Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

Koncert w EUROPEUM

Cykl: Koncerty w MNK
Koncert w EUROPEUM

24.11.2013
niedziela

Cykl: Koncerty w MNK
Koncert w EUROPEUM

W niedzielę, 24 listopada, Ośrodku Kultury Europejskiej EUROPEUM odbył się koncert Michala Pal’ko, z prawykonaniem utworu Wojciecha Widłaka "Szemkel" (Anioł nr 7).

ROGRAM KONCERTU:

György Kurtág (1926)
Un brin de bruyère à Witold... na cymbały solo (1984)
Grażyna Bacewicz (1909-1969)
II Kaprys na skrzypce solo (1952)
Valentin Vilinciuc – wersja na cymbały solo (1961)
Wojciech Widłak
Szemkel (Anioł nr 7) na cymbały solo (prawykonanie)
Jankiel z Galicji / Michal Pal’ko
Suita tańców żydowskich z Galicji wg zbiorów pieśni z XVIII w. na cymbały rzesówskie, głos oraz cymbały koncertowe
I Szabasowka, II Jankiele nigun, III Kazak, IV Marsz, V Suktinis 1793, VI Karobuszka
Michal PAL’KO – cymbały koncertowe
Małgorzata Janicka-Słysz – słowo o muzyce

Zobacz relację z koncertu

Kompozycja Szemkel (Anioł nr 7) powstała w 2013 w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na wniosek Muzeum Narodowego w Krakowie, na okazję otwarcia jego nowego oddziału w Spichlerzu – EUROPEUM. Wnętrze budynku i charakter kolekcji zainspirowały mnie przede wszystkim co do instrumentarium: wybrałem cymbały, w których tradycji i brzmieniu łączą się różne wątki kulturowe obecne w szeroko pojętym naszym regionie. Utwór pisałem z myślą o Michale Pal’ko, słowacko-żydowskim cymbaliście i kompozytorze, twórcy i wykonawcy muzyki współczesnej, tradycyjnej, a także tzw. muzyki korzeni - pisze Wojciech Widłak.

Wojciech WIDŁAK (ur. w 1971) kompozytor, krytyk muzyczny, pedagog (2012 – tytuł profesora sztuki). Urodził się i mieszka w Krakowie, związany edukacją i działalnością z tutejszą Akademią Muzyczną. Absolwent klasy kompozycji prof. Marka Stachowskiego (1996) i klasy organów prof. Jana Jargonia (1995). Studiował także pod kierunkiem Hansa Abrahamsena (1998/99) w Kopenhadze, warsztat kompozytorski doskonalił m.in. u Franco Donatoniego, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona, Lidii Zielińskiej. Laureat 8 konkursów kompozytorskich, w tym prestiżowej rekomendacji Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (2006, Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy) oraz stypendiów twórczych w kraju i za granicą. Od 1992 jego utwory były wykonywane w 16 krajach Europy, USA, Japonii, Turcji, Azerbejdżanie, wydane w Polsce i we Francji oraz nagrane zostały na 7 płytach CD. Od 2005 jest kierownikiem Katedry Kompozycji, a w kadencji 2012-16 – dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W jego klasie kompozycji studiowali dotąd m.in.: N.Husni, Ch.Lee, Y.Özatalay, M.Pal’ko, M.Pączkowski, J.Płonka, K.Szwed. W utworach z II połowy lat 90’ koncentrował się na zagadnieniach typowo warsztatowych. Utrzymane w estetyce tradycyjnej, prezentują typowy zakres technik przetworzeniowych i polifonicznych, zaś istotną ich cechą – obok wyrazistej harmonii i rytmiki – jest powtarzalność. Od 2000 nastąpiła zmiana języka muzycznego na rzecz radykalizacji współbrzmień, sonoryzmu i wieloplanowości. Ekspozycja czynnika intelektualnego znajduje wyraz w skomplikowanych zabiegach konstrukcyjnych, stosowanej grze idiomów oraz integracji motywicznej.

więcej informacji: www.widlak.art.pl

Michal PAL’KO ukończył Konserwatorium w Koszycach (Słowacja) na kierunkach kompozycji, grze na cymbałach oraz dyrygentury. Już podczas studiów osiągał sukcesy w wielu konkursach. (SSK 2005 - pierwsza nagroda za utwór The recent silence, Bucuresti composer 2006 - druga nagroda za utwór MI-KI-NE-TA). Słuchacze zaakceptowali nie tylko jego umiejętność gry na cymbałach, ale również drogę poszukiwania nowych interpretacyjnych trendów w grze na słowackich instrumentach dętych drewnianych. Artysta stara się je połączyć ze współczesnym instrumentarium. Studia kontynuował w Akademii Muzycznej w Bratysławie w klasie kompozycji prof. Władimira Bokesa, a jednocześnie studiował grę na cymbałach w Akademii Sztuk w Bańskiej Bystrzycy w klasie dr Victorii Herencsár. Studia kompozytorskie uzupełnił w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Wojciecha Widlaka. Podczas swojej kariery wykonawczej i kompozytorskiej wykonał wiele koncertów solowych oraz występował z Orkiestrą Przyjaciół Muzyki w Wiedniu, Bohuslav Martinu Philharmonic Orchestra, State Philharmonic Orchestra Kosice, Quasars Ensemble, Veni Ensemble, Melos Ethos Ensemble. Interesuje się wykonawstwem muzyki dawnej i gra w różnych projektach zespołu muzyki dawnej Solamente Naturali. W roku 2011 otrzymał rekomendację Instytutu Goethego jako kompozytor – wraz z innymi dwudziestoma sześcioma kompozytorami z Europy Wschodniej – do udziału w projekcie Ensamble Modern we Frankfurcie kierowanym przez Petera Eötvösa.

Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję