"Dama z gronostajem" - podróż do Madrytu, Berlina i Londynu
"Dama z gronostajem" - podróż do Madrytu, Berlina i Londynu
20 kwietnia 2011 roku Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Generalny Konserwator Zabytków Piotr Żuchowski ogłosił decyzję w sprawie wypożyczeń zagranicznych „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci.
Ten najcenniejszy obraz w polskich zbiorach zostaje wypożyczony na wystawy w Madrycie, Berlinie i Londynie. Po powrocie do Polski w lutym 2012 roku ""Dama z gronostajem"" ma być prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie. Po powrocie z Londynu do Krakowa obraz objęty zostanie co najmniej 10-letnim okresem ochronnym, w czasie którego nie będzie przedmiotem jakichkolwiek wypożyczeń, chyba że z przyczyn uzasadnionych szczególnymi okolicznościami wszystkie Strony niniejszego Memorandum zgodnie postanowią inaczej – napisano w dokumencie, pod którym podpisali się: Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich Adam Karol Czartoryski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Żuchowski, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofia Gołubiew oraz Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków Jan Janczykowski. W Memorandum czytamy też, że po zakończeniu wystaw obraz „będzie przedmiotem projektu naukowego, którego celem jest pozyskanie i usystematyzowanie pełnej wiedzy o obrazie, a równocześnie szerokie, ogólnoświatowe upowszechnienie i umocnienie rangi tego dzieła”
Spotkanie odbyło się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Poniżej cały tekst Memorandum.
Mając na względzie, że obraz Leonarda da Vinci Dama z gronostajem jest najcenniejszym dziełem sztuki w polskich kolekcjach muzealnych, Strony niniejszego Memorandum wyrażają wspólną wolę zabezpieczenia na przyszłość losów tego dzieła i wieczystego zachowania go dla społeczeństwa polskiego oraz świata sztuki, ustalając jak poniżej.
Strony niniejszego Memorandum, mianowicie:
- Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich w Krakowie, Adam Karol Czartoryski, który objąwszy jako swój spadek zbiory i budynki Muzeum Książąt Czartoryskich w 1991 r. utworzył z nich Fundację Książąt Czartoryskich przy Muzeum Narodowym w Krakowie, mającą zapewnić przechowanie, utrzymanie i zachowanie dla przyszłych pokoleń tychże zabytków historii Polski oraz dzieł sztuki, i w ten sposób – kontynuując tradycję swoich przodków – oddał je wieczyście na służbę narodowi polskiemu,
- Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej, który jako organizator Muzeum Narodowego w Krakowie i organ państwa sprawujący ustawowy nadzór nad działalnością Fundacji Książąt Czartoryskich, finansuje utrzymanie Muzeum i Biblioteki Czartoryskich od 1950 roku,
- Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków, który jako właściwy organ administracji publicznej, wykonujący zadania państwa w zakresie ochrony zabytków, prowadzi działania służące zapewnieniu warunków umożliwiających trwałe ich zachowanie, zapobieganiu zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków i sprawuje kontrolę stanu zachowania i przeznaczenia zabytków;
- Muzeum Narodowe w Krakowie, które od 1950 roku sprawowało opiekę nad Muzeum i Biblioteką Czartoryskich, i sprawuje ją nadal również po utworzeniu Fundacji Książąt Czartoryskich w 1991 r.,
wspólnie postanawiają, że:
1. po zakończeniu wystaw:
a. Złote czasy Rzeczypospolitej w Pałacu Królewskim w Madrycie
b. Oblicza renesansu w Gemäldegalerie w Berlinie
c. Leonardo da Vinci: Painter at the Court of Milan w National Gallery w Londynie w lutym 2012 roku, obraz powróci do Krakowa i umieszczony zostanie w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie będzie eksponowany aż do zakończenia remontu Pałacu Książąt Czartoryskich dokąd powróci po jego zakończeniu;
2. po powrocie z Londynu do Krakowa obraz objęty zostanie co najmniej 10-letnim okresem ochronnym, w czasie którego nie będzie przedmiotem jakichkolwiek wypożyczeń, chyba że z przyczyn uzasadnionych szczególnymi okolicznościami wszystkie Strony niniejszego Memorandum zgodnie postanowią inaczej;
3. po powrocie z Londynu do Krakowa obraz będzie przedmiotem projektu naukowego, którego celem jest pozyskanie i usystematyzowanie pełnej wiedzy o obrazie, a równocześnie szerokie, ogólnoświatowe upowszechnienie i umocnienie rangi tego dzieła.
Podpisano 20 kwietnia 2011 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Adam Karol Czartoryski, Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich
Piotr Żuchowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Generalny Konserwator Zabytków
Zofia Gołubiew, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Jan Janczykowski, Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Spotkanie odbyło się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Poniżej cały tekst Memorandum.
Mając na względzie, że obraz Leonarda da Vinci Dama z gronostajem jest najcenniejszym dziełem sztuki w polskich kolekcjach muzealnych, Strony niniejszego Memorandum wyrażają wspólną wolę zabezpieczenia na przyszłość losów tego dzieła i wieczystego zachowania go dla społeczeństwa polskiego oraz świata sztuki, ustalając jak poniżej.
Strony niniejszego Memorandum, mianowicie:
- Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich w Krakowie, Adam Karol Czartoryski, który objąwszy jako swój spadek zbiory i budynki Muzeum Książąt Czartoryskich w 1991 r. utworzył z nich Fundację Książąt Czartoryskich przy Muzeum Narodowym w Krakowie, mającą zapewnić przechowanie, utrzymanie i zachowanie dla przyszłych pokoleń tychże zabytków historii Polski oraz dzieł sztuki, i w ten sposób – kontynuując tradycję swoich przodków – oddał je wieczyście na służbę narodowi polskiemu,
- Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej, który jako organizator Muzeum Narodowego w Krakowie i organ państwa sprawujący ustawowy nadzór nad działalnością Fundacji Książąt Czartoryskich, finansuje utrzymanie Muzeum i Biblioteki Czartoryskich od 1950 roku,
- Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków, który jako właściwy organ administracji publicznej, wykonujący zadania państwa w zakresie ochrony zabytków, prowadzi działania służące zapewnieniu warunków umożliwiających trwałe ich zachowanie, zapobieganiu zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków i sprawuje kontrolę stanu zachowania i przeznaczenia zabytków;
- Muzeum Narodowe w Krakowie, które od 1950 roku sprawowało opiekę nad Muzeum i Biblioteką Czartoryskich, i sprawuje ją nadal również po utworzeniu Fundacji Książąt Czartoryskich w 1991 r.,
wspólnie postanawiają, że:
1. po zakończeniu wystaw:
a. Złote czasy Rzeczypospolitej w Pałacu Królewskim w Madrycie
b. Oblicza renesansu w Gemäldegalerie w Berlinie
c. Leonardo da Vinci: Painter at the Court of Milan w National Gallery w Londynie w lutym 2012 roku, obraz powróci do Krakowa i umieszczony zostanie w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie będzie eksponowany aż do zakończenia remontu Pałacu Książąt Czartoryskich dokąd powróci po jego zakończeniu;
2. po powrocie z Londynu do Krakowa obraz objęty zostanie co najmniej 10-letnim okresem ochronnym, w czasie którego nie będzie przedmiotem jakichkolwiek wypożyczeń, chyba że z przyczyn uzasadnionych szczególnymi okolicznościami wszystkie Strony niniejszego Memorandum zgodnie postanowią inaczej;
3. po powrocie z Londynu do Krakowa obraz będzie przedmiotem projektu naukowego, którego celem jest pozyskanie i usystematyzowanie pełnej wiedzy o obrazie, a równocześnie szerokie, ogólnoświatowe upowszechnienie i umocnienie rangi tego dzieła.
Podpisano 20 kwietnia 2011 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Adam Karol Czartoryski, Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich
Piotr Żuchowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Generalny Konserwator Zabytków
Zofia Gołubiew, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Jan Janczykowski, Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków