Konserwacja malowideł sztalugowych na drewnie
Konserwacja malowideł sztalugowych na drewnie
Panel wykładów zorganizowany przez: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Muzeum Narodowe Panel w ramach The Panel Paintings Initiative (PPI) (wykład w języku angielskim).
Prowadzenie:
Antoine Wilmering - Kierownik projektu PPI ze strony Fundacji Getty’ego, Profesor Uniwersytetu Tainan National University of the Arts, Konserwator w Metropolitan Museum of Art., Nowy Jork.
Dr Maryan Wynn Ainsworth - kustosz malarstwa europejskiego
w Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Adiunkt Wydziału Historii Sztuki Barnard College i Uniwersytu Columbia, Dyrektor Belgian American Educational Foundation
Prof. Anne van Grevenstein - wykładowca Uniwersytetu w Amsterdamie,
Konserwator Limburg Conservation Institute, szef projektu badania i ochrony Ołtarza Gandawskiego [Adoracji Mistycznego Baranka].
Najwspanialsze dzieła malarstwa zachodnioeuropejskiego, stanowiące dziś o wartości wielu amerykańskich, europejskich i rosyjskich kolekcji muzealnych, powstawały często na podobraziach drewnianych. Ze względu na swą złożoną budowę technologiczną, odmienność czynników wpływających na szybkość i przebieg procesu starzenia drewna oraz zaprawy i warstwy malarskiej, sposób ekspozycji tych malowideł czy dobór metod ich konserwacji stanowią ogromne wyzwanie. W dzisiejszych czasach stosunkowo niewielu specjalistów posiada odpowiednie umiejętności manualne, a także rozległą wiedzę i doświadczenie, niezbędne do przeprowadzenia konserwacji strukturalnej zabytkowego malowidła na drewnie.
W odpowiedzi na wciąż niewystarczającą liczbę wysoko wykwalifikowanych praktyków pośród młodego pokolenia konserwatorów, amerykańska Fundacja Getty`ego (the Getty Foundation) wraz z Instytutem Konserwacji Getty`ego (the Getty Conservation Institute) oraz Muzeum Getty`ego (the J. Paul Getty Museum) w Los Angeles, zainicjowały projekt poświęcony problematyce strukturalnej konserwacji malowideł sztalugowych na drewnie: Panel Paintings Initiative (PPI). Ma on na celu wykształcić nowe pokolenie specjalistów, zdolnych w przyszłości sprostać wyzwaniu, jakim jest właściwe utrzymanie malowideł sztalugowych na drewnie.
Jednym z zagadnień prezentowanych podczas spotkania, będą trwające obecnie prace badawcze i konserwatorskie przy ołtarzu Adoracji Mistycznego Baranka (1432 r.) braci Huberta i Jana van Eycków, z katedry św. Bawona w Gandawie, prowadzone pod patronatem Fundacji Getty’ego.
Antoine Wilmering - Kierownik projektu PPI ze strony Fundacji Getty’ego, Profesor Uniwersytetu Tainan National University of the Arts, Konserwator w Metropolitan Museum of Art., Nowy Jork.
Dr Maryan Wynn Ainsworth - kustosz malarstwa europejskiego
w Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Adiunkt Wydziału Historii Sztuki Barnard College i Uniwersytu Columbia, Dyrektor Belgian American Educational Foundation
Prof. Anne van Grevenstein - wykładowca Uniwersytetu w Amsterdamie,
Konserwator Limburg Conservation Institute, szef projektu badania i ochrony Ołtarza Gandawskiego [Adoracji Mistycznego Baranka].
Najwspanialsze dzieła malarstwa zachodnioeuropejskiego, stanowiące dziś o wartości wielu amerykańskich, europejskich i rosyjskich kolekcji muzealnych, powstawały często na podobraziach drewnianych. Ze względu na swą złożoną budowę technologiczną, odmienność czynników wpływających na szybkość i przebieg procesu starzenia drewna oraz zaprawy i warstwy malarskiej, sposób ekspozycji tych malowideł czy dobór metod ich konserwacji stanowią ogromne wyzwanie. W dzisiejszych czasach stosunkowo niewielu specjalistów posiada odpowiednie umiejętności manualne, a także rozległą wiedzę i doświadczenie, niezbędne do przeprowadzenia konserwacji strukturalnej zabytkowego malowidła na drewnie.
W odpowiedzi na wciąż niewystarczającą liczbę wysoko wykwalifikowanych praktyków pośród młodego pokolenia konserwatorów, amerykańska Fundacja Getty`ego (the Getty Foundation) wraz z Instytutem Konserwacji Getty`ego (the Getty Conservation Institute) oraz Muzeum Getty`ego (the J. Paul Getty Museum) w Los Angeles, zainicjowały projekt poświęcony problematyce strukturalnej konserwacji malowideł sztalugowych na drewnie: Panel Paintings Initiative (PPI). Ma on na celu wykształcić nowe pokolenie specjalistów, zdolnych w przyszłości sprostać wyzwaniu, jakim jest właściwe utrzymanie malowideł sztalugowych na drewnie.
Jednym z zagadnień prezentowanych podczas spotkania, będą trwające obecnie prace badawcze i konserwatorskie przy ołtarzu Adoracji Mistycznego Baranka (1432 r.) braci Huberta i Jana van Eycków, z katedry św. Bawona w Gandawie, prowadzone pod patronatem Fundacji Getty’ego.