{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Czy nasze wnuki będą mogły oglądać rysunki Wyspiańskiego?

Wystawa "Wyspiański", fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Czy nasze wnuki będą mogły oglądać rysunki Wyspiańskiego?

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
08.03.2018
czwartek
16:30
bilety
Czy papier papierowi równy? Kiedy papier obraca się w pył? Czy białe na rysunkach Wyspiańskiego jest białe? Czy istnieją techniki badawcze, które pozwalają to obiektywnie stwierdzić? Dlaczego jedne obiekty eksponowane są w ramach, a inne nie? Od czego zależy i na ile można spowolnić degradację dzieł?
Zarówno na te, jak i na inne pytania zadawane również przez Państwa, postara się odpowiedzieć pozornie tylko niezwykłe trio: fizyk, chemik i konserwator. Bowiem wystawa to owoc pracy wielu osób, specjalistów z różnych dziedzin – pracy często ukrytej dla oczu widza. Dzięki nim jesteśmy pewni, że bezcenne dzieła sztuki, które powierzono naszej pieczy, zachowamy również dla przyszłych pokoleń. Podczas spotkania opowiemy o tym, jaką strategię ochrony dla tych wyjątkowych dzieł opracowali specjaliści pracujący w Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych wespół z konserwatorami z Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry Muzeum Narodowego w Krakowie.

Prowadzenie: Julio del Hoyo, Łucja Skoczeń-Rąpała, Joanna Sobczyk

Wstęp w ramach biletu na wystawę.

Spotkanie przeniesione z 1 marca 2018.

  • Joanna Sobczyk – od 2004 roku pracuje w obszarze badań nad dziedzictwem w LANBOZ. Od 2016 roku specjalista w zakresie konserwacji prewencyjnej w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jako fizyk komputerowy rozwija i implementuje zaawansowane metody badań i analizy danych na wielu polach prewencji konserwatorskiej, od zarządzania ryzykiem podczas podróży najcenniejszych dzieł sztuki, przez zabezpieczanie wystaw od strony fizycznych, chemicznych i biologicznych zagrożeń, po szybkie działania w sytuacjach awaryjnych. Jej zakres działalności naukowej obejmuje między innymi zarządzanie klimatem, przetwarzanie i analizę obrazów cyfrowych oraz metrologię koloru. Jej działalność naukowa została wyróżniona nagrodą SYBILLA.
  • dr Julio M. del Hoyo-Meléndez – chemik w zakresie nauki o konserwacji oraz prewencji konserwatorskiej. Pracował między innymi w Smithsonian Institution i Getty Conservation Institute. Obecnie kierownik laboratorium LANBOZ oraz Krajowego Centrum Badań nad Dziedzictwem. Posiada wieloletnie doświadczenie z obszaru badań nad fotodegradacją obiektów zabytkowych, pozwalające na precyzyjną klasyfikację ich wrażliwości na działanie światła i tym samym opracowanie strategii ekspozycji dla danego obiektu lub kolekcji.
  • Łucja Skoczeń-Rąpała konserwator dzieł sztuki. Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 1993 roku kieruje zespołem Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry w Muzeum Narodowym w Krakowie jednocześnie realizując prace konserwatorskie. Ważniejsze realizacje konserwatorskie (prace indywidualne i zbiorowe). Konserwacja obiektów papierowych ze zbiorów MNK: projekty do witraży kościoła św. Mikołaja we Fryburgu Józefa Mehoffera, kartony do polichromii Kościoła Mariackiego w Krakowie Jana Matejki, pastelowe projekty polichromii do Kościoła Franciszkanów w Krakowie Stanisława Wyspiańskiego, akwarele i rysunki J. P. Norblina, Piotra Michałowskiego, cykle graficzne F. Goyi, pastele, rysunki i grafiki Leona Wyczółkowskiego, rysunki i grafiki Józefa Pankiewicza, dokumenty pergaminowe z kolekcji Biblioteki Czartoryskich, starodruki, mapy, dokumenty ze zbiorów Biblioteki Emeryka Hutten Czapskiego eksponowane w ECNP, Dzienniki Józefa Czapskiego. Konserwacja płaszcza koronacyjnego Stanisława Augusta Poniatowskiego ze zbiorów Muzeum Katedralnego na Wawelu. Konserwacja papierowych obić ściennych: kołtryny z kamienicy przy ul. Szeroka 12, z Muzeum Farmacji UJ, z Domu Arcybractwa Miłosierdzia w Krakowie, tapety w Muzeum-Zamek w Łańcucie. Konserwacja profilaktyczno-zachowawcza zabytkowego księgozbioru Biblioteki Franciszkanów w Krakowie.