{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Ołtarz Mariacki Wita Stwosza

fot. Henryart, żródło: wikipedia

Ołtarz Mariacki Wita Stwosza

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
22.06.2016
środa
18:00
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo
wstęp wolny
Przybycie do Krakowa norymberskiego rzeźbiarza Wita Stwosza (ok. 1448-1533) stało się wydarzeniem o charakterze przełomowym. Jego obecność podniosła stolicę Królestwa Polskiego do rangi jednego z najważniejszych ośrodków rzeźby późnogotyckiej w Europie Środkowej.

Wit Stwosz ten został sprowadzony przez przedstawicieli patrycjatu, rodzin wywodzących się z wielkich, handlowych miast Rzeszy, do prac nad nastawą ołtarza głównego w kościele Mariackim. Tzw. Ołtarz Mariacki (1477-1489) jest dziś największym zachowanym, późnogotyckim retabulum szafiastym. Jest ono złożone z szafy i dwóch par skrzydeł, z których zewnętrzne są nieruchome. Wyjątkowy charakter ma rozmieszczenie na wszystkich częściach ołtarza reliefów (zamiast zwyczajowego ograniczenia ceny całej konstrukcji, przez umieszczenie na rewersach skrzydeł malowideł), a także połączenie w scenie środkowej (umieszczonej w szafie) języka narracji i reprezentacji (zrytmizowanie kompozycji i odwrócenie umieszczonych na pierwszym planie postaci w stronę widza). Ołtarz Mariacki ma wyjątkowo skomplikowany program ikonograficzny, ułożony zapewne przez przedstawicieli miejscowego środowiska teologicznego (profesorów Akademii Krakowskiej), poświęcony roli Marii – Matki Chrystusa w dziejach zbawienia świata. W trakcie wykładu zostaną podjęte i szczegółowo omówione wszystkie zagadnienia historyczne i artystyczne związane z ołtarzem aż po rozpoczętą właśnie konserwację.

Prowadzenie: dr hab. Marek Walczak - pracownik Instytutu Historii Sztuki UJ.

Wykład będzie tłumaczony na język migowy.

Kraków na wyciągnięcie ręki
W pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka (ul. Kanonicza 17) możemy oglądać 800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej. Są to elementy oryginalne, wykonane z kamienia lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te - świadectwa blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce - trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie. 

W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome.

Więcej o ekspozycji "Kraków na wyciągnięcie ręki"