KONFERENCJA: Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku
W ostatnich dekadach obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania muzyką kompozytora poza granicami Polski (m.in. kolejne wystawienia opery "Król Roger", wykonania w najważniejszych salach koncertowych świata, płyty z udziałem artystów światowej sławy, etc.), dlatego do udziału w konferencji zaprosiliśmy znawców muzyki Karola Szymanowskiego z całego świata. Obrady konferencji będą miały wymiar interdyscyplinarny - obok muzykologów, o wpływie kompozytora na inne dziedziny sztuki mówić będą m.in. literaturoznawcy i teatrolodzy, a także artyści-wykonawcy, interpretatorzy muzyki naszego patrona.
PROGRAM:
Poniedziałek, 2 października 2017
- godz. 9.40 – Otwarcie konferencji
Joanna Domańska, prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego
- godz. 10.00 – 11.30 Prowadzenie panelu: Małgorzata Janicka-Słysz
Stephen Downes (Wielka Brytania): Longing to Belong: Nationalism and Sentimentalism in the Second Violin Concertos of Szymanowski and Bartók / Tęskniąc za przynależnością: Nacjonalizm i sentymentalizm w drugich koncertach skrzypcowych Szymanowskiego i Bartóka
Paul Cadrin (Kanada): Szymanowski’s two violin concertos: epiphanies of a mutating universe?/ Dwa koncerty skrzypcowe Szymanowskiego: epifanie zmieniającego się wszechświata?
Marcin Krajewski (Polska): Styl muzyczny jako system. Przypadek Szymanowskiego
- godz. 11.30-12.00 – Przerwa kawowa
- godz. 12.00-13.30 Prowadzenie panelu: Iwona Lindstedt
Dymitr Polaczok (Ukraina): Rola muzyki wokalnej w ewolucji twórczej Karola Szymanowskiego (pogląd ukraiński)
Agnieszka Chwiłek (Polska): Sonata op. 9 jako punkt wyjścia do eksperymentów formalnych Karola Szymanowskiego
William Hughes (Australia): Pianism through an orchestral prism: the case of two middle-period song-cycles in late-period orchestrations / Pianistyka poprzez pryzmat orkiestry: przypadek dwóch cykli pieśni okresu środkowego w ich późniejszych orkiestracjach
- godz. 13.30-14.00 – Przerwa kawowa
- godz. 14.00-16.00 Prowadzenie panelu: Jolanta Guzy-Pasiak
Beata Bolesławska-Lewandowska (Polska): Między uwielbieniem a krytyką – Karol Szymanowski w oczach kompozytorów polskich "pokolenia 1910"
Elżbieta Jasińska-Jędrosz (Polska): Analogie między twórczością Karola Szymanowskiego a twórczością Tadeusza Bairda
Małgorzata Janicka-Słysz (Polska): Kategoria "żalu" w muzyce Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego
Marcin Trzęsiok (Polska): "Beauty Radiated in Eternity". Eugeniusza Knapika mimowolna rozmowa z Szymanowskim
Wtorek, 3 października 2017
- godz. 10.00-11.30 Prowadzenie panelu: Agnieszka Chwiłek
Tomasz Baranowski (Polska): Szymanowskiego portret poetycki. Postać i dzieło kompozytora w poezji polskiej XX wieku
Danuta Gwizdalanka (Polska): Literackie portrety Karola Szymanwoskiego
Iwona Sowińska (Polska): Szymanowski i kino
- godz. 11.30-12.00 – Przerwa kawowa
- godz. 12.00-14.00 Prowadzenie panelu: Małgorzata Gamrat
Edward Boniecki (Polska): Karol Szymanowski w Zakopanem powraca do natury
Radosław Romaniuk (Polska): Karol Szymanowski jako bohater utworów Jarosława Iwaszkiewicza
Anna Tenczyńska (Polska): "Jeszcze kiedyś w Tymoszówce...". Iwaszkiewicz słucha Szymanowskiego
Alicja Matracka-Kościelny (Polska): Anna Iwaszkiewiczowa - Karol Szymanowski
- godz. 14.00-14.30 – Przerwa kawowa
- godz. 14.30-16.30 Prowadzenie panelu: Marcin Trzęsiok
Anatolij Kałenyczenko (Ukraina): Karol Szymanowski a secesja
Ewa Maria Jensen (Dania): Karol Szymanowski: "Król Roger" jako przykład scenicznej modyfikacji rytuału religijnego
Małgorzata Komorowska (Polska): Z problematyki wykonawczej Karola Szymanowskiego: odtwórcy Rogera – od Eugeniusza Mossakowskiego do Mariusza Kwietnia
Iryna Sikorska (Ukraina): "Król Roger" Karola Szymanowskiego a współczesne mu tendencje w ukraińskiej twórczości operowej
Środa, 4 października 2017
- godz. 10.00-12.00 Prowadzenie panelu: Tomasz Baranowski
Jolanta Guzy-Pasiak (Polska): Koncepcje sztuki ponadnarodowej w estetyce Karola Szymanowskiego i Ludomira Michała Rogowskiego
Małgorzata Gamrat (Polska): Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana
Grzegorz Piotrowski (Polska): La lumiere. Helene Casella – francuska przyjaciółka Karola Szymanowskiego
Małgorzata Zawadzka (Polska): O Szymanowskim z troską. Listy Jarosława Iwaszkiewicza i Hélène Kahn-Caselli
- godz. 12.00-12.30 Przerwa kawowa
- godz. 12.30-14.30 Prowadzenie panelu: Beata Bolesławska-Lewandowska
Cindy Bylander (Stany Zjednoczone): Listening to Szymanowski: Rhetoric Versus Performance 1945–1955 / Słuchając Szymanowskiego: retoryka a wykonania, 1945–1955
Aleksander Polaczok (Ukraina): Muzyka Karola Szymanowskiego w jego małej ojczyźnie (Tymoszówka, Kamionka, Kropywnycky) w latach 1962–2017
Tomasz Nowak (Polska): Karol Szymanowski a muzycy ludowi i badacze folkloru muzycznego
Mariola Kokowska (Polska): "Słopiewnie" i "Pieśni kurpiowskie" – związki między słowem, emocjami i muzyką
- godz. 14.30 Dyskusja końcowa
Komitet programowy:
Beata Bolesławska-Lewandowska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Magdalena Borowiec, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Agnieszka Chwiłek, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Iwona Lindstedt, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Zobacz także: