Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Muzeum jako centrum nauczania

Muzeum jako centrum nauczania

24.09.2012
poniedziałek

Muzeum jako centrum nauczania

Muzeum Narodowe w Krakowie, wspólnie z Forum Edukatorów Muzealnych i Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów zorganizowało drugie z cyklu seminariów, poświęcone ustaleniom „Raportu o stanie edukacji muzealnej w Polsce”, który ukazał się w maju 2012 r. Muzeum było zaangażowane w powstanie dokumentu.
Spotkanie odbyło się 24 września 2012 r.

Muzeum Narodowe w Krakowie  w bardzo szeroki sposób podchodzi do działalności edukacyjnej. Rola edukacji w muzeum polega przede wszystkim na interpretacji i przekazywaniu wiedzy o zgromadzonych kolekcjach, budynkach, ogrodach i wystawach czasowych w jasny i przystępny sposób, dla publiczności z bardzo zróżnicowanych środowisk, o różnych umiejętnościach i poziomie wiedzy.

Sekcja Edukacji Muzeum opracowuje specjalne programy w celu przyciągnięcia i zaangażowania ludzi, którzy są społecznie, wychowawczo lub ekonomicznie wykluczeni. Realizowane są projekty dla osób niewidomych (Zobaczyć niewidzialne), niesłyszących (Kraków na wyciągnięcie ręki), seniorów (Zielona Linia) i młodzieży (Przystanek Woodstock).

Od 7 lat odbywają się weekendowe warsztaty dla dzieci od 3 do 10 lat, które rozwijają kreatywność, uczą o sztuce, artystach i przygotowują przyszłych odbiorców do rozumienia sztuki i swobodnego poruszania się w instytucji kultury.

Muzeum Narodowe w Krakowie od lat realizuje założenia zawarte w Raporcie o stanie edukacji i jest jednym z krajowych liderów w dziedzinie edukacji muzealnej. Mamy nadzieję, że nasze doświadczenie zdobyte poprzez realizowane projekty oraz stwarzanie nowych warunków dla edukacji w muzeum, posłuży jako rodzaj manuala dla innych instytucji, które dopiero rozpoczynają zmiany w tej dziedzinie.

- Obecnie szczególnie zależy nam na kontaktach z nauczycielami i szkołami, dlatego przygotowujemy bogaty program szkoleń, spotkań i materiałów do pracy z dziełem sztuki (karty pracy), które nauczyciele będą mogli samodzielnie wykorzystywać na lekcji w szkole lub muzeum. Do pracy z uczniami zamierzamy wykorzystać e-learning i przygotowaną w ramach cyfryzacji zbiorów dokumentację poszczególnych dzieł. – podkreśla Zofia Gołubiew, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

W ofercie Muzeum można znaleźć zarówno seminaria dla profesjonalistów, wykłady popularnonaukowe, warsztaty rozwijające umiejętności kreatywne i manualne, mniej formalne rozmowy o sztuce oraz zajęcia dla dzieci i uczniów.

W 2008 r. program edukacyjny Muzeum Narodowego w Krakowie otrzymał prestiżową dla środowiska muzealnego nagrodę, Sybillę.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję