Muzeum jako centrum nauczania
Muzeum jako centrum nauczania
Muzeum Narodowe w Krakowie, wspólnie z Forum Edukatorów Muzealnych i Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów zorganizowało drugie z cyklu seminariów, poświęcone ustaleniom „Raportu o stanie edukacji muzealnej w Polsce”, który ukazał się w maju 2012 r. Muzeum było zaangażowane w powstanie dokumentu.
Spotkanie odbyło się 24 września 2012 r.
Muzeum Narodowe w Krakowie w bardzo szeroki sposób podchodzi do działalności edukacyjnej. Rola edukacji w muzeum polega przede wszystkim na interpretacji i przekazywaniu wiedzy o zgromadzonych kolekcjach, budynkach, ogrodach i wystawach czasowych w jasny i przystępny sposób, dla publiczności z bardzo zróżnicowanych środowisk, o różnych umiejętnościach i poziomie wiedzy.
Sekcja Edukacji Muzeum opracowuje specjalne programy w celu przyciągnięcia i zaangażowania ludzi, którzy są społecznie, wychowawczo lub ekonomicznie wykluczeni. Realizowane są projekty dla osób niewidomych (Zobaczyć niewidzialne), niesłyszących (Kraków na wyciągnięcie ręki), seniorów (Zielona Linia) i młodzieży (Przystanek Woodstock).
Od 7 lat odbywają się weekendowe warsztaty dla dzieci od 3 do 10 lat, które rozwijają kreatywność, uczą o sztuce, artystach i przygotowują przyszłych odbiorców do rozumienia sztuki i swobodnego poruszania się w instytucji kultury.
Muzeum Narodowe w Krakowie od lat realizuje założenia zawarte w Raporcie o stanie edukacji i jest jednym z krajowych liderów w dziedzinie edukacji muzealnej. Mamy nadzieję, że nasze doświadczenie zdobyte poprzez realizowane projekty oraz stwarzanie nowych warunków dla edukacji w muzeum, posłuży jako rodzaj manuala dla innych instytucji, które dopiero rozpoczynają zmiany w tej dziedzinie.
- Obecnie szczególnie zależy nam na kontaktach z nauczycielami i szkołami, dlatego przygotowujemy bogaty program szkoleń, spotkań i materiałów do pracy z dziełem sztuki (karty pracy), które nauczyciele będą mogli samodzielnie wykorzystywać na lekcji w szkole lub muzeum. Do pracy z uczniami zamierzamy wykorzystać e-learning i przygotowaną w ramach cyfryzacji zbiorów dokumentację poszczególnych dzieł. – podkreśla Zofia Gołubiew, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.
W ofercie Muzeum można znaleźć zarówno seminaria dla profesjonalistów, wykłady popularnonaukowe, warsztaty rozwijające umiejętności kreatywne i manualne, mniej formalne rozmowy o sztuce oraz zajęcia dla dzieci i uczniów.
W 2008 r. program edukacyjny Muzeum Narodowego w Krakowie otrzymał prestiżową dla środowiska muzealnego nagrodę, Sybillę.
Muzeum Narodowe w Krakowie w bardzo szeroki sposób podchodzi do działalności edukacyjnej. Rola edukacji w muzeum polega przede wszystkim na interpretacji i przekazywaniu wiedzy o zgromadzonych kolekcjach, budynkach, ogrodach i wystawach czasowych w jasny i przystępny sposób, dla publiczności z bardzo zróżnicowanych środowisk, o różnych umiejętnościach i poziomie wiedzy.
Sekcja Edukacji Muzeum opracowuje specjalne programy w celu przyciągnięcia i zaangażowania ludzi, którzy są społecznie, wychowawczo lub ekonomicznie wykluczeni. Realizowane są projekty dla osób niewidomych (Zobaczyć niewidzialne), niesłyszących (Kraków na wyciągnięcie ręki), seniorów (Zielona Linia) i młodzieży (Przystanek Woodstock).
Od 7 lat odbywają się weekendowe warsztaty dla dzieci od 3 do 10 lat, które rozwijają kreatywność, uczą o sztuce, artystach i przygotowują przyszłych odbiorców do rozumienia sztuki i swobodnego poruszania się w instytucji kultury.
Muzeum Narodowe w Krakowie od lat realizuje założenia zawarte w Raporcie o stanie edukacji i jest jednym z krajowych liderów w dziedzinie edukacji muzealnej. Mamy nadzieję, że nasze doświadczenie zdobyte poprzez realizowane projekty oraz stwarzanie nowych warunków dla edukacji w muzeum, posłuży jako rodzaj manuala dla innych instytucji, które dopiero rozpoczynają zmiany w tej dziedzinie.
- Obecnie szczególnie zależy nam na kontaktach z nauczycielami i szkołami, dlatego przygotowujemy bogaty program szkoleń, spotkań i materiałów do pracy z dziełem sztuki (karty pracy), które nauczyciele będą mogli samodzielnie wykorzystywać na lekcji w szkole lub muzeum. Do pracy z uczniami zamierzamy wykorzystać e-learning i przygotowaną w ramach cyfryzacji zbiorów dokumentację poszczególnych dzieł. – podkreśla Zofia Gołubiew, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.
W ofercie Muzeum można znaleźć zarówno seminaria dla profesjonalistów, wykłady popularnonaukowe, warsztaty rozwijające umiejętności kreatywne i manualne, mniej formalne rozmowy o sztuce oraz zajęcia dla dzieci i uczniów.
W 2008 r. program edukacyjny Muzeum Narodowego w Krakowie otrzymał prestiżową dla środowiska muzealnego nagrodę, Sybillę.