{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

KONFERENCJA: Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku

Fotografia Karola Szymanowskiego siedzącego w fotelu w pracowni we wrześniu 1935 r. (fragment) Fot. Antoni M. Wieczorek, wł. MNK

KONFERENCJA: Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku

Hotel Stamary - sala konferencyjna

ul. Tadeusza Kościuszki 19, Zakopane
02-04.10.2017
poniedziałek -środa
wstęp wolny
Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego organizuje w roku 2017 szeroko zakrojoną, międzynarodową konferencję naukową poświęconą twórczości, recepcji i znaczeniu Karola Szymanowskiego dla kultury (nie tylko muzycznej) Polski i świata ostatniego stulecia, która odbędzie się w Zakopanem i Katowicach.

W ostatnich dekadach obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania muzyką kompozytora poza granicami Polski (m.in. kolejne wystawienia opery "Król Roger", wykonania w najważniejszych salach koncertowych świata, płyty z udziałem artystów światowej sławy, etc.), dlatego do udziału w konferencji zaprosiliśmy znawców muzyki Karola Szymanowskiego z całego świata. Obrady konferencji będą miały wymiar interdyscyplinarny - obok muzykologów, o wpływie kompozytora na inne dziedziny sztuki mówić będą m.in. literaturoznawcy i teatrolodzy, a także artyści-wykonawcy, interpretatorzy muzyki naszego patrona.

PROGRAM:

Poniedziałek, 2 października 2017

  • godz. 9.40 – Otwarcie konferencji
    Joanna Domańska, prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego
  • godz. 10.00 – 11.30 Prowadzenie panelu: Małgorzata Janicka-Słysz

    Stephen Downes (Wielka Brytania): Longing to Belong: Nationalism and Sentimentalism in the Second Violin Concertos of Szymanowski and Bartók / Tęskniąc za przynależnością: Nacjonalizm i sentymentalizm w drugich koncertach skrzypcowych Szymanowskiego i Bartóka

    Paul Cadrin (Kanada): Szymanowski’s two violin concertos: epiphanies of a mutating universe?/ Dwa koncerty skrzypcowe Szymanowskiego: epifanie zmieniającego się wszechświata?

    Marcin Krajewski (Polska): Styl muzyczny jako system. Przypadek Szymanowskiego
  • godz. 11.30-12.00 – Przerwa kawowa
  • godz. 12.00-13.30 Prowadzenie panelu: Iwona Lindstedt 

    Dymitr Polaczok (Ukraina): Rola muzyki wokalnej w ewolucji twórczej Karola Szymanowskiego (pogląd ukraiński)

    Agnieszka Chwiłek (Polska): Sonata op. 9 jako punkt wyjścia do eksperymentów formalnych Karola Szymanowskiego

    William Hughes (Australia): Pianism through an orchestral prism: the case of two middle-period song-cycles in late-period orchestrations / Pianistyka poprzez pryzmat orkiestry: przypadek dwóch cykli pieśni okresu środkowego w ich późniejszych orkiestracjach
  • godz. 13.30-14.00 – Przerwa kawowa
  • godz. 14.00-16.00 Prowadzenie panelu: Jolanta Guzy-Pasiak

    Beata Bolesławska-Lewandowska (Polska): Między uwielbieniem a krytyką – Karol Szymanowski w oczach kompozytorów polskich "pokolenia 1910"

    Elżbieta Jasińska-Jędrosz (Polska): Analogie między twórczością Karola Szymanowskiego a twórczością Tadeusza Bairda

    Małgorzata Janicka-Słysz (Polska): Kategoria "żalu" w muzyce Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego

    Marcin Trzęsiok (Polska): "Beauty Radiated in Eternity". Eugeniusza Knapika mimowolna rozmowa z Szymanowskim 

 
Wtorek, 3 października 2017

  • godz. 10.00-11.30 Prowadzenie panelu: Agnieszka Chwiłek

    Tomasz Baranowski (Polska): Szymanowskiego portret poetycki. Postać i dzieło kompozytora w poezji polskiej XX wieku

    Danuta Gwizdalanka (Polska): Literackie portrety Karola Szymanwoskiego

    Iwona Sowińska (Polska): Szymanowski i kino
  • godz. 11.30-12.00 – Przerwa kawowa
  • godz. 12.00-14.00 Prowadzenie panelu: Małgorzata Gamrat

    Edward Boniecki (Polska): Karol Szymanowski w Zakopanem powraca do natury

    Radosław Romaniuk (Polska): Karol Szymanowski jako bohater utworów Jarosława Iwaszkiewicza

    Anna Tenczyńska (Polska): "Jeszcze kiedyś w Tymoszówce...". Iwaszkiewicz słucha Szymanowskiego

    Alicja Matracka-Kościelny (Polska): Anna Iwaszkiewiczowa - Karol Szymanowski
  • godz. 14.00-14.30 – Przerwa kawowa
  • godz. 14.30-16.30 Prowadzenie panelu: Marcin Trzęsiok

    Anatolij Kałenyczenko (Ukraina): Karol Szymanowski a secesja

    Ewa Maria Jensen (Dania): Karol Szymanowski: "Król Roger" jako przykład scenicznej modyfikacji rytuału religijnego

    Małgorzata Komorowska (Polska): Z problematyki wykonawczej Karola Szymanowskiego: odtwórcy Rogera – od Eugeniusza Mossakowskiego do Mariusza Kwietnia

    Iryna Sikorska (Ukraina): "Król Roger" Karola Szymanowskiego a współczesne mu tendencje w ukraińskiej twórczości operowej


Środa, 4 października 2017

  • godz. 10.00-12.00 Prowadzenie panelu: Tomasz Baranowski

    Jolanta Guzy-Pasiak (Polska): Koncepcje sztuki ponadnarodowej w estetyce Karola Szymanowskiego i Ludomira Michała Rogowskiego

    Małgorzata Gamrat (Polska): Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana

    Grzegorz Piotrowski (Polska): La lumiere. Helene Casella – francuska przyjaciółka Karola Szymanowskiego

    Małgorzata Zawadzka (Polska): O Szymanowskim z troską. Listy Jarosława Iwaszkiewicza i Hélène Kahn-Caselli
  • godz. 12.00-12.30 Przerwa kawowa
  • godz. 12.30-14.30 Prowadzenie panelu: Beata Bolesławska-Lewandowska

    Cindy Bylander (Stany Zjednoczone): Listening to Szymanowski: Rhetoric Versus Performance 1945–1955 / Słuchając Szymanowskiego: retoryka a wykonania, 1945–1955

    Aleksander Polaczok (Ukraina): Muzyka Karola Szymanowskiego w jego małej ojczyźnie (Tymoszówka, Kamionka, Kropywnycky) w latach 1962–2017

    Tomasz Nowak (Polska): Karol Szymanowski a muzycy ludowi i badacze folkloru muzycznego

    Mariola Kokowska (Polska): "Słopiewnie" i "Pieśni kurpiowskie" – związki między słowem, emocjami i muzyką
  • godz. 14.30 Dyskusja końcowa 


Komitet programowy:
Beata Bolesławska-Lewandowska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Magdalena Borowiec, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Agnieszka Chwiłek, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Iwona Lindstedt, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego


Zobacz także: