Performance Miho Iwata + Małgorzata Tekla Tekiel
Wydarzenie towarzyszące wystawom: Houksai. Wędrując... oraz XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej
27.11.2021, godz. 18.30
przestrzeń: Galeria Sztuki Polskiej XX i XXI wieku, II piętro, Gmach Główny
wstęp: bezpłatny, obowiązują zapisy pod adresem: rezerwacja@mnk.pl od 19.11 od godz. 14.00 do 26.11.2021 do godziny 15.00
Sztuka japońska słynąca przede wszystkim z drzeworytu ukiyo-e oddaje ideę przejściowej natury życia, uważne spojrzenie na otaczający „przepływający świat”, w tym życie mieszkańców miast, zjawiska przyrody czy sylwetki ludzi sztuki, np. aktorów teatru czy kurtyzan. Współczesna sztuka polska charakteryzuje się wielością podejmowanych motywów i tematów, różnorodnością zjawisk i tendencji artystycznych, sięga często poza wyłącznie obserwacje czy uchwycenie otaczającej rzeczywistości i jej interpretację.
Co je łączy? Performance. Japoński Teatr Kabuki czy tradycyjny taniec jiutamai i współczesny performance mimo wielu różnic, wiele wspólnego.
Performance Miho Iwaty w aranżacji muzycznej Małgorzaty Tekla Tekiel towarzyszący wystawie „Hokusai. Wędrując…” oraz Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI wieku będzie pomostem między tradycyjną sztuką Japonii, a polską sztuką współczesną.
Porywa mnie fala, raz mocniej raz łagodniej.
Z mnóstwem dźwięków z fali, mew, ludzi. Fala prowadzi nas do ciszy. Słyszymy ciszę.
W ciszy słyszymy płynący czas.
Przechodzę drogę, przechodzę miejsce, przechodzę przestrzeń, przechodzę czas.
Tu i teraz nie powtarza się nigdy. Nie widzimy się i nie będę widzieć siebie tu i teraz.
Nasze życie, nasze otoczenie, nasze spotkanie.
Nasza codzienność nie jest codzienna. Jest zestawem niepowtarzalnych wydarzeń.
Czas porywa nas spokojnie. Porywa nas dokądś nieznanego.
- Miho Iwata o planowanym performansie.
Miho Iwata – pochodząca z Japonii, mieszkająca w Krakowie od 1986 roku współczesna artystka performerka, działająca na pograniczu tańca i performance'u. Urodzona w Ichinomiya-shi
w Japonii, studiowała architekturę na Kyoto Prefectual University, a także studiowała filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W swojej sztuce skupia się przede wszystkim na kontekście zastanej przestrzeni i jej atmosfery. Wszystkie przygotowane spektakle czy performance tworzy samodzielnie – od choreografii po wybór lub przygotowanie scenografii. Jej twórczość cechuje się subtelnością, intymnością, przy jednoczesnej artykulacji napięć i emocji, które są wynikiem relacji między podmiotem a otaczająca rzeczywistością. Stosuje liczne odwołania do świata archetypów i kulturowych klisz. Jednoczy konstrukty przypisane cywilizacji Zachodu z pojęciami i figurami Wschodu. Jej działania mają charakter transkulturowy i uniwersalny.
Małgorzata Tekla Tekiel – polska kompozytorka, aranżerka, basistka, autorka muzyki teatralnej i filmowej. Na scenie występuję od ponad 30 lat, nieprzerwanie gra na basie na scenie alternatywnej. Rozwinęła swój własny niepowtarzalny styl. Początkowo związana z zespołem Będzie Dobrze. Po jego rozwiązaniu rozpoczęła współpracę z zespołem Pudelsi. Grała z Pati Yang i Robertem Brylewskim. Była członkinią zespołu Deuter. Współpracowała również między innymi z Marcinem Świetlickim, Barbarą Klicką i Jackiem Dehnelem, Robertem Sadowskim, Katarzyną Nosowską, Wojciechem Waglewskim, Jarkiem Szubrychtem, Pablopavo i Lechem Janerką oraz wieloma innymi artystami i zespołami.
UWAGA!
Dokładamy wszelkich starań, aby udział w wydarzeniach organizowanych w Muzeum Narodowym w Krakowie był dla Państwa i dla nas w pełni bezpieczny. Dlatego liczba osób na każdym wydarzeniu jest limitowana. W wydarzeniu można wziąć udział po wcześniejszej rezerwacji mailowej: rezerwacja@mnk.pl lub telefonicznej: 12 433 57 44. Rezerwacje przyjmowane są z tygodniowym wyprzedzeniem do dnia roboczego poprzedzającego dzień wydarzenia, czyli 26.11. 2021 do godz. 15.00.
przestrzeń: Galeria Sztuki Polskiej XX i XXI wieku, II piętro, Gmach Główny
wstęp: bezpłatny, obowiązują zapisy pod adresem: rezerwacja@mnk.pl od 19.11 od godz. 14.00 do 26.11.2021 do godziny 15.00
Sztuka japońska słynąca przede wszystkim z drzeworytu ukiyo-e oddaje ideę przejściowej natury życia, uważne spojrzenie na otaczający „przepływający świat”, w tym życie mieszkańców miast, zjawiska przyrody czy sylwetki ludzi sztuki, np. aktorów teatru czy kurtyzan. Współczesna sztuka polska charakteryzuje się wielością podejmowanych motywów i tematów, różnorodnością zjawisk i tendencji artystycznych, sięga często poza wyłącznie obserwacje czy uchwycenie otaczającej rzeczywistości i jej interpretację.
Co je łączy? Performance. Japoński Teatr Kabuki czy tradycyjny taniec jiutamai i współczesny performance mimo wielu różnic, wiele wspólnego.
Performance Miho Iwaty w aranżacji muzycznej Małgorzaty Tekla Tekiel towarzyszący wystawie „Hokusai. Wędrując…” oraz Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI wieku będzie pomostem między tradycyjną sztuką Japonii, a polską sztuką współczesną.
Porywa mnie fala, raz mocniej raz łagodniej.
Z mnóstwem dźwięków z fali, mew, ludzi. Fala prowadzi nas do ciszy. Słyszymy ciszę.
W ciszy słyszymy płynący czas.
Przechodzę drogę, przechodzę miejsce, przechodzę przestrzeń, przechodzę czas.
Tu i teraz nie powtarza się nigdy. Nie widzimy się i nie będę widzieć siebie tu i teraz.
Nasze życie, nasze otoczenie, nasze spotkanie.
Nasza codzienność nie jest codzienna. Jest zestawem niepowtarzalnych wydarzeń.
Czas porywa nas spokojnie. Porywa nas dokądś nieznanego.
- Miho Iwata o planowanym performansie.
Miho Iwata – pochodząca z Japonii, mieszkająca w Krakowie od 1986 roku współczesna artystka performerka, działająca na pograniczu tańca i performance'u. Urodzona w Ichinomiya-shi
w Japonii, studiowała architekturę na Kyoto Prefectual University, a także studiowała filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W swojej sztuce skupia się przede wszystkim na kontekście zastanej przestrzeni i jej atmosfery. Wszystkie przygotowane spektakle czy performance tworzy samodzielnie – od choreografii po wybór lub przygotowanie scenografii. Jej twórczość cechuje się subtelnością, intymnością, przy jednoczesnej artykulacji napięć i emocji, które są wynikiem relacji między podmiotem a otaczająca rzeczywistością. Stosuje liczne odwołania do świata archetypów i kulturowych klisz. Jednoczy konstrukty przypisane cywilizacji Zachodu z pojęciami i figurami Wschodu. Jej działania mają charakter transkulturowy i uniwersalny.
Małgorzata Tekla Tekiel – polska kompozytorka, aranżerka, basistka, autorka muzyki teatralnej i filmowej. Na scenie występuję od ponad 30 lat, nieprzerwanie gra na basie na scenie alternatywnej. Rozwinęła swój własny niepowtarzalny styl. Początkowo związana z zespołem Będzie Dobrze. Po jego rozwiązaniu rozpoczęła współpracę z zespołem Pudelsi. Grała z Pati Yang i Robertem Brylewskim. Była członkinią zespołu Deuter. Współpracowała również między innymi z Marcinem Świetlickim, Barbarą Klicką i Jackiem Dehnelem, Robertem Sadowskim, Katarzyną Nosowską, Wojciechem Waglewskim, Jarkiem Szubrychtem, Pablopavo i Lechem Janerką oraz wieloma innymi artystami i zespołami.
UWAGA!
Dokładamy wszelkich starań, aby udział w wydarzeniach organizowanych w Muzeum Narodowym w Krakowie był dla Państwa i dla nas w pełni bezpieczny. Dlatego liczba osób na każdym wydarzeniu jest limitowana. W wydarzeniu można wziąć udział po wcześniejszej rezerwacji mailowej: rezerwacja@mnk.pl lub telefonicznej: 12 433 57 44. Rezerwacje przyjmowane są z tygodniowym wyprzedzeniem do dnia roboczego poprzedzającego dzień wydarzenia, czyli 26.11. 2021 do godz. 15.00.