Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Konkurs "Neo w Muzeo"

Konkurs "Neo w Muzeo"

15.12.2011
czwartek

Konkurs "Neo w Muzeo"

"Neo w Muzeo" to projekt do młodych artystów, przygotowanym przez Sekcję Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie.

„Stworzyć obraz, który sam w sobie byłby żywym organizmem, ruchliwym jak mrowisko, rezultatem ruchu tak ewidentnym i przekraczającym wszelkie dozwolone prawa obrazu, – że jawiłby się przed naszymi oczyma niemal jak sam RUCH”.
Tadeusz Kantor

Po uroczystym otwarciu wyremontowanej i zmodernizowanej Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach postawiliśmy sobie za cel przekształcenie jej w miejsce żywe, pulsujące dyskusją o sztuce i historii. Tak narodził się pomysł na konkurs NEO W MUZEO. Wiek XIX vs XXI. Debata o sztuce.

Istotną inspiracją stała się historia i koncepcja wystawy zorganizowanej przez Mieczysława Porębskiego w 1975 roku, zrealizowanej w czasie światowego kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA pt.: „Widzieć i rozumieć”. W przestrzeniach nowo zaaranżowanej Galerii zaprezentowano prace znanych polskich artystów współczesnych (między innymi Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego, Tadeusza Brzozowskiego), będące komentarzem do dzieł dziewiętnastowiecznych mistrzów.

Tym razem poprosiliśmy studentów i absolwentów szkół artystycznych do zaprezentowania własnych odniesień, osobistych komentarzy i adaptacji dzieł polskiego malarstwa XIX wieku, zgromadzonych miedzy innymi w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach i Domu Jana Matejki Oddziałach Muzeum Narodowego Krakowie. W zasugerowanym uczestnikom zbiorze dzieł znalazły się bardziej i mniej znane nazwiska, które łatwo skojarzyć z obrazem oraz takie, które czasem umykają i odchodzą w zapomnienie wraz z okresem lat szkolnych. Wszystkie jednak zasłużyły jednak na to by znaleźć swoje miejsce w historii polskiej sztuki. W każdym odnaleźć można było coś co zasługiwało na chwilę zastanowienia i dialogu z przeszłością, coś szczególnego, co cieszyło niegdyś oko i duszę, choć być może dzisiejszemu poczuciu estetyki jest zupełnie obce. Neo w Museo stało się więc zaproszeniem do swoistego DIALOGU Z PRZESZŁOŚCIĄ.

Warunkiem przyjęcia pracy było wykorzystanie podczas realizacji prac nowych mediów.

Prace konkursowe zgłosili młodzi artyści z całej Polski – studenci akademii sztuk pięknych, szkół animacji i fotografii, szkół teatralnych. Do wybranych dzieł malarstwa XIX wieku odnieśli się w bardzo różnorodny, czasem zaskakujący, sposób. W pracach nadesłanych na konkurs odnaleźliśmy zarówno elementy dialogu, czasem sporu, z dziełem, odniesienie do idei jaka przyświecała XIX wiecznemu artyście, jak i wykorzystanie dzieła sprzed 150 lat jako pretekstu dla wyrażenia własnych poglądów artystycznych. Wszystkie prace stanowią interesujący materiał dla badacza recepcji polskiej sztuki XIX wieku w oczach młodych Polaków, początkujących artystów.

Dnia 15 grudnia odbyło się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach rozdanie nagród ufundowanych przez Mecenasa Konkursu PZU, a także pokaz prac.

Pierwszą część wystawy pokonkursowej Neo w Muzeo, na której prezentowane jest 5 pierwszych prac, w tym prace laureatów konkursu otwarto w Domu Jana Matejki, w Sali Wystaw Zmiennych na 3 piętrze budynku. 
- „Pochodnie", autorstwa Jarosława Tokarskiego (Policealne Studium Plastyczne Anima Art, Kraków) – I NAGRODA
- „Dirce", autorstwa Kamila Sarnowskiego, (ASP Warszawa) – II NAGRODA
- „Improwizacja", autorstwa Szymona Jachny (Uniwersytet Artystyczny, Poznań) – III NAGRODA
- „Nie pojedzie”, autorstwa Tomasza Koszewnika (Uniwersytet artystyczny, Poznań)
- „Jacek Malczewski – autoportret z cieniem, dłonią i stopą”, autorstwa Szymona Budzyka (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie)

Do 15 marca można oglądać poszczególne prace:

- „PODGLĄDACTWO. Zuzanna, Salome, Antonina” autorstwa Julie Land (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)
- „WYSPIAŃSKI 2011” autorstwa Katarzyny Niewińskiej (Krakowska Szkoła Filmowa)
- „RUSAŁKI” autorstwa Martyny Wolnej (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)
- „SZESNASTU JEST LEPSZYCH NIŻ JEDEN” autorstwa Łukasza Mackiewicza (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)
- „ZIMA” autorstwa Justyny Misiuk (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydział Komunikacji Multimedialnej, Intermedia)


Wystawie towarzyszy prezentacja przykładów XIX i XX wiecznej recepcji twórczości Jana Matejki.



Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję