„Naród, wolność, pamięć!”, czyli jak mówić o wydarzeniach historycznych
Szkolenie z cyklu „Szkoła Interpretacji”
10.11.2020, godz. 16:00 – 19:00
Czy historia w szkole to nudna konieczność? A może barwna i ciekawa opowieść o przeszłości? Czy wystawy o tematyce niepodległościowej w muzeach to obowiązek czy odpowiedź na potrzeby społeczeństwa? Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do wspólnej dyskusji.
Na spotkaniu w formie webinarium uczestnicy wysłuchają wykładu dr Marii Kobielskiej oraz wezmą udział w części warsztatowej, którą poprowadzi Jarosław Klaś.
Rejestracja uczestników: bit.ly/3dNum4q
PROGRAM
16:00 – 16:05 | przywitanie uczestników
Marta Wojtyś-Kipiel | Dział Edukacji MNK
16:05 – 17:00 | wykład: Do czego służy przeszłość? Historia, pamięć, muzeum
dr Maria Kobielska | Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych, Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki UJ
Jak mówić o przeszłości, żeby nie zanudzać ani nie koloryzować? Czy jest w ogóle możliwy obiektywizm? Od czego zależy to, o czym pamiętamy? Jaką rolę w kształtowaniu świadomości historycznej mogą odgrywać wystawy muzealne, filmy, piosenki, demonstracje? W czasie wykładu dr Marii Kobielskiej omówione zostaną współczesne podejścia do narracji historycznych, relacje między historią a pamięcią oraz mechanizmy, za których sprawą pewne sposoby odnoszenia się do przeszłości są dla ludzkich wspólnot naturalne i oczywiste, podczas gdy inne okazują się trudniej akceptowane i budzą opór. Jako przykłady posłużą obserwacje współczesnej kultury pamięci, a zwłaszcza muzealnego pejzażu dzisiejszej Polski.
17:00 – 17:20 | dyskusja
17:20 – 17:35 | przerwa
17:35 – 18:45 | warsztat: Historia, pamięć, dziedzictwo. Jak ciekawie pracować z przeszłością
Jarosław Klaś | Nowohuckie Laboratorium Dziedzictwa, Ośrodek Kultury im. C.K. Norwida w Krakowie
Jak ciekawie i w sposób angażujący odbiorców opowiadać o historii? Inspiracje teoretyczne (interpretacja dziedzictwa Freemana Tildena i współczesne rozumienie dziedzictwa kulturowego) a własne doświadczenia. Jakich narzędzi użyć do tworzenia projektów dla dzieci i dorosłych? Co „inni” robią w Polsce w kontekście pamięci, historii i dziedzictwa kulturowego? O tym wszystkim i o własnych pomysłach na działania w znanym nam środowisku z użyciem konkretnych narzędzi porozmawiamy podczas warsztatu.
18:45 – 19:00 | podsumowanie i zakończenie spotkania
Dr Maria Kobielska | kulturo- i literaturoznawczyni, pracuje na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Naukowo specjalizuje się w studiach nad pamięcią, współtworzy Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci na WP UJ. Stypendystka MNiSW, autorka wielu publikacji, m.in. Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny (2016). Ostatnio podejmowane zagadnienia to procesy pamięci i niepamięci wokół nieupamiętnionych miejsc ludobójstwa i przemocy w południowej Polsce. Obecnie prowadzi projekt badawczy dotyczący nowych polskich muzeów historycznych. Pochodzi z Górnego Śląska, mieszka na krakowskim Podgórzu, angażuje się w działalność feministyczną i w Inicjatywie Pracowniczej na UJ.
Jarosław Klaś | kulturoznawca, animator i menedżer kultury. Kończy na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie pracę doktorską o zarządzaniu dziedzictwem kulturowym na przykładzie Nowej Huty. Kieruje Nowohuckim Laboratorium Dziedzictwa w Ośrodku Kultury im. Cypriana Kamila Norwida w Krakowie, które zajmuje się dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym, szczególnie w kontekście Nowej Huty. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania kulturą dla studentów i słuchaczy studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Pomysłodawca i koordynator takich projektów, jak: „Korowód Nowohucki" (2016), „Alternatywny przewodnik po Nowej Hucie" (2017), „Nowa Huta – architektoniczny portret miasta" (2018), „Nowa Huta w kulturze – kultura w Nowej Hucie" (2019) oraz – wspólnie z Elżbietą Urbańską-Kłapą – „Nowa Huta od NATURY strony" (2020). Główne zainteresowania badawcze: animacja kultury, zarządzanie instytucjami kultury i dziedzictwem kulturowym (zwłaszcza Nowej Huty).
Wydarzenie organizowane w ramach programu edukacyjnego do wystawy czasowej „1920. Cud Wisły” w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Organizator | Marta Wojtyś-Kipiel, Izabela Stawarz (Dział Edukacji MNK)
REGULAMIN