Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Kobieta w japońskiej grafice Przepływającego Świata
Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady

Kobieta w japońskiej grafice Przepływającego Świata

Katsukawa Shunchō (tw. 1780–1795), Porównanie do siedmiu filozofów w bambusowym gaju Nishiki-e, drzeworyt barwny na papierze

Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady
Kobieta w japońskiej grafice Przepływającego Świata

Dom Józefa Mehoffera

ul. Krupnicza 26, 31-123 Kraków
31.03.2017
piątek
18:00
Kobieta stanowi ważny i bardzo wdzięczny temat w sztuce japońskiej.
Wykład przeniesiony jest z 21 kwietnia b.r.

Kitagawa Utamaro (1753-1806), Portret żony z wyższej sfery / Jobon-no Nyobo, z serii: Przewodnik po typach współczesnych kobiet / Tosei onna fuzoku tsu, ok. 1801-1802, drzeworyt barwny na papierze, wydawca: Murata-ya Jirobei, stempel cenzora: kiwameKolekcja drzeworytów Jadwigi i Józefa Mehofferów, nabyta w 2014 roku do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, to znakomita okazja do przyjrzenia się wizerunkom piękności utrwalonym przez najwybitniejszych japońskich artystów takich, jak Utagawa Toyokuni czy Kitagawa Utamaro.

Zaproszenie do Saloniku Japońskiego jest jednocześnie zaproszeniem do epoki Edo (1603-1868) – do czasów, gdy w Japonii nastał pokój pod rządami rodu Tokugawa a kultura mieszczan wykształciła nowy typ estetyki, rozrywek i mody.

Zapraszamy do świata nazwanego "przepływającym", bowiem jedną z cech filozofii tamtych czasów było chwytanie ulotności chwili, która przemija, "przepływa jak tykwa unoszona prądem rzeki".

Ulotna wydaje się też uroda – tymczasem portrety pięknych kobiet zatrzymane na planszy drzeworytu niczym w kadrze fotografii przechowują obraz nieprzemijający – obraz ideału kobiecego piękna oraz wspaniałej techniki japońskiego drzeworytu.

Prowadzenie: Beata Romanowicz – kustosz w Dziale Sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Narodowym w Krakowie. Stypendystka Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej, stypendystka Rządu Chińskiej Republiki Ludowej. Kuratorka wystaw poświęconych sztuce japońskiej i chińskiej, podkreślająca rolę kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie w promowaniu sztuki Dalekiego Wschodu. Wykładowca uniwersytecki, uczestniczka wielu konferencji w kraju i za granicą, również w Japonii. Autorka licznych publikacji – artykułów naukowych i popularyzatorskich oraz katalogów wystaw. Kuratorka wystawy i autorka katalogu "Onna – piękno, siła, ekstaza".

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję