Konserwator malarstwa - artysta czy technolog?
Wykład nawiązuje do nietypowych eksponatów, jakimi są prezentowane na wystawie #dziedzictwo historyczne materiały konserwatorskie z dawnej pracowni w Sukiennicach.
W odniesieniu do tych wyjątkowych pamiątek, świadczących o długoletniej historii konserwacji w Muzeum Narodowym w Krakowie zwrócona zostanie uwaga na rolę konserwatora w muzeum, fachowość zatrudnianych osób oraz rozwój konserwacji jako dyscypliny naukowej. Przykłady działalności konserwatorów są widoczne poprzez stan zachowania obiektów. "Z urządzaniem zbiorów wiąże się z natury rzeczy konserwacya dzieł sztuki, których nieraz z powodu złego stanu niepodobnaby wystawić na widok publiczny" zapisano w Sprawozdaniu Dyrekcji Muzeum Narodowego w Krakowie z lat 1901-1902.
W początkach działalności muzeum konserwacje zlecano artystom malarzom. Z biegiem lat zmieniła się metodyka pracy konserwatorskiej. Współczesna konserwacja jest połączeniem działalności artystycznej i naukowej, konserwator łączy profesję artysty i technologa.
Prowadzenie: Elżbieta Zygier – konserwator dzieł sztuki, absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w 2009 r. ukończyła studia podyplomowe "Nowoczesne techniki analityczne dla konserwacji" na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1992 r. pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie, od 1998 r. pełni funkcję kierownika Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach, prowadzi prace konserwatorskie z zakresu malarstwa sztalugowego oraz rzeźby. Uczestniczyła w projektach: "Twórczość Maksymiliana Gierymskiego a sztuka polskich monachijczyków w latach 1867-1900 – badania interdyscyplinarne", Konserwacja wielkoformatowych obrazów eksponowanych w Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach, Konserwacja i badania obrazów Rafała Hadziewicza z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.
W początkach działalności muzeum konserwacje zlecano artystom malarzom. Z biegiem lat zmieniła się metodyka pracy konserwatorskiej. Współczesna konserwacja jest połączeniem działalności artystycznej i naukowej, konserwator łączy profesję artysty i technologa.
Prowadzenie: Elżbieta Zygier – konserwator dzieł sztuki, absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w 2009 r. ukończyła studia podyplomowe "Nowoczesne techniki analityczne dla konserwacji" na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1992 r. pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie, od 1998 r. pełni funkcję kierownika Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach, prowadzi prace konserwatorskie z zakresu malarstwa sztalugowego oraz rzeźby. Uczestniczyła w projektach: "Twórczość Maksymiliana Gierymskiego a sztuka polskich monachijczyków w latach 1867-1900 – badania interdyscyplinarne", Konserwacja wielkoformatowych obrazów eksponowanych w Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach, Konserwacja i badania obrazów Rafała Hadziewicza z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.