Cykl: Czwartki u Matejków - wykłady Krakowianka i warszawiacy: Helena Modrzejewska w zespole Teatrów Warszawskich
W końcu lat 60. XIX wieku Modrzejewska przyjechała do Warszawy, najpierw na gościnne występy, a potem po stały angaż. Gra krakowskiej gwiazdy, a także wzniecona wokół niej prasowa egzaltacja wywołały mieszane reakcje aktorów warszawskiej sceny. Tematem wykładu będą relacje między artystami scen rządowych w Warszawie a nieznaną i ambitną Galicjanką.
Postaramy się pokazać, do jakiego środowiska zawodowego trafiła Modrzejewska, z kim współpracowała, z kim rywalizowała, po kim objęła schedę i komu przekazała swoje role, wyjeżdżając do Ameryki. Dlaczego aktor-kronikarz Michał Chomiński uznał ją za "nieszczególną koleżankę"? Co myślała o Modrzejewskiej emerytowana gwiazda Leontyna Halpertowa? Będzie to okazja, by sprostować lub zniuansować opinie o nieufności warszawskich aktorów wobec Modrzejewskiej, a także by pokazać trwający przez cały wiek fenomen przenikania krakowskich "sił twórczych" na warszawską scenę.
Prowadzenie: dr hab. Dorota Jarząbek-Wasyl – pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się historią form dramatycznych i scenicznych w XIX i XX wieku. Interesuje ją zwłaszcza proces narodzin widowiska, etyka i praktyka działań aktora oraz obyczajowość teatralna. Autorka recenzji teatralnych, kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz książek: Słowo i głos, Za kulisami Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku. Fenomen rozmowy w dramacie w ujęciu teoretycznym i historycznym (2006). Ostatnio, wraz z Agnieszką Wanicką, przygotowała do druku dzieło Władysława Krogulskiego (W. Krogulski, Notatki starego aktora. Przewodnik po teatrze warszawskim XIX wieku, 2015)
Prowadzenie: dr hab. Dorota Jarząbek-Wasyl – pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się historią form dramatycznych i scenicznych w XIX i XX wieku. Interesuje ją zwłaszcza proces narodzin widowiska, etyka i praktyka działań aktora oraz obyczajowość teatralna. Autorka recenzji teatralnych, kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz książek: Słowo i głos, Za kulisami Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku. Fenomen rozmowy w dramacie w ujęciu teoretycznym i historycznym (2006). Ostatnio, wraz z Agnieszką Wanicką, przygotowała do druku dzieło Władysława Krogulskiego (W. Krogulski, Notatki starego aktora. Przewodnik po teatrze warszawskim XIX wieku, 2015)