Maska pośmiertna Adama Mickiewicza. Jej funkcje i symbolika
Na ostatnim spotkaniu z cyklu "Dyskusja nad obrazami i nie tylko..." zajmiemy się symboliką dzieła "Głowa umierającego Adama Mickiewicza" autorstwa wybitnego francuskiego rzeźbiarza Augusta Preaulta (1809-1879).
Ta ekspresyjna płaskorzeźba została umieszczona w 1867 r. dla upamiętnienia polskiego wieszcza narodowego, na grobowcu rodziny Mickiewiczów, który znajduje się na cmentarzu w podparyskim Montmorency.
Na spotkaniu przedstawimy też inne wyobrażenia momentu agonii, wykonane przez artystów średniowiecznych i nowożytnych. Wykażemy, ile wspólnego ma ikonografia typowo romantyczna ze sztuką jak i przekazem religijnym poprzednich epok.
O masce pośmiertnej Adama Mickiewicza opowiedzą w szerokim kontekście artystyczno-historycznym prowadzący dyskusję, przy okazji odsłaniając intrygujące, skomplikowane wątki ikonograficzne i znaczenie pokrewnych prac rzeźbiarskich, zaś na tematy związane z technologią wykonywania podobnych dzieł jak tytułowe - na tle rzeźbiarstwa epoki - wypowie się europejskiej klasy znawca przedmiotu, specjalista szczególnie w dziedzinie nowożytnej rzeźby w kamieniu oraz tzw. małej architektury – dr hab. Michał Wardzyński z Uniwersytetu Warszawskiego.
Ponadto, krakowską wersję nagrobnego wizerunku poety zanalizuje pod kątem literackiego kontekstu oraz romantycznej twórczości poetyckiej, drugi z zaproszonych gości, czyli dr hab. Krzysztof Rudkowski, z tej samej uczelni.
Prowadzenie:
Na spotkaniu przedstawimy też inne wyobrażenia momentu agonii, wykonane przez artystów średniowiecznych i nowożytnych. Wykażemy, ile wspólnego ma ikonografia typowo romantyczna ze sztuką jak i przekazem religijnym poprzednich epok.
O masce pośmiertnej Adama Mickiewicza opowiedzą w szerokim kontekście artystyczno-historycznym prowadzący dyskusję, przy okazji odsłaniając intrygujące, skomplikowane wątki ikonograficzne i znaczenie pokrewnych prac rzeźbiarskich, zaś na tematy związane z technologią wykonywania podobnych dzieł jak tytułowe - na tle rzeźbiarstwa epoki - wypowie się europejskiej klasy znawca przedmiotu, specjalista szczególnie w dziedzinie nowożytnej rzeźby w kamieniu oraz tzw. małej architektury – dr hab. Michał Wardzyński z Uniwersytetu Warszawskiego.
Ponadto, krakowską wersję nagrobnego wizerunku poety zanalizuje pod kątem literackiego kontekstu oraz romantycznej twórczości poetyckiej, drugi z zaproszonych gości, czyli dr hab. Krzysztof Rudkowski, z tej samej uczelni.
Prowadzenie:
- prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki
- Filip Chmielewski (MNK)
- zaproszeni goście: dr hab. Michał Wardzyński (UW) i prof. dr hab. Krzysztof Rudkowski (UW).