Między wykładem a dyskusją
Jana Brueghla Aksamitnego (?) "Odpoczynek podczas ucieczki do Egiptu" - a specyfika działalności antwerpskich pracowni malarskich 1 połowy XVII w.
Pochodzący z pierwszej połowy XVII stulecia, efektowny krajobraz z postacią Marii z Dzieciątkiem na kolanach oraz ukazanym w tle świętym Józefem, należący do większej grupy podobnych dzieł, wytwarzanych we flamandzkich pracowniach malarskich (szczególnie antwerpskich), obecnie kojarzony jest głównie z twórczością Jana Brueghla Starszego zwanego Aksamitnym (de Velour, 1568-1625), z którym współpracować miałby inny artysta. Porównując obraz krakowski z pokrewnymi mu przykładami - zazwyczaj warsztatowymi, różnej klasy artystycznej, prowadzący spotkanie ujawnią zwyczajowe praktyki stosowane w pracowniach twórców działających w XVII-wiecznej Flandrii, jednocześnie poszukując brueghlowskiego pierwowzoru. Malowniczy pejzaż z ucieczką do Egiptu, powstały w wyniku współdziałania dwóch (lub nawet trzech) nawzajem uzupełniających się artystów, jest wręcz modelowym przykładem ówczesnej malarskiej produkcji na potrzeby rynku sztuki; przy tej okazji przyjrzymy się specyficznej stylistyce przyjętej w kręgu artystów skupionych wokół Jana Bruegla Aksamitnego (w tym-ówczesnej manierze malarstwa pejzażowego). O tych związkach sztuki, kolekcjonerstwa i handlu opowiedzą prowadzący, ponadto-przypomną samo wydarzenie: ucieczkę Świętej Rodziny do Egiptu oraz poprzedzającą ją rzeź niewiniątek w Betlejem.
Prowadzą: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki (UW, UPJP, Kraków), Filip Chmielewski (MNK - Dział Grafiki i Rysunku)
Prowadzą: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki (UW, UPJP, Kraków), Filip Chmielewski (MNK - Dział Grafiki i Rysunku)