{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Konserwacja malowideł sztalugowych na drewnie

Konserwacja malowideł sztalugowych na drewnie

MNK Sukiennice

Rynek Główny 3, 31-042 Kraków
12.08.2011
piątek

Konserwacja malowideł sztalugowych na drewnie

Panel wykładów zorganizowany przez: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Muzeum Narodowe Panel w ramach The Panel Paintings Initiative (PPI) (wykład w języku angielskim).
Prowadzenie:
Antoine Wilmering - Kierownik projektu PPI ze strony Fundacji Getty’ego, Profesor Uniwersytetu Tainan National University of the Arts, Konserwator w Metropolitan Museum of Art., Nowy Jork.

Dr Maryan Wynn Ainsworth - kustosz malarstwa europejskiego
w Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Adiunkt Wydziału Historii Sztuki Barnard College i Uniwersytu Columbia, Dyrektor Belgian American Educational Foundation

Prof. Anne van Grevenstein - wykładowca Uniwersytetu w Amsterdamie,
Konserwator Limburg Conservation Institute, szef projektu badania i ochrony Ołtarza Gandawskiego [Adoracji Mistycznego Baranka].

Najwspanialsze dzieła malarstwa zachodnioeuropejskiego, stanowiące dziś o wartości wielu amerykańskich, europejskich i rosyjskich kolekcji muzealnych, powstawały często na podobraziach drewnianych. Ze względu na swą złożoną budowę technologiczną, odmienność czynników wpływających na szybkość i przebieg procesu starzenia drewna oraz zaprawy i warstwy malarskiej, sposób ekspozycji tych malowideł czy dobór metod ich konserwacji stanowią ogromne wyzwanie. W dzisiejszych czasach stosunkowo niewielu specjalistów posiada odpowiednie umiejętności manualne, a także rozległą wiedzę i doświadczenie, niezbędne do przeprowadzenia konserwacji strukturalnej zabytkowego malowidła na drewnie.

W odpowiedzi na wciąż niewystarczającą liczbę wysoko wykwalifikowanych praktyków pośród młodego pokolenia konserwatorów, amerykańska Fundacja Getty`ego (the Getty Foundation) wraz z Instytutem Konserwacji Getty`ego (the Getty Conservation Institute) oraz Muzeum Getty`ego (the J. Paul Getty Museum) w Los Angeles, zainicjowały projekt poświęcony problematyce strukturalnej konserwacji malowideł sztalugowych na drewnie: Panel Paintings Initiative (PPI). Ma on na celu wykształcić nowe pokolenie specjalistów, zdolnych w przyszłości sprostać wyzwaniu, jakim jest właściwe utrzymanie malowideł sztalugowych na drewnie.

Jednym z zagadnień prezentowanych podczas spotkania, będą trwające obecnie prace badawcze i konserwatorskie przy ołtarzu Adoracji Mistycznego Baranka (1432 r.) braci Huberta i Jana van Eycków, z katedry św. Bawona w Gandawie, prowadzone pod patronatem Fundacji Getty’ego.