Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Grupa Krakowska: Szymon Piasecki

Grupa Krakowska: Szymon Piasecki

Grupa Krakowska: Szymon Piasecki

Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
11.01.2015
niedziela
11:00
wstęp wolny
Spotkanie w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku z kustoszem MNK Anną Budzałek. Zatrzymamy się przy obrazie "Martwa natura" autorstwa Szymona Piaseckiego.
Szymon Piasecki (1910 – zm. Podczas II wojny światowej [1942 – 1945])
Martwa natura, przed 1937
Gwasz, papier; 44 x 55
Depozyt Żydowskiego Instytutu Historycznego

Artysta tak pisał w liście do Saszy Blondera "[...] Jestem zdania, że zadaniem przyszłego malarstwa jest jak najpełniejsze wykorzystanie kubizmu. Dzisiejsi naśladowcy kubizmu nie rozumieją kubizmu. Nigdy czysta forma i kolor nie były celami w sobie, jak nam niektórzy chcą wmówić. Jak ja sobie wyobrażam malarstwo? (...) Ja myślę o połączeniu kubizmu, częściowo futuryzmu (rytm, dynamika) z symbolizmem van Gogha. Nie bójmy się symbolizmu i w ogóle literatury" (list Szymona Piaseckiego do Saszy Blondera, lata 30 w Grupa Krakowska (dokumenty i materiały cz. X , 1993, s.15).

Martwa natura wpisuje się swym charakterem w fascynacje artystycznymi tendencjami jakie pojawiają się w początkach XX wieku, a tym samym stanowi definicję poglądów Piaseckiego na sztukę przywołanych w wyżej cytowanym fragmencie listu. Niemniej jednak, wyraźnie widać własną drogę w pojmowaniu, a tym samym interpretowaniu nowych założeń artystycznych. Płaska, utrzymana w stonowanej kolorystyce, pozbawionej wyraźnych akcentów barwnych praca, zwraca uwagę na wszechobecną linię płynną. Obiega wszystkie elementy rozłożone na stole, składające się na kompozycję. Część z nich wydaje się wręcz jakby się z niej się wylewały. Zamknięty w tej linii kolor przedstawionych przedmiotów zlewa się niemal z tłem.

ZOBACZ POZOSTAŁE SPOTKANIA Z KUSTOSZEM

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję