po 1962 roku do zbiorów Muzeum Narodowego kolekcji Muzeum Przemysłu Artystycznego
w Krakowie. W latach 60-70 XX w. dokonywane były kolejne zakupy zabytków, poszerzające znacząco istniejący już zbiór zabytków z pierwszej i drugiej dekady stulecia. Aktualnie kolekcja ma wyjątkowy charakter m. in. ze względu na obecność unikalnych realizacji pochodzących z warsztatów i kursów Muzeum Techniczno-Przemysłowego oraz z kolekcji prywatnych.
Prowadzący: Alicja Kilijańska - absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1995 roku pracownik Muzeum Narodowego w Krakowie, zatrudniony w Dziale Rzemiosła Artystycznego i Kultury Materialnej, od 2000 pełni funkcję kierownika tego Działu. W ramach działu sprawuje opieką nad poddziałami ze zbiorami szkła, złotnictwa, mebli, zegarów i gemm oraz Galerią Rzemiosła Artystycznego. Ponadto od 2005 roku prowadzi zajęcia z historii rzemiosła artystycznego i kultury materialnej ze studentami scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2008 roku została przyjęta w poczet członków ICOM.
[WSTAW CYKLE]