Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
KONFERENCJA: Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku

KONFERENCJA: Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku

Fotografia Karola Szymanowskiego siedzącego w fotelu w pracowni we wrześniu 1935 r. (fragment) Fot. Antoni M. Wieczorek, wł. MNK

KONFERENCJA: Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku

Hotel Stamary - sala konferencyjna

ul. Tadeusza Kościuszki 19, Zakopane
02-04.10.2017
poniedziałek-środa
wstęp wolny
Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego organizuje w roku 2017 szeroko zakrojoną, międzynarodową konferencję naukową poświęconą twórczości, recepcji i znaczeniu Karola Szymanowskiego dla kultury (nie tylko muzycznej) Polski i świata ostatniego stulecia, która odbędzie się w Zakopanem i Katowicach.

W ostatnich dekadach obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania muzyką kompozytora poza granicami Polski (m.in. kolejne wystawienia opery "Król Roger", wykonania w najważniejszych salach koncertowych świata, płyty z udziałem artystów światowej sławy, etc.), dlatego do udziału w konferencji zaprosiliśmy znawców muzyki Karola Szymanowskiego z całego świata. Obrady konferencji będą miały wymiar interdyscyplinarny - obok muzykologów, o wpływie kompozytora na inne dziedziny sztuki mówić będą m.in. literaturoznawcy i teatrolodzy, a także artyści-wykonawcy, interpretatorzy muzyki naszego patrona.

PROGRAM:

Poniedziałek, 2 października 2017

  • godz. 9.40 – Otwarcie konferencji
    Joanna Domańska, prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego
  • godz. 10.00 – 11.30 Prowadzenie panelu: Małgorzata Janicka-Słysz

    Stephen Downes (Wielka Brytania): Longing to Belong: Nationalism and Sentimentalism in the Second Violin Concertos of Szymanowski and Bartók / Tęskniąc za przynależnością: Nacjonalizm i sentymentalizm w drugich koncertach skrzypcowych Szymanowskiego i Bartóka

    Paul Cadrin (Kanada): Szymanowski’s two violin concertos: epiphanies of a mutating universe?/ Dwa koncerty skrzypcowe Szymanowskiego: epifanie zmieniającego się wszechświata?

    Marcin Krajewski (Polska): Styl muzyczny jako system. Przypadek Szymanowskiego
  • godz. 11.30-12.00 – Przerwa kawowa
  • godz. 12.00-13.30 Prowadzenie panelu: Iwona Lindstedt 

    Dymitr Polaczok (Ukraina): Rola muzyki wokalnej w ewolucji twórczej Karola Szymanowskiego (pogląd ukraiński)

    Agnieszka Chwiłek (Polska): Sonata op. 9 jako punkt wyjścia do eksperymentów formalnych Karola Szymanowskiego

    William Hughes (Australia): Pianism through an orchestral prism: the case of two middle-period song-cycles in late-period orchestrations / Pianistyka poprzez pryzmat orkiestry: przypadek dwóch cykli pieśni okresu środkowego w ich późniejszych orkiestracjach
  • godz. 13.30-14.00 – Przerwa kawowa
  • godz. 14.00-16.00 Prowadzenie panelu: Jolanta Guzy-Pasiak

    Beata Bolesławska-Lewandowska (Polska): Między uwielbieniem a krytyką – Karol Szymanowski w oczach kompozytorów polskich "pokolenia 1910"

    Elżbieta Jasińska-Jędrosz (Polska): Analogie między twórczością Karola Szymanowskiego a twórczością Tadeusza Bairda

    Małgorzata Janicka-Słysz (Polska): Kategoria "żalu" w muzyce Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego

    Marcin Trzęsiok (Polska): "Beauty Radiated in Eternity". Eugeniusza Knapika mimowolna rozmowa z Szymanowskim 

 
Wtorek, 3 października 2017

  • godz. 10.00-11.30 Prowadzenie panelu: Agnieszka Chwiłek

    Tomasz Baranowski (Polska): Szymanowskiego portret poetycki. Postać i dzieło kompozytora w poezji polskiej XX wieku

    Danuta Gwizdalanka (Polska): Literackie portrety Karola Szymanwoskiego

    Iwona Sowińska (Polska): Szymanowski i kino
  • godz. 11.30-12.00 – Przerwa kawowa
  • godz. 12.00-14.00 Prowadzenie panelu: Małgorzata Gamrat

    Edward Boniecki (Polska): Karol Szymanowski w Zakopanem powraca do natury

    Radosław Romaniuk (Polska): Karol Szymanowski jako bohater utworów Jarosława Iwaszkiewicza

    Anna Tenczyńska (Polska): "Jeszcze kiedyś w Tymoszówce...". Iwaszkiewicz słucha Szymanowskiego

    Alicja Matracka-Kościelny (Polska): Anna Iwaszkiewiczowa - Karol Szymanowski
  • godz. 14.00-14.30 – Przerwa kawowa
  • godz. 14.30-16.30 Prowadzenie panelu: Marcin Trzęsiok

    Anatolij Kałenyczenko (Ukraina): Karol Szymanowski a secesja

    Ewa Maria Jensen (Dania): Karol Szymanowski: "Król Roger" jako przykład scenicznej modyfikacji rytuału religijnego

    Małgorzata Komorowska (Polska): Z problematyki wykonawczej Karola Szymanowskiego: odtwórcy Rogera – od Eugeniusza Mossakowskiego do Mariusza Kwietnia

    Iryna Sikorska (Ukraina): "Król Roger" Karola Szymanowskiego a współczesne mu tendencje w ukraińskiej twórczości operowej


Środa, 4 października 2017

  • godz. 10.00-12.00 Prowadzenie panelu: Tomasz Baranowski

    Jolanta Guzy-Pasiak (Polska): Koncepcje sztuki ponadnarodowej w estetyce Karola Szymanowskiego i Ludomira Michała Rogowskiego

    Małgorzata Gamrat (Polska): Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana

    Grzegorz Piotrowski (Polska): La lumiere. Helene Casella – francuska przyjaciółka Karola Szymanowskiego

    Małgorzata Zawadzka (Polska): O Szymanowskim z troską. Listy Jarosława Iwaszkiewicza i Hélène Kahn-Caselli
  • godz. 12.00-12.30 Przerwa kawowa
  • godz. 12.30-14.30 Prowadzenie panelu: Beata Bolesławska-Lewandowska

    Cindy Bylander (Stany Zjednoczone): Listening to Szymanowski: Rhetoric Versus Performance 1945–1955 / Słuchając Szymanowskiego: retoryka a wykonania, 1945–1955

    Aleksander Polaczok (Ukraina): Muzyka Karola Szymanowskiego w jego małej ojczyźnie (Tymoszówka, Kamionka, Kropywnycky) w latach 1962–2017

    Tomasz Nowak (Polska): Karol Szymanowski a muzycy ludowi i badacze folkloru muzycznego

    Mariola Kokowska (Polska): "Słopiewnie" i "Pieśni kurpiowskie" – związki między słowem, emocjami i muzyką
  • godz. 14.30 Dyskusja końcowa 


Komitet programowy:
Beata Bolesławska-Lewandowska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Magdalena Borowiec, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Agnieszka Chwiłek, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Iwona Lindstedt, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego


Zobacz także:

Słowa kluczowe: konferencja, Karol Szymanowski
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję