Koncert w EUROPEUM
Koncert w EUROPEUM
ROGRAM KONCERTU:
György Kurtág (1926)
Un brin de bruyère à Witold... na cymbały solo (1984)
Grażyna Bacewicz (1909-1969)
II Kaprys na skrzypce solo (1952)
Valentin Vilinciuc – wersja na cymbały solo (1961)
Wojciech Widłak
Szemkel (Anioł nr 7) na cymbały solo (prawykonanie)
Jankiel z Galicji / Michal Pal’ko
Suita tańców żydowskich z Galicji wg zbiorów pieśni z XVIII w. na cymbały rzesówskie, głos oraz cymbały koncertowe
I Szabasowka, II Jankiele nigun, III Kazak, IV Marsz, V Suktinis 1793, VI Karobuszka
Michal PAL’KO – cymbały koncertowe
Małgorzata Janicka-Słysz – słowo o muzyce
Zobacz relację z koncertu
Kompozycja Szemkel (Anioł nr 7) powstała w 2013 w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na wniosek Muzeum Narodowego w Krakowie, na okazję otwarcia jego nowego oddziału w Spichlerzu – EUROPEUM. Wnętrze budynku i charakter kolekcji zainspirowały mnie przede wszystkim co do instrumentarium: wybrałem cymbały, w których tradycji i brzmieniu łączą się różne wątki kulturowe obecne w szeroko pojętym naszym regionie. Utwór pisałem z myślą o Michale Pal’ko, słowacko-żydowskim cymbaliście i kompozytorze, twórcy i wykonawcy muzyki współczesnej, tradycyjnej, a także tzw. muzyki korzeni - pisze Wojciech Widłak.
Wojciech WIDŁAK (ur. w 1971) kompozytor, krytyk muzyczny, pedagog (2012 – tytuł profesora sztuki). Urodził się i mieszka w Krakowie, związany edukacją i działalnością z tutejszą Akademią Muzyczną. Absolwent klasy kompozycji prof. Marka Stachowskiego (1996) i klasy organów prof. Jana Jargonia (1995). Studiował także pod kierunkiem Hansa Abrahamsena (1998/99) w Kopenhadze, warsztat kompozytorski doskonalił m.in. u Franco Donatoniego, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona, Lidii Zielińskiej. Laureat 8 konkursów kompozytorskich, w tym prestiżowej rekomendacji Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (2006, Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy) oraz stypendiów twórczych w kraju i za granicą. Od 1992 jego utwory były wykonywane w 16 krajach Europy, USA, Japonii, Turcji, Azerbejdżanie, wydane w Polsce i we Francji oraz nagrane zostały na 7 płytach CD. Od 2005 jest kierownikiem Katedry Kompozycji, a w kadencji 2012-16 – dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W jego klasie kompozycji studiowali dotąd m.in.: N.Husni, Ch.Lee, Y.Özatalay, M.Pal’ko, M.Pączkowski, J.Płonka, K.Szwed. W utworach z II połowy lat 90’ koncentrował się na zagadnieniach typowo warsztatowych. Utrzymane w estetyce tradycyjnej, prezentują typowy zakres technik przetworzeniowych i polifonicznych, zaś istotną ich cechą – obok wyrazistej harmonii i rytmiki – jest powtarzalność. Od 2000 nastąpiła zmiana języka muzycznego na rzecz radykalizacji współbrzmień, sonoryzmu i wieloplanowości. Ekspozycja czynnika intelektualnego znajduje wyraz w skomplikowanych zabiegach konstrukcyjnych, stosowanej grze idiomów oraz integracji motywicznej.
więcej informacji: www.widlak.art.pl
Michal PAL’KO ukończył Konserwatorium w Koszycach (Słowacja) na kierunkach kompozycji, grze na cymbałach oraz dyrygentury. Już podczas studiów osiągał sukcesy w wielu konkursach. (SSK 2005 - pierwsza nagroda za utwór The recent silence, Bucuresti composer 2006 - druga nagroda za utwór MI-KI-NE-TA). Słuchacze zaakceptowali nie tylko jego umiejętność gry na cymbałach, ale również drogę poszukiwania nowych interpretacyjnych trendów w grze na słowackich instrumentach dętych drewnianych. Artysta stara się je połączyć ze współczesnym instrumentarium. Studia kontynuował w Akademii Muzycznej w Bratysławie w klasie kompozycji prof. Władimira Bokesa, a jednocześnie studiował grę na cymbałach w Akademii Sztuk w Bańskiej Bystrzycy w klasie dr Victorii Herencsár. Studia kompozytorskie uzupełnił w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Wojciecha Widlaka. Podczas swojej kariery wykonawczej i kompozytorskiej wykonał wiele koncertów solowych oraz występował z Orkiestrą Przyjaciół Muzyki w Wiedniu, Bohuslav Martinu Philharmonic Orchestra, State Philharmonic Orchestra Kosice, Quasars Ensemble, Veni Ensemble, Melos Ethos Ensemble. Interesuje się wykonawstwem muzyki dawnej i gra w różnych projektach zespołu muzyki dawnej Solamente Naturali. W roku 2011 otrzymał rekomendację Instytutu Goethego jako kompozytor – wraz z innymi dwudziestoma sześcioma kompozytorami z Europy Wschodniej – do udziału w projekcie Ensamble Modern we Frankfurcie kierowanym przez Petera Eötvösa.
Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca