Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Barokowe szkice malarskie ze zbiorów MNK

Malarz neapolitański, Matka Boska z Dzieciątkiem i świętymi Sebastianem,Pawłem i Martą (Przyjęcie świętego Sebastiana w poczet męczenników), 1 połowa XVIII w., MNK.

Barokowe szkice malarskie ze zbiorów MNK

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
08.11.2018
czwartek
17:30
wstęp wolny
„Storia” w wydaniu caravaggionistów utrechckich: „Piłat umywający ręce” Jana van Bijlert (?) i Hendricka Terbrugghen – dwa XVII-wieczne dzieła z Krakowa i Lublina. Ich wymowa i znaczenie.  
Aktualne, listopadowe spotkanie poświęcone zostanie oryginalnie potraktowanej, nieco teatralnie upozowanej XVII-wiecznej scenie z Piłatem umywającym ręce, przedstawieniu holenderskiej proweniencji, które ma swój (identyczny) odpowiednik w National Gallery of Wales w Cardiff, uchodzący tam za kompozycję utrechckiego post-caravaggionisty, Jana van Bijlerta (1625-1671). Jednak, kluczowym aspektem tego spotkania będą kwestie ikonograficzne, zaś obok nich-możliwe relacje obu przedstawień, typu: replika autorska, powtórzenie warsztatowe czy też kopia lub naśladownictwo z epoki.

Ponadto, wersję krakowską sceny z Piłatem skonfrontujemy z innym, bardziej znanym ujęciem tego tematu, w wydaniu kolejnego mistrza z Utrechtu, działającego tam nieco wcześniej wybitnego caravaggionisty Hendricka Terbrugghena. Chodzi tutaj o cenne, wczesne dzieło artysty, na co dzień znajdujące się na ekspozycji w salach lubelskiego zamku (w Muzeum Lubelskim w Lublinie). Spotkanie odbędzie się przy udziale specjalnie zaproszonego gościa, biblisty-ks. dr hab. Stanisława Wronki. Wspólnie postaramy się wyjaśnić owe zasygnalizowane już kwestie ikonograficzne, analizując kolejne przedstawienia i koncepcje ewangelicznego tematu w twórczości holenderskich naśladowców-interpretatorów sztuki Caravaggia, autorów rozbudowanych „storii”, typowych dla sztuki Holandii pierwszej połowy XVII wieku.


Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski
Gość: dr hab Stanisław Wronka (UPJP II)

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję