{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady

Kobieta w japońskiej grafice Przepływającego Świata

Katsukawa Shunchō (tw. 1780–1795), Porównanie do siedmiu filozofów w bambusowym gaju Nishiki-e, drzeworyt barwny na papierze

Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady
Kobieta w japońskiej grafice Przepływającego Świata

MNK Mehoffer

ul. Krupnicza 26, 31-123 Kraków
31.03.2017
piątek
18:00
Kobieta stanowi ważny i bardzo wdzięczny temat w sztuce japońskiej.
Wykład przeniesiony jest z 21 kwietnia b.r.

Kitagawa Utamaro (1753-1806), Portret żony z wyższej sfery / Jobon-no Nyobo, z serii: Przewodnik po typach współczesnych kobiet / Tosei onna fuzoku tsu, ok. 1801-1802, drzeworyt barwny na papierze, wydawca: Murata-ya Jirobei, stempel cenzora: kiwameKolekcja drzeworytów Jadwigi i Józefa Mehofferów, nabyta w 2014 roku do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, to znakomita okazja do przyjrzenia się wizerunkom piękności utrwalonym przez najwybitniejszych japońskich artystów takich, jak Utagawa Toyokuni czy Kitagawa Utamaro.

Zaproszenie do Saloniku Japońskiego jest jednocześnie zaproszeniem do epoki Edo (1603-1868) – do czasów, gdy w Japonii nastał pokój pod rządami rodu Tokugawa a kultura mieszczan wykształciła nowy typ estetyki, rozrywek i mody.

Zapraszamy do świata nazwanego "przepływającym", bowiem jedną z cech filozofii tamtych czasów było chwytanie ulotności chwili, która przemija, "przepływa jak tykwa unoszona prądem rzeki".

Ulotna wydaje się też uroda – tymczasem portrety pięknych kobiet zatrzymane na planszy drzeworytu niczym w kadrze fotografii przechowują obraz nieprzemijający – obraz ideału kobiecego piękna oraz wspaniałej techniki japońskiego drzeworytu.

Prowadzenie: Beata Romanowicz – kustosz w Dziale Sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Narodowym w Krakowie. Stypendystka Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej, stypendystka Rządu Chińskiej Republiki Ludowej. Kuratorka wystaw poświęconych sztuce japońskiej i chińskiej, podkreślająca rolę kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie w promowaniu sztuki Dalekiego Wschodu. Wykładowca uniwersytecki, uczestniczka wielu konferencji w kraju i za granicą, również w Japonii. Autorka licznych publikacji – artykułów naukowych i popularyzatorskich oraz katalogów wystaw. Kuratorka wystawy i autorka katalogu "Onna – piękno, siła, ekstaza".

Wydarzenie z cyklu