Cykl: Koncerty w Atmie Familijne południe. W ogrodzie przed Atmą
Zapraszamy do willi "Atma" na koncert "Duetto Matrimoniale".
Wystąpi "Duetto Matrimoniale" w składzie:
- Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczela
- Tomasz Sobaniec – marimba, instrumenty perkusyjne
oraz synowie: Jonasz Sobaniec, Antek Sobaniec – marimba
Słowo o muzyce i prowadzenie: dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, Kurator ds. Programowych "Atmy"
W PROGRAMIE:
- Nadim Housni (ur. 1983)
NiviN (na wiolonczelę i perkusję oraz taśmę) - Nebojša Jovan Živković (ur. 1962)
Macedonia (na marimbę solo) - Krystyna Moszumańska-Nazar (1924-2008)
III Etiuda ze zbioru 3 Etiudy koncertowe na perkusję solo - Arcangelo Corelli (1653-1713)
La Folia (opracowanie na wiolonczelę i marimbę) - Nebojša Jovan Živković (ur. 1962)
Der Wanderer (na marimbę solo) - Petar Christoskow (1917-2006)
Fantazja (na wiolonczelę solo) - Wojciech Widłak (ur. 1971)
Psalm (na marimbę solo) - Eckhard Kopetzki (ur. 1956)
Dance of the Snowflakes ( na marimbę solo) - Tomasz Sobaniec (ur. 1969)
Hiroshima (na instrumenty perkusyjne) - Adam Walaciński (1928-2015)
Canzona (na wiolonczelę, marimbę i instrumenty perkusyjne)
Barbara Łypik-Sobaniec ukończyła Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana (dyplom z wyróżnieniem). Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach muzycznych, m.in. w ramach Międzynarodowej Akademii Pommersfelden (gdzie dokonała nagrań dla Bayerische Rundfunk). Ma na swoim koncie prawykonania: odnalezionego Kwartetu Ignacego Jana Paderewskiego (1991), III Kwartetu "Na Wielkanoc" Zbigniewa Bujarskiego (1994) (oba wykonania zostały zarejestrowane przez Polskie Radio), Intermezzo na wiolonczelę solo (2004) i Canzony Adama Walacińskiego w wersji na wiolonczelę i perkusję (2013). Od 1995 jest członkiem tria fortepianowego, które tworzy wspólnie z Romanem Reinerem oraz Sławomirem Cierpikiem, prowadząc aktywną działalność koncertową. W 1996 wspólnie z zespołem nagrała płytę "Wspomnienia z Krakowskiego Kazimierza", na której znajdują się tradycyjne melodie żydowskie w aranżacji zespołu. Od 1997 pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie w Katedrze Kameralistyki. W 2000 została laureatką II nagrody (w kategorii solistów) IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jako interpretatorka muzyki najnowszej występowała wielokrotnie na festiwalach muzyki współczesnej. Koncertowała w Czechach, Austrii, Niemczech, Belgii, Francji, Danii, Japonii, Brazylii, USA, Puerto Rico. Od 2011 roku występuje ze skrzypkiem Maciejem Lulkiem oraz pianistą Sławomirem Cierpikiem, tworząc zespół Malawski Trio. W 2014 roku nagrała płytę "Walaciński kameralnie" Od 2014 roku jest prezesem Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki.
Tomasz Sobaniec ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie perkusji ad. Stanisława Welanyka. W latach 1990-2000 współpracował z Krakowską Grupą Perkusyjną (festiwale muzyki współczesnej w Krakowie, Opolu, Poznaniu, Warszawie, Bratysławie, Berlinie i Pradze). Jako członek zespołu "Overtime" zdobył II nagrodę na Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie, w roku 1990. Pracuje w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji w Akademii Muzycznej w Krakowie. Ma na swoim koncie prawykonania utworów D.Eddleman’a i M.Stachowskiego (Krakowski Duet Perkusyjny). Szczególnie bliskie są mu kompozycje perkusyjne Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Adama Walacińskiego, Andrzeja Panufnika, Andrzeja Krzanowskiego czy Adama Kaczyńskiego, które wykonywał wielokrotnie na festiwalach w kraju i za granicą. Swoje kompozycje dedykowali mu Mendi Mengjiqi czy Nadim Housni. Jest współzałożycielem i członkiem zespołów kameralnych: Barock Tune oraz Alta Cappella (historyczne instrumenty dęte i perkusyjne). W roku 2000 wystąpił na Festiwalu Kultury Azjatyckiej w Niigata, wraz ze światowej sławy wiolonczelistą Yo-Yo Ma oraz Marią Pomianowską i Michałem Kulentym w projekcie Silk Road. Koncertował w wielu krajach europejskich, a także w USA, Japonii, Korei Płd., Chinach i na Tajwanie. Nagrał kilkadziesiąt płyt z muzyką klasyczną, współczesną, etniczną oraz poezją śpiewaną.