Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Feliks Jasieński – kolekcjoner

Feliks Jasieński – kolekcjoner

Feliks Jasieński – kolekcjoner

Feliks "Manggha" Jasieński, był jednym z najwybitniejszych kolekcjonerów, a zarazem jedną z najbarwniejszych postaci polskiego życia kulturalnego przełomu XIX i XX wieku.

W prezentacji przypomniana zostanie nie tylko jego działalność kolekcjonerska, ale także jego zaangażowanie w ruch na rzecz "nowej sztuki". Obalając mit "kolekcjonera-maniaka", nakreślona zostanie sylwetka "działacza na polu artystycznym": organizatora wystaw, wydawcy i krytyka, z niezwykłą zręcznością posługującego się nowym medium jakim była prasa, mecenasa, inicjatora i aktywnego działacza najważniejszych stowarzyszeń artystycznych. Zaproponujemy także nowe spojrzenie na aktywność kolekcjonerską Jasieńskiego, odtwarzając historię formowania i podkreślając wewnętrzną spójność jego zbiorów: uzupełniających się wzajemnie kolekcji malarstwa, rzeźby i grafiki, sztuki Europy, Dalekiego i Bliskiego Wschodu. By osadzając sylwetkę Jasieńskiego na tle międzynarodowego ruchu kolekcjonerskiego, z którym był ściśle związany, pokazać "Japończyka z Krakowa" jako "Europejczyka - modernistę", zasługującego na porównanie z najznakomitszymi kolekcjonerami epoki, takimi jak Jacques Doucet czy Charles Lang Freer.


Prowadzenie: Agnieszka Kluczewska-Wójcik – absolwentka muzeologii École du Louvre w Paryżu, tytuł doktora historii sztuki uzyskała na Université Paris I Panthéon-Sorbonne. W latach 2000-2014 adiunkt w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK. Członek Zarządu Głównego Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, redaktor serii „Conferences of Polish Institute of World Art Studies”. Autorka tekstów krytycznych z dziedziny sztuki współczesnej (m.in. na łamach czasopisma „Artluk”) i publikacji poświęconych historii kolekcjonerstwa, japonizmowi i relacjom międzykulturowym (m.in. red.: Nowoczesność kolekcji/ Modernity of Collection, Toruń, 2010 Art of Japan, Japanisms and Polish-Japanese Art Relations, Toruń, 2012, Korea. Art and Artistic Relations with Europe, Toruń, 2014).

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję