Cykl: Koncerty w Atmie W jednej muzycznej rodzinie: Fryderyk Chopin i Karol Szymanowski
Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem. Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie zaprasza na Dzień Otwarty Muzeów w niedzielę, 19 listopada 2023, o godzinie 16:00 na wykład połączony z prezentacją multimedialną i muzyką wykonywaną na żywo.
Kurator ds. programowych „Atmy” – dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP w Krakowie – przedstawi dwie znaczące postacie dla polskiej kultury muzycznej: Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego, które można połączyć w jedną duchową rodzinę. Chopin, „najbardziej polityczny kompozytor” swoich czasów, w dźwiękach komponował wolną Polskę. Nikt tak jak on „klawiszy nie dotykał”, choć potrafił „piorunować na fortepianie” i „pięścią uderzyć w klawisze”. Szymanowski uważał Chopina za największego rewolucjonistę w dziejach historii muzyki, nazywał go także – futurystą. Domagał się też, w okresie międzywojnia, nowego odczytania Chopinowskiego dziedzictwa.
Wykład „dopowiedziany” zostanie muzyką Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego w wykonaniu młodej pianistki Marii Słysz, absolwentki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Zabrzmią mazurki obu twórców, w których usłyszeć będzie można pokrewieństwo gatunkowe i estetyczne, a zarazem różnice stylistyczne.
● muzyka
Maria Słysz – fortepian
absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. dr hab. Marioli Cieniawy-Puchały (dyplom z wyróżnieniem). Finalistka XI Międzynarodowego Konkursu im. Adilia Alieva w Szwajcarii/Francji (2017), laureatka trzecich nagród: w XXVII Międzynarodowym Konkursie w Rzymie (2017) i w X Międzynarodowym Konkursie „Giovani Musicisti” w Treviso (2018), drugiej nagrody w Międzynarodowym Internetowym Konkursie „IMKA” (2019). Zadebiutowała z orkiestrą kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie, pełniąc rolę pianisty i dyrygenta, w Koncercie fortepianowym B-dur KV 238 W. A. Mozarta (2017). Laureatka I nagrody w VII Makroregionalnym Konkursie uczniów Klas Fortepianu „Dziecięce Interpretacje Muzyczne” w Tarnobrzegu (2010) oraz II nagrody w XIX Małopolskim Przeglądzie Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych I stopnia w Krynicy-Zdroju (2008). Otrzymała także wyróżnienia w I i III Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów nad Kamienną (2008 i 2010), na XVI Festiwalu Młodych Instrumentalistów w Krakowie (2009) oraz w duecie na V Wiośnie Młodych Kameralistów (2007). Występowała m. in. w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, na Zamku Królewskim na Wawelu, w Muzeum Karola Szymanowskiego „Atma” w Zakopanem i w Domu Józefa Mehoffera – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Doskonaliła swoje umiejętności podczas 17. i 21. Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w kursach pianistycznych (Dmitri Alexeev, Marilyn Engle, Pasquale Iannone, Peter Jablonski, Gerlinde Otto, Michael Wessel, Aquiles Delle Vigne, Tatiana Zelikman) i w IIIrd Coimbra World Piano Meeting w Portugalii.
w programie:
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Preludium e-moll op. 28 nr 4
Mazurek g-moll op. 24 nr 1
Mazurek C-dur op. 24 nr 2
Karol Szymanowski (1882-1937)
Mazurek op. 50 nr 1
Etiuda b-moll op. 4 nr 3
Mazurek op. 50 nr 16
Karol Szymanowski: „«Polskość» dzieła Chopina nie ulega najmniejszej wątpliwości, nie polega ona jednak na tym, iż pisał on również polonezy i mazurki [...]. W bezwzględnej «muzyczności» wyrósł on ponad swą epokę w podwójnym tego słowa znaczeniu: jako artysta poszukiwał form stojących poza literacko-dramatycznym charakterem muzyki, cechującym dążenia Romantyzmu, jako Polak odzwierciedlał w nich nie istotę ówczesnego tragicznego załamania się dziejów narodu, a dążył instynktownie do ujęcia ponad-dziejowego niejako, najgłębszego wyrazu swej rasy, rozumiejąc, iż tylko na drodze wyzwolenia sztuki z zakresu dramatycznej treści dziejowej zdoła zapewnić jej najtrwalsze a prawdziwe polskie wartości“[1].
[1] K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, „Skamander” 1923 (z. 28 i z. 29/30) w: tegoż, Pisma muzyczne, zebrał i opracował Kornel Michałowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1984, s. 97.
Serdecznie zapraszamy!
Wykład „dopowiedziany” zostanie muzyką Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego w wykonaniu młodej pianistki Marii Słysz, absolwentki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Zabrzmią mazurki obu twórców, w których usłyszeć będzie można pokrewieństwo gatunkowe i estetyczne, a zarazem różnice stylistyczne.
● muzyka
Maria Słysz – fortepian
absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. dr hab. Marioli Cieniawy-Puchały (dyplom z wyróżnieniem). Finalistka XI Międzynarodowego Konkursu im. Adilia Alieva w Szwajcarii/Francji (2017), laureatka trzecich nagród: w XXVII Międzynarodowym Konkursie w Rzymie (2017) i w X Międzynarodowym Konkursie „Giovani Musicisti” w Treviso (2018), drugiej nagrody w Międzynarodowym Internetowym Konkursie „IMKA” (2019). Zadebiutowała z orkiestrą kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie, pełniąc rolę pianisty i dyrygenta, w Koncercie fortepianowym B-dur KV 238 W. A. Mozarta (2017). Laureatka I nagrody w VII Makroregionalnym Konkursie uczniów Klas Fortepianu „Dziecięce Interpretacje Muzyczne” w Tarnobrzegu (2010) oraz II nagrody w XIX Małopolskim Przeglądzie Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych I stopnia w Krynicy-Zdroju (2008). Otrzymała także wyróżnienia w I i III Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów nad Kamienną (2008 i 2010), na XVI Festiwalu Młodych Instrumentalistów w Krakowie (2009) oraz w duecie na V Wiośnie Młodych Kameralistów (2007). Występowała m. in. w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, na Zamku Królewskim na Wawelu, w Muzeum Karola Szymanowskiego „Atma” w Zakopanem i w Domu Józefa Mehoffera – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Doskonaliła swoje umiejętności podczas 17. i 21. Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w kursach pianistycznych (Dmitri Alexeev, Marilyn Engle, Pasquale Iannone, Peter Jablonski, Gerlinde Otto, Michael Wessel, Aquiles Delle Vigne, Tatiana Zelikman) i w IIIrd Coimbra World Piano Meeting w Portugalii.
w programie:
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Preludium e-moll op. 28 nr 4
Mazurek g-moll op. 24 nr 1
Mazurek C-dur op. 24 nr 2
Karol Szymanowski (1882-1937)
Mazurek op. 50 nr 1
Etiuda b-moll op. 4 nr 3
Mazurek op. 50 nr 16
Karol Szymanowski: „«Polskość» dzieła Chopina nie ulega najmniejszej wątpliwości, nie polega ona jednak na tym, iż pisał on również polonezy i mazurki [...]. W bezwzględnej «muzyczności» wyrósł on ponad swą epokę w podwójnym tego słowa znaczeniu: jako artysta poszukiwał form stojących poza literacko-dramatycznym charakterem muzyki, cechującym dążenia Romantyzmu, jako Polak odzwierciedlał w nich nie istotę ówczesnego tragicznego załamania się dziejów narodu, a dążył instynktownie do ujęcia ponad-dziejowego niejako, najgłębszego wyrazu swej rasy, rozumiejąc, iż tylko na drodze wyzwolenia sztuki z zakresu dramatycznej treści dziejowej zdoła zapewnić jej najtrwalsze a prawdziwe polskie wartości“[1].
[1] K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, „Skamander” 1923 (z. 28 i z. 29/30) w: tegoż, Pisma muzyczne, zebrał i opracował Kornel Michałowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1984, s. 97.
Serdecznie zapraszamy!