O miękkich rzeźbach i "niepoważnym" różu
Wykład: O miękkich rzeźbach i "niepoważnym" różu. Jak surrealistki i ich artystyczne spadkobierczynie poszerzały granice sztuki towarzyszy otwarciu pokazu rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś Płonąca żyrafa (1989). Dzieło zostało zakupione przez Muzeum Narodowe w Krakowie dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu operacyjnego "Regionalne kolekcje sztuki współczesnej".
To nie przypadek, że pokaz rzeźby odbywa się właśnie w EUROPEUM - związki Marii Pinińskiej-Bereś (1931-1999) ze sztuką europejską są wszak bardzo czytelne. W jej pracach silnie zaznaczył się pierwiastek surrealistyczny: twórczość artystów skupionych wokół André Bretona w międzywojennym Paryżu była ważnym źródłem inspiracji krakowskiej artystki. Przyjrzymy się zatem kobietom z paryskiego kręgu surrealistów, a także prześledzimy, jak wątki kobiece krzyżowały się z surrealistycznymi w rzeźbie lat 60. i 70. Sztuka Marii Pinińskiej-Bereś zostanie przedstawiona na tle twórczości innych artystek, które podobnie jak ona nie obawiały się podejmowania problematyki kobiecej w sposób odważny i burzący stereotypy. Zastanowimy się też nad tym, jak się ma obraz "Płonąca żyrafa" Salvadora Dalí do miękkich, zmysłowych form rzeźbiarskich Pinińskiej-Bereś.
Prowadzenie: Agata Małodobry - adiunkt w dziale sztuki współczesnej MNK, zajmuje się rzeźbą XX wieku. Kuratorka wystaw: "Henryk Stażewski. Zmienny/konsekwentny" (2008), "Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900" (2010). Autorka książki "Maria Jarema. Kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie" (2008).
Prowadzenie: Agata Małodobry - adiunkt w dziale sztuki współczesnej MNK, zajmuje się rzeźbą XX wieku. Kuratorka wystaw: "Henryk Stażewski. Zmienny/konsekwentny" (2008), "Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900" (2010). Autorka książki "Maria Jarema. Kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie" (2008).