Praca Łukasza Skąpskiego przed Gmachem Głównym MNK
Praca Łukasza Skąpskiego przed Gmachem Głównym MNK
Przed Gmachem Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie (od prawej strony) można oglądać pracę Łukasza Skąpskiego, krakowskiego pedagoga i artysty multimedialnego.
Artysta prowadzi nietypowe badania związane z alternatywnymi sposobami kreacji, nie tylko artystycznej. Poznawał m.in. historię "podhalańskich mechaników”, którzy w czasach PRL-u, kiedy pojazdy rolnicze były reglamentowane i typizowane w produkcji, zaczęli na własną rękę, ze specyficznym wyczuciem estetyki, konstruować funkcjonalne "traktory”, dostosowane do niesprzyjających warunków politycznych i geograficznych.
Produkowane własnym sumptem "maszyny” stały się obiektem zainteresowania artysty nie tylko ze względu na ich krytyczne względem systemu PRL znaczenie. Skąpski odnalazł w nich także podobieństwo do zmagań artystycznych, które przed rokiem 1989 również polegały na wykorzystywaniu dostępnych środków i możliwości do realizacji wewnętrznej i zewnętrznej potrzeby kreacji.
"Lukas Skapski Motors, S-Type" prezentowany przed Gmachem Muzeum, wykonany współcześnie przez alternatywnego – tym razem – "miejskiego mechanika” samochód, podobnie jak "podhalańskie ciągniki”, powstał z wielu różnorodnych elementów (pochodzących m.in. z wartburga). Ta precyzyjna konstrukcja świadczy o potrzebie dorównania profesjonalnym konstruktorom samochodów takich marek, jak Ferrari czy Alfa Romeo. Zaanektowany na potrzeby sztuki "internacjonalny” samochód wyraża swoiste marzenie, zrealizowane w miarę posiadanych możliwości. Jest swoistym świadectwem kreatywności, spontaniczności i zaradności, która wydaje się ponadczasową, uniwersalną cechą Polaków.
Praca była pokazywana na zakończonej w czerwcu wystawie "Polska sztuka współczesna z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie" prezentowanej w siedzibie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Łukasz Skąpski studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Mieszka i pracuje w Krakowie. Tworzy instalacje, obiekty, filmy wideo, fotografie. W jego twórczości przewijają się różne wątki: w latach 90-tych dominowało zainteresowanie problematyką światła wraz z jego metafizycznymi asocjacjami, konstruował również parakomercyjne instrumenty wykorzystujące elementy optyczne, nadając im jednak przede wszystkim konceptualne znaczenie. Od roku 2001 członek-założyciel grupy Azorro. Równocześnie tworzył filmy wideo, głównie o tematyce społecznej i politycznej.
Produkowane własnym sumptem "maszyny” stały się obiektem zainteresowania artysty nie tylko ze względu na ich krytyczne względem systemu PRL znaczenie. Skąpski odnalazł w nich także podobieństwo do zmagań artystycznych, które przed rokiem 1989 również polegały na wykorzystywaniu dostępnych środków i możliwości do realizacji wewnętrznej i zewnętrznej potrzeby kreacji.
"Lukas Skapski Motors, S-Type" prezentowany przed Gmachem Muzeum, wykonany współcześnie przez alternatywnego – tym razem – "miejskiego mechanika” samochód, podobnie jak "podhalańskie ciągniki”, powstał z wielu różnorodnych elementów (pochodzących m.in. z wartburga). Ta precyzyjna konstrukcja świadczy o potrzebie dorównania profesjonalnym konstruktorom samochodów takich marek, jak Ferrari czy Alfa Romeo. Zaanektowany na potrzeby sztuki "internacjonalny” samochód wyraża swoiste marzenie, zrealizowane w miarę posiadanych możliwości. Jest swoistym świadectwem kreatywności, spontaniczności i zaradności, która wydaje się ponadczasową, uniwersalną cechą Polaków.
Praca była pokazywana na zakończonej w czerwcu wystawie "Polska sztuka współczesna z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie" prezentowanej w siedzibie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Łukasz Skąpski studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Mieszka i pracuje w Krakowie. Tworzy instalacje, obiekty, filmy wideo, fotografie. W jego twórczości przewijają się różne wątki: w latach 90-tych dominowało zainteresowanie problematyką światła wraz z jego metafizycznymi asocjacjami, konstruował również parakomercyjne instrumenty wykorzystujące elementy optyczne, nadając im jednak przede wszystkim konceptualne znaczenie. Od roku 2001 członek-założyciel grupy Azorro. Równocześnie tworzył filmy wideo, głównie o tematyce społecznej i politycznej.