Rozmowy o Japonii: Zatrzymany czas Przepływającego Świata ukiyo
Na spotkaniu, które towarzyszyć będzie wystawie "ONNA – piękno, siła, ekstaza", skupimy się na tych wartościach, które pomimo poddaniu się nurtowi Przepływającego Świata (jap. ukiyo) nie przeminęły, nie przepłynęły „jak tykwa unoszona prądem rzeki”.
Zapraszając do przestrzeni japońskiego drzeworytu okresu Edo (1603–1868), opowiemy o ówczesnej filozofii, której cechą charakterystyczną było pogodzenie się z upływaniem czasu, poddanie się ulotności chwili i czerpanie radości z doczesnych rozrywek.
Porozmawiamy o wartościach, które okazały się trwalsze niż moment opadania płatków kwiatów, a także o tym, jak drzeworyt – druk delikatny, na nietrwałym papierowym podłożu – stał się medium dokumentującym życie całej epoki, by dziś stanowić źródło estetycznych wzruszeń i doświadczeń kulturowych.
Prowadzenie: Beata Romanowicz - kustosz Działu Sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Narodowym w Krakowie. Stypendystka Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej, Rządu Chińskiej Republiki Ludowej. Kuratorka wystaw poświęconych sztuce japońskiej i chińskiej podkreślająca rolę kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie w promowaniu sztuki Dalekiego Wschodu. Wykładowca uniwersytecki, uczestniczka wielu konferencji w kraju i za granicą, również w Japonii. Autorka licznych publikacji – artykułów naukowych i popularyzatorskich oraz katalogów wystaw. Kuratorka wystawy i autorka katalogu "ONNA – piękno, siła, ekstaza".
Zobacz kolejne spotkania z cyklu
Porozmawiamy o wartościach, które okazały się trwalsze niż moment opadania płatków kwiatów, a także o tym, jak drzeworyt – druk delikatny, na nietrwałym papierowym podłożu – stał się medium dokumentującym życie całej epoki, by dziś stanowić źródło estetycznych wzruszeń i doświadczeń kulturowych.
Prowadzenie: Beata Romanowicz - kustosz Działu Sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Narodowym w Krakowie. Stypendystka Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej, Rządu Chińskiej Republiki Ludowej. Kuratorka wystaw poświęconych sztuce japońskiej i chińskiej podkreślająca rolę kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie w promowaniu sztuki Dalekiego Wschodu. Wykładowca uniwersytecki, uczestniczka wielu konferencji w kraju i za granicą, również w Japonii. Autorka licznych publikacji – artykułów naukowych i popularyzatorskich oraz katalogów wystaw. Kuratorka wystawy i autorka katalogu "ONNA – piękno, siła, ekstaza".
Zobacz kolejne spotkania z cyklu