Objawienie piękna. Madonna z Rzepiennika Biskupiego
Objawienie piękna. Madonna z Rzepiennika Biskupiego
PROGRAM
Moderator: mgr Janusz Czop, Wicedyrektor ds. Konserwacji i Przechowywania Zbiorów MNK
WYSTĄPIENIA:
ks. mgr Piotr Witecki: Zabytkowe kościoły Rzepiennika Biskupiego dzisiaj - walory architektoniczne i artystyczne
mgr Regina Klincewicz-Krupińska: Madonna z Dzieciątkiem, późnogotycka rzeźba drewniana z Rzepiennika Biskupiego. Konserwator jako od-twórca
dr Wojciech Marcinkowski: Madonna z Rzepiennika Biskupiego po konserwacji. Uwagi o typie ikonograficznym, stylu i funkcji
dr Anna Klisińska-Kopacz: Badania warstwy malarskiej na rzeźbie Madonny z Rzepiennika Biskupiego
mgr Krzysztof Gargas, Konserwacja gotyckiego drewnianego krucyfiksu z Rzepiennika Biskupiego
mgr Dorota Dec: Dwa obrazy z Rzepiennika Biskupiego w Muzeum Książąt Czartoryskich - mgr Dorota Dec
OPIS DZIEŁA
Matka Boska z Dzieciątkiem z Rzepiennika Biskupiego, nr inw. MNK I-208, rzeźba drewniana, polichromowana, wymiary: wys. 174 cm, szer. maks. 57 cm, głęb. maks.: 35,5 cm, datowana ok. 1520.
Figura została pozyskana z kościoła parafialnego Św. Jana Chrzciciela w Rzepienniku Biskupim w powiecie gorlickim. Matka Boska z Dzieciątkiem, naturalnej wielkości, stoi na półksiężycu, dwa anioły podtrzymują dolny brzeg jej płaszcza.
Projekt konserwatorski obejmował rozpoznanie stanu zachowania rzeźby, ustalenie stratygrafii polichromii, określenie techniki i technologii wykonania figury na podstawie badań fizyko-chemicznych, opracowanie głównych założeń konserwacji, przeprowadzenie prac konserwatorskich oraz udokumentowanie ich opisowo i fotograficznie. Z karnacji postaci usunięto sześć wtórnych warstw technologicznych odsłaniając doskonale zachowaną oryginalną polichromię twarzy Marii, Dzieciątka i aniołów. Polichromia ta stanowi przykład świetnej artystycznie polichromii szesnastowiecznego warsztatu malarskiego.
Przed konserwacją warstwy malarskie nałożone wtórnie zakrywały wrażliwy modelunek oczu i ust Marii. Pogrubione formy jakże były odległe od subtelności rysów, które, dzięki przeprowadzonym pracom konserwatorskim, dziś znów możemy podziwiać śledząc najdrobniejsze ślady pracy dłuta i dotknięcia pędzla. Natomiast w zakresie konserwacji technicznej utrwalono strukturalnie drewno poprzez impregnację, wzmocnienie i zabezpieczenie odsłoniętej polichromii i złoceń.