Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

"Dama z gronostajem" - podróż do Madrytu, Berlina i Londynu

"Dama z gronostajem" - podróż do Madrytu, Berlina i Londynu

20.04.2011
środa

"Dama z gronostajem" - podróż do Madrytu, Berlina i Londynu

20 kwietnia 2011 roku Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Generalny Konserwator Zabytków Piotr Żuchowski ogłosił decyzję w sprawie wypożyczeń zagranicznych „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci.
Ten najcenniejszy obraz w polskich zbiorach zostaje wypożyczony na wystawy w Madrycie, Berlinie i Londynie. Po powrocie do Polski w lutym 2012 roku ""Dama z gronostajem"" ma być prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie. Po powrocie z Londynu do Krakowa obraz objęty zostanie co najmniej 10-letnim okresem ochronnym, w czasie którego nie będzie przedmiotem jakichkolwiek wypożyczeń, chyba że z przyczyn uzasadnionych szczególnymi okolicznościami wszystkie Strony niniejszego Memorandum zgodnie postanowią inaczej – napisano w dokumencie, pod którym podpisali się: Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich Adam Karol Czartoryski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Żuchowski, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofia Gołubiew oraz Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków Jan Janczykowski. W Memorandum czytamy też, że po zakończeniu wystaw obraz „będzie przedmiotem projektu naukowego, którego celem jest pozyskanie i usystematyzowanie pełnej wiedzy o obrazie, a równocześnie szerokie, ogólnoświatowe upowszechnienie i umocnienie rangi tego dzieła”

Spotkanie odbyło się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Poniżej cały tekst Memorandum.

Mając na względzie, że obraz Leonarda da Vinci Dama z gronostajem jest najcenniejszym dziełem sztuki w polskich kolekcjach muzealnych, Strony niniejszego Memorandum wyrażają wspólną wolę zabezpieczenia na przyszłość losów tego dzieła i wieczystego zachowania go dla społeczeństwa polskiego oraz świata sztuki, ustalając jak poniżej.

Strony niniejszego Memorandum, mianowicie:

- Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich w Krakowie, Adam Karol Czartoryski, który objąwszy jako swój spadek zbiory i budynki Muzeum Książąt Czartoryskich w 1991 r. utworzył z nich Fundację Książąt Czartoryskich przy Muzeum Narodowym w Krakowie, mającą zapewnić przechowanie, utrzymanie i zachowanie dla przyszłych pokoleń tychże zabytków historii Polski oraz dzieł sztuki, i w ten sposób – kontynuując tradycję swoich przodków – oddał je wieczyście na służbę narodowi polskiemu,

- Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej, który jako organizator Muzeum Narodowego w Krakowie i organ państwa sprawujący ustawowy nadzór nad działalnością Fundacji Książąt Czartoryskich, finansuje utrzymanie Muzeum i Biblioteki Czartoryskich od 1950 roku,

- Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków, który jako właściwy organ administracji publicznej, wykonujący zadania państwa w zakresie ochrony zabytków, prowadzi działania służące zapewnieniu warunków umożliwiających trwałe ich zachowanie, zapobieganiu zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków i sprawuje kontrolę stanu zachowania i przeznaczenia zabytków;

- Muzeum Narodowe w Krakowie, które od 1950 roku sprawowało opiekę nad Muzeum i Biblioteką Czartoryskich, i sprawuje ją nadal również po utworzeniu Fundacji Książąt Czartoryskich w 1991 r.,

wspólnie postanawiają, że:

1. po zakończeniu wystaw:
a. Złote czasy Rzeczypospolitej w Pałacu Królewskim w Madrycie
b. Oblicza renesansu w Gemäldegalerie w Berlinie
c. Leonardo da Vinci: Painter at the Court of Milan w National Gallery w Londynie w lutym 2012 roku, obraz powróci do Krakowa i umieszczony zostanie w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie będzie eksponowany aż do zakończenia remontu Pałacu Książąt Czartoryskich dokąd powróci po jego zakończeniu;
2. po powrocie z Londynu do Krakowa obraz objęty zostanie co najmniej 10-letnim okresem ochronnym, w czasie którego nie będzie przedmiotem jakichkolwiek wypożyczeń, chyba że z przyczyn uzasadnionych szczególnymi okolicznościami wszystkie Strony niniejszego Memorandum zgodnie postanowią inaczej;
3. po powrocie z Londynu do Krakowa obraz będzie przedmiotem projektu naukowego, którego celem jest pozyskanie i usystematyzowanie pełnej wiedzy o obrazie, a równocześnie szerokie, ogólnoświatowe upowszechnienie i umocnienie rangi tego dzieła.

Podpisano 20 kwietnia 2011 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Adam Karol Czartoryski, Fundator Fundacji Książąt Czartoryskich
Piotr Żuchowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Generalny Konserwator Zabytków
Zofia Gołubiew, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Jan Janczykowski, Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków