Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady Kobieta w japońskiej grafice Przepływającego Świata
Kobieta stanowi ważny i bardzo wdzięczny temat w sztuce japońskiej.
Wykład przeniesiony jest z 21 kwietnia b.r.
Kolekcja drzeworytów Jadwigi i Józefa Mehofferów, nabyta w 2014 roku do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, to znakomita okazja do przyjrzenia się wizerunkom piękności utrwalonym przez najwybitniejszych japońskich artystów takich, jak Utagawa Toyokuni czy Kitagawa Utamaro.
Zaproszenie do Saloniku Japońskiego jest jednocześnie zaproszeniem do epoki Edo (1603-1868) – do czasów, gdy w Japonii nastał pokój pod rządami rodu Tokugawa a kultura mieszczan wykształciła nowy typ estetyki, rozrywek i mody.
Zapraszamy do świata nazwanego "przepływającym", bowiem jedną z cech filozofii tamtych czasów było chwytanie ulotności chwili, która przemija, "przepływa jak tykwa unoszona prądem rzeki".
Ulotna wydaje się też uroda – tymczasem portrety pięknych kobiet zatrzymane na planszy drzeworytu niczym w kadrze fotografii przechowują obraz nieprzemijający – obraz ideału kobiecego piękna oraz wspaniałej techniki japońskiego drzeworytu.
Prowadzenie: Beata Romanowicz – kustosz w Dziale Sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Narodowym w Krakowie. Stypendystka Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej, stypendystka Rządu Chińskiej Republiki Ludowej. Kuratorka wystaw poświęconych sztuce japońskiej i chińskiej, podkreślająca rolę kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie w promowaniu sztuki Dalekiego Wschodu. Wykładowca uniwersytecki, uczestniczka wielu konferencji w kraju i za granicą, również w Japonii. Autorka licznych publikacji – artykułów naukowych i popularyzatorskich oraz katalogów wystaw. Kuratorka wystawy i autorka katalogu "Onna – piękno, siła, ekstaza".
Kolekcja drzeworytów Jadwigi i Józefa Mehofferów, nabyta w 2014 roku do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, to znakomita okazja do przyjrzenia się wizerunkom piękności utrwalonym przez najwybitniejszych japońskich artystów takich, jak Utagawa Toyokuni czy Kitagawa Utamaro.
Zaproszenie do Saloniku Japońskiego jest jednocześnie zaproszeniem do epoki Edo (1603-1868) – do czasów, gdy w Japonii nastał pokój pod rządami rodu Tokugawa a kultura mieszczan wykształciła nowy typ estetyki, rozrywek i mody.
Zapraszamy do świata nazwanego "przepływającym", bowiem jedną z cech filozofii tamtych czasów było chwytanie ulotności chwili, która przemija, "przepływa jak tykwa unoszona prądem rzeki".
Ulotna wydaje się też uroda – tymczasem portrety pięknych kobiet zatrzymane na planszy drzeworytu niczym w kadrze fotografii przechowują obraz nieprzemijający – obraz ideału kobiecego piękna oraz wspaniałej techniki japońskiego drzeworytu.
Prowadzenie: Beata Romanowicz – kustosz w Dziale Sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Narodowym w Krakowie. Stypendystka Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej, stypendystka Rządu Chińskiej Republiki Ludowej. Kuratorka wystaw poświęconych sztuce japońskiej i chińskiej, podkreślająca rolę kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie w promowaniu sztuki Dalekiego Wschodu. Wykładowca uniwersytecki, uczestniczka wielu konferencji w kraju i za granicą, również w Japonii. Autorka licznych publikacji – artykułów naukowych i popularyzatorskich oraz katalogów wystaw. Kuratorka wystawy i autorka katalogu "Onna – piękno, siła, ekstaza".