Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Między wykładem a dyskusją... w Europeum

Między wykładem a dyskusją... w Europeum

Alessandro Magnasco, "Mnisi wśród ruin", około 1720-30, Muzeum Narodowe w Krakowie

Między wykładem a dyskusją... w Europeum

21.11.2019
czwartek
17:30
Spotkania z dziełami sztuki i publicznością w krakowskim Ośrodku Kultury            
Europejskiej „Europeum”, Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie,
w okresie kwiecień-listopad 2019 roku.
Koncepcja i prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki (UW, UPJP, Kraków);
dr Filip Chmielewski (Muzeum Narodowe w Krakowie, Dział Grafiki i Rysunku);

-Spotkanie w dniu 21 listopada 2019 roku, o godzinie 17.30 (czwartek):

Fantastyka, dynamizm i patos późnego baroku, czyli nowatorski i ekspresyjny Alessandro Magnasco. Dzieła preromantycznego malarza mnichów i demonów w zbiorach krakowskich oraz polskich. 

Prowadzą:  prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, dr Filip Chmielewski

Ostatnie spotkanie z cyklu związanego z dziełami europejskiego malarstwa ze zbiorów krakowskiego Muzeum Narodowego, poświęcone zostanie niezwykłej, wręcz zjawiskowej sztuce jednego z włoskich mistrzów doby późnego baroku – Alessandro Magnasca (1667-1749). Wizjonerskie malarstwo tego XVIII-wiecznego mistrza, czynnego głównie Mediolanie oraz Genui, zostało ponownie odkryte i docenione dopiero w XX wieku, w okresie międzywojennym oraz powojennym. Dostrzeżono wówczas nowatorstwo sztuki tego malarza scen z życia mnichów, kompozycji o tematyce rodzajowej, alegorycznej i religijnej, oraz ekspresyjnych pejzaży, tworzonych żywiołowo i dynamicznie, niemal brawurowo. Swymi nastrojowymi, często monochromatycznymi kompozycjami zaludnionymi na poły fantastycznymi postaciami, w których sporą rolę odgrywa niespokojne, jakby „reflektorowe” światło-budujące klimat obrazów Magnasca-północnowłoski mistrz niejako zapowiedział twórczość wielkich romantyków, w tym-Francisca de Goyi.  Obrazy Magnasca obecne są także w zbiorach polskich. Prowadzący spotkanie skoncentrują się głównie na „krakowskich” dziełach tego artysty, obecnych w kolekcji Muzeum Narodowego (takich jak: „Kuszenie anachoretów”, „Praczki i drwale” (oba obrazy z lat około 1712-15), oraz „Mnisi w ruinach” (około 1720-30). Ponadto, przypomniane zostaną inne, nie mniej wartościowe przykłady twórczości wyjątkowego na tle ówczesnego malarstwa, nieco odosobnionego w swych wizjach artysty, które odnaleźć można min. w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, jak też w warszawskim Muzeum Narodowym.

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję