Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Podobieństwo i alegoria w portrecie około roku 1500
Cykl: Wykłady towarzyszące wystawom

Podobieństwo i alegoria w portrecie około roku 1500

Portret cesarza Maksymiliana I, Albrecht Dürer, 1519, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

Cykl: Wykłady towarzyszące wystawom
Podobieństwo i alegoria w portrecie około roku 1500

Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
23.03.2018
piątek
18:00
wstęp wolny
Na przełomie XV i XVI w. utrwalanie rzeczywistych rysów twarzy człowieka nabrało większego znaczenia niż kiedykolwiek wcześniej.
Portret cesarza Maksymiliana I, Albrecht Dürer, 1519, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń)
Umiejętność sporządzania portretu z natury, uwieczniania portretowanej osoby, tak jak ona wyglądała „tu i teraz”, stało się trwałym postulatem, jednym z podstawowych zadań stawianych artyście. Mimo to wielu wyrażało nieufność wobec odtwórczych możliwości portretu, twierdząc, że pokazać w obrazie można wygląd człowieka, lecz nie jego duszę. Prawdziwym wyzwaniem dla artysty stało się zatem przedstawienie człowieka w taki sposób, by uchwycić również to, co gołym okiem niewidoczne – utrwalić indywidualne cechy jego osobowości, personalne właściwości duszy. W trakcie wykładu zostaną przybliżone metody, jakie stosowali artyści około roku 1500, by sprostać temu trudnemu zadaniu.

Prowadzenie: dr Mateusz Grzęda – historyk sztuki, pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania koncentrują się na zagadnieniach związanych z artystycznymi formami reprezentacji w późnym średniowieczu i u progu epoki nowożytnej. Autor wielu publikacji poświęconych sztuce średniowiecznej i renesansowej w Polsce. Kończy pracę nad książką poświęconą historii portretu w Europie Środkowej w późnym średniowieczu.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję