{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Objawienie piękna. Madonna z Rzepiennika Biskupiego

Objawienie piękna. Madonna z Rzepiennika Biskupiego

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
25.10.2013
piątek

Objawienie piękna. Madonna z Rzepiennika Biskupiego

Minisesja naukowa pt. "Objawienie piękna. Madonna z Rzepiennika Biskupiego - późnogotycka rzeźba w świetle ostatniej konserwacji"

PROGRAM

Moderator: mgr Janusz Czop, Wicedyrektor ds. Konserwacji i Przechowywania Zbiorów MNK

WYSTĄPIENIA:

ks. mgr Piotr Witecki: Zabytkowe kościoły Rzepiennika Biskupiego dzisiaj - walory architektoniczne i artystyczne

mgr Regina Klincewicz-Krupińska: Madonna z Dzieciątkiem, późnogotycka rzeźba drewniana z Rzepiennika Biskupiego. Konserwator jako od-twórca

dr Wojciech Marcinkowski: Madonna z Rzepiennika Biskupiego po konserwacji. Uwagi o typie ikonograficznym, stylu i funkcji

dr Anna Klisińska-Kopacz: Badania warstwy malarskiej na rzeźbie Madonny z Rzepiennika Biskupiego
mgr Krzysztof Gargas, Konserwacja gotyckiego drewnianego krucyfiksu z Rzepiennika Biskupiego

mgr Dorota Dec: Dwa obrazy z Rzepiennika Biskupiego w Muzeum Książąt Czartoryskich - mgr Dorota Dec

OPIS DZIEŁA

Matka Boska z Dzieciątkiem z Rzepiennika Biskupiego, nr inw. MNK I-208, rzeźba drewniana, polichromowana, wymiary: wys. 174 cm, szer. maks. 57 cm, głęb. maks.: 35,5 cm, datowana ok. 1520.

Figura została pozyskana z kościoła parafialnego Św. Jana Chrzciciela w Rzepienniku Biskupim w powiecie gorlickim. Matka Boska z Dzieciątkiem, naturalnej wielkości, stoi na półksiężycu, dwa anioły podtrzymują dolny brzeg jej płaszcza.


Projekt konserwatorski obejmował rozpoznanie stanu zachowania rzeźby, ustalenie stratygrafii polichromii, określenie techniki i technologii wykonania figury na podstawie badań fizyko-chemicznych, opracowanie głównych założeń konserwacji, przeprowadzenie prac konserwatorskich oraz udokumentowanie ich opisowo i fotograficznie. Z karnacji postaci usunięto sześć wtórnych warstw technologicznych odsłaniając doskonale zachowaną oryginalną polichromię twarzy Marii, Dzieciątka i aniołów. Polichromia ta stanowi przykład świetnej artystycznie polichromii szesnastowiecznego warsztatu malarskiego.


Przed konserwacją warstwy malarskie nałożone wtórnie zakrywały wrażliwy modelunek oczu i ust Marii. Pogrubione formy jakże były odległe od subtelności rysów, które, dzięki przeprowadzonym pracom konserwatorskim, dziś znów możemy podziwiać śledząc najdrobniejsze ślady pracy dłuta i dotknięcia pędzla. Natomiast w zakresie konserwacji technicznej utrwalono strukturalnie drewno poprzez impregnację, wzmocnienie i zabezpieczenie odsłoniętej polichromii i złoceń.