Dama znana i nieznana
"Dama znana i nieznana", to wykład o tym wszystkim co dzisiaj wiemy i czego nie wiemy o obrazie, o jego kondycji i o tym co jeszcze oprócz Damy i gronostaja możemy na nim zobaczyć.
Zakup we Włoszech przez księcia Adama Jerzego Czartoryskiego ok.1800 roku obrazu Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem", dał początek polskiej historii tego arcydzieła. Historii niezwykle ciekawej, chwilami dramatycznej i ciągle bogatej w nowe wydarzenia. I choć dzisiaj wiemy bardzo dużo o portrecie Cecylii Gallerani i jego historii, to ciągle pozostają nieodkryte sekrety i pytania, na które nie znamy jeszcze odpowiedzi. Stale też zadawane jest pytanie w jakim stanie jest obraz.
W 2012 roku konserwatorzy i naukowcy z Muzeum Narodowego w Krakowie przeprowadzili interdyscyplinarne badania obrazu, po raz pierwszy tworząc tak dokładną i kompleksową dokumentację dzieła. Udało się nie tylko bardzo precyzyjnie ocenić stan zachowania, ale też odkryć kolejne tajemnice i nieznane dotąd fakty. Część badań powtórzono w 2017 roku.
Prowadzenie: Janusz Czop – konserwator dzieł sztuki. Od 1992 roku zatrudniony w Muzeum Narodowym w Krakowie, od 1997 Główny Konserwator MNK. W 2004 roku pomysłodawca i organizator Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych LANBOZ w MNK - największego w Polsce muzealnego naukowo-badawczego laboratorium wspierającego ochronę dziedzictwa. Jego zainteresowaniem jest konserwacja muzealna oraz rozwój interdyscyplinarnej współpracy między konserwatorami, naukowcami i kustoszami. W 2012 i 2017 kierował zespołem specjalistów, który przeprowadził badania obrazu Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem".
W 2012 roku konserwatorzy i naukowcy z Muzeum Narodowego w Krakowie przeprowadzili interdyscyplinarne badania obrazu, po raz pierwszy tworząc tak dokładną i kompleksową dokumentację dzieła. Udało się nie tylko bardzo precyzyjnie ocenić stan zachowania, ale też odkryć kolejne tajemnice i nieznane dotąd fakty. Część badań powtórzono w 2017 roku.
Prowadzenie: Janusz Czop – konserwator dzieł sztuki. Od 1992 roku zatrudniony w Muzeum Narodowym w Krakowie, od 1997 Główny Konserwator MNK. W 2004 roku pomysłodawca i organizator Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych LANBOZ w MNK - największego w Polsce muzealnego naukowo-badawczego laboratorium wspierającego ochronę dziedzictwa. Jego zainteresowaniem jest konserwacja muzealna oraz rozwój interdyscyplinarnej współpracy między konserwatorami, naukowcami i kustoszami. W 2012 i 2017 kierował zespołem specjalistów, który przeprowadził badania obrazu Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem".