Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Fluoroforta – specjalność młodopolskich malarzy-grafików

Fluoroforta – specjalność młodopolskich malarzy-grafików

Leon Wyczółkowski, Autoportret, plansza z teki: „Leon Wyczółkowski Kraków 1904” / „Teka Leona Wyczółkowskiego”, Kraków 1904

Fluoroforta – specjalność młodopolskich malarzy-grafików

Dom Józefa Mehoffera

ul. Krupnicza 26, 31-123 Kraków
03.10.2017
wtorek
18:00
wstęp wolny
Do charakterystycznych cech sztuki okresu Młodej Polski zaliczyć można inicjatywy ukierunkowane na odnowę grafiki. Ich ważnym inspiratorem na początku XX wieku był Feliks Jasieński – kolekcjoner, mecenas artystów i wielbiciel grafiki, zachęcający malarzy do podjęcia tego medium za wzorem znakomitych twórców europejskich.
Stanisław Wyspiański, Helenka / Głowa dziewczynki, plansza z: „Teka Polskich Grafików” / „Teka Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików”, Kraków 1903Było to zadanie niełatwe, m.in. dlatego, że artyści mieli z różnych względów, także politycznych, niewielki dostęp do wymagającego, graficznego warsztatu.

Jedną z ciekawszych prób ułatwienia artystom zaangażowania w grafikę była inicjatywa z początku wieku innego amatora sztuki, chemika Tadeusza Estreichera. Korzystając z doświadczeń laboratoryjnych, wynalazł on unikatową technikę graficzną nazwaną fluorofortą, którą rozpowszechniał wśród najznaczniejszych krakowskich artystów. Podjęli ją wówczas – korzystając z instrukcji Estreichera i jego pomocy – Stanisław Wyspiański, Leon Wyczółkowski, Józef Mehoffer, Konstanty Laszczka i Ferdynand Ruszczyc.

Zapowiadany wykład traktować będzie o specyfice fluorofortowego warsztatu, pracach i ich twórcach, ze szczególnym podkreśleniem dzieł Wyspiańskiego, którego 110. rocznicę śmierci obchodzimy w bieżącym roku.

Prowadzenie: Krystyna Kulig-Janarek – starszy kustosz w Dziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Krakowie – zajmuje się sztuką polską i obcą schyłku XIX i początku XX wieku, w szczególności grafiką. W latach 1995–2015 kierownik Działu Grafiki i Rysunku w MNK. Autorka i kuratorka ponad trzydziestu ekspozycji poświęconych sztuce nowoczesnej i współczesnej (w tym kilku nagrodzonych), autorka licznych katalogów wystaw oraz artykułów. Stypendystka Ministerstwa Kultury oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2004 i 2007. Wykładowca historii sztuki i historii grafiki w prywatnej szkole wyższej w Katowicach.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję