Konkurs "Neo w Muzeo"
Konkurs "Neo w Muzeo"
„Stworzyć obraz, który sam w sobie byłby żywym organizmem, ruchliwym jak mrowisko, rezultatem ruchu tak ewidentnym i przekraczającym wszelkie dozwolone prawa obrazu, – że jawiłby się przed naszymi oczyma niemal jak sam RUCH”.
Tadeusz Kantor
Po uroczystym otwarciu wyremontowanej i zmodernizowanej Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach postawiliśmy sobie za cel przekształcenie jej w miejsce żywe, pulsujące dyskusją o sztuce i historii. Tak narodził się pomysł na konkurs NEO W MUZEO. Wiek XIX vs XXI. Debata o sztuce.
Istotną inspiracją stała się historia i koncepcja wystawy zorganizowanej przez Mieczysława Porębskiego w 1975 roku, zrealizowanej w czasie światowego kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA pt.: „Widzieć i rozumieć”. W przestrzeniach nowo zaaranżowanej Galerii zaprezentowano prace znanych polskich artystów współczesnych (między innymi Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego, Tadeusza Brzozowskiego), będące komentarzem do dzieł dziewiętnastowiecznych mistrzów.
Tym razem poprosiliśmy studentów i absolwentów szkół artystycznych do zaprezentowania własnych odniesień, osobistych komentarzy i adaptacji dzieł polskiego malarstwa XIX wieku, zgromadzonych miedzy innymi w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach i Domu Jana Matejki Oddziałach Muzeum Narodowego Krakowie. W zasugerowanym uczestnikom zbiorze dzieł znalazły się bardziej i mniej znane nazwiska, które łatwo skojarzyć z obrazem oraz takie, które czasem umykają i odchodzą w zapomnienie wraz z okresem lat szkolnych. Wszystkie jednak zasłużyły jednak na to by znaleźć swoje miejsce w historii polskiej sztuki. W każdym odnaleźć można było coś co zasługiwało na chwilę zastanowienia i dialogu z przeszłością, coś szczególnego, co cieszyło niegdyś oko i duszę, choć być może dzisiejszemu poczuciu estetyki jest zupełnie obce. Neo w Museo stało się więc zaproszeniem do swoistego DIALOGU Z PRZESZŁOŚCIĄ.
Warunkiem przyjęcia pracy było wykorzystanie podczas realizacji prac nowych mediów.
Prace konkursowe zgłosili młodzi artyści z całej Polski – studenci akademii sztuk pięknych, szkół animacji i fotografii, szkół teatralnych. Do wybranych dzieł malarstwa XIX wieku odnieśli się w bardzo różnorodny, czasem zaskakujący, sposób. W pracach nadesłanych na konkurs odnaleźliśmy zarówno elementy dialogu, czasem sporu, z dziełem, odniesienie do idei jaka przyświecała XIX wiecznemu artyście, jak i wykorzystanie dzieła sprzed 150 lat jako pretekstu dla wyrażenia własnych poglądów artystycznych. Wszystkie prace stanowią interesujący materiał dla badacza recepcji polskiej sztuki XIX wieku w oczach młodych Polaków, początkujących artystów.
Dnia 15 grudnia odbyło się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach rozdanie nagród ufundowanych przez Mecenasa Konkursu PZU, a także pokaz prac.
Pierwszą część wystawy pokonkursowej Neo w Muzeo, na której prezentowane jest 5 pierwszych prac, w tym prace laureatów konkursu otwarto w Domu Jana Matejki, w Sali Wystaw Zmiennych na 3 piętrze budynku.
- „Pochodnie", autorstwa Jarosława Tokarskiego (Policealne Studium Plastyczne Anima Art, Kraków) – I NAGRODA
- „Dirce", autorstwa Kamila Sarnowskiego, (ASP Warszawa) – II NAGRODA
- „Improwizacja", autorstwa Szymona Jachny (Uniwersytet Artystyczny, Poznań) – III NAGRODA
- „Nie pojedzie”, autorstwa Tomasza Koszewnika (Uniwersytet artystyczny, Poznań)
- „Jacek Malczewski – autoportret z cieniem, dłonią i stopą”, autorstwa Szymona Budzyka (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie)
Do 15 marca można oglądać poszczególne prace:
- „PODGLĄDACTWO. Zuzanna, Salome, Antonina” autorstwa Julie Land (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)
- „WYSPIAŃSKI 2011” autorstwa Katarzyny Niewińskiej (Krakowska Szkoła Filmowa)
- „RUSAŁKI” autorstwa Martyny Wolnej (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)
- „SZESNASTU JEST LEPSZYCH NIŻ JEDEN” autorstwa Łukasza Mackiewicza (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)
- „ZIMA” autorstwa Justyny Misiuk (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydział Komunikacji Multimedialnej, Intermedia)
Wystawie towarzyszy prezentacja przykładów XIX i XX wiecznej recepcji twórczości Jana Matejki.