Barokowe szkice malarskie ze zbiorów MNK
„Storia” w wydaniu caravaggionistów utrechckich: „Piłat umywający ręce” Jana van Bijlert (?) i Hendricka Terbrugghen – dwa XVII-wieczne dzieła z Krakowa i Lublina. Ich wymowa i znaczenie.
Aktualne, listopadowe spotkanie poświęcone zostanie oryginalnie potraktowanej, nieco teatralnie upozowanej XVII-wiecznej scenie z Piłatem umywającym ręce, przedstawieniu holenderskiej proweniencji, które ma swój (identyczny) odpowiednik w National Gallery of Wales w Cardiff, uchodzący tam za kompozycję utrechckiego post-caravaggionisty, Jana van Bijlerta (1625-1671). Jednak, kluczowym aspektem tego spotkania będą kwestie ikonograficzne, zaś obok nich-możliwe relacje obu przedstawień, typu: replika autorska, powtórzenie warsztatowe czy też kopia lub naśladownictwo z epoki.
Ponadto, wersję krakowską sceny z Piłatem skonfrontujemy z innym, bardziej znanym ujęciem tego tematu, w wydaniu kolejnego mistrza z Utrechtu, działającego tam nieco wcześniej wybitnego caravaggionisty Hendricka Terbrugghena. Chodzi tutaj o cenne, wczesne dzieło artysty, na co dzień znajdujące się na ekspozycji w salach lubelskiego zamku (w Muzeum Lubelskim w Lublinie). Spotkanie odbędzie się przy udziale specjalnie zaproszonego gościa, biblisty-ks. dr hab. Stanisława Wronki. Wspólnie postaramy się wyjaśnić owe zasygnalizowane już kwestie ikonograficzne, analizując kolejne przedstawienia i koncepcje ewangelicznego tematu w twórczości holenderskich naśladowców-interpretatorów sztuki Caravaggia, autorów rozbudowanych „storii”, typowych dla sztuki Holandii pierwszej połowy XVII wieku.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski
Gość: dr hab Stanisław Wronka (UPJP II)
Ponadto, wersję krakowską sceny z Piłatem skonfrontujemy z innym, bardziej znanym ujęciem tego tematu, w wydaniu kolejnego mistrza z Utrechtu, działającego tam nieco wcześniej wybitnego caravaggionisty Hendricka Terbrugghena. Chodzi tutaj o cenne, wczesne dzieło artysty, na co dzień znajdujące się na ekspozycji w salach lubelskiego zamku (w Muzeum Lubelskim w Lublinie). Spotkanie odbędzie się przy udziale specjalnie zaproszonego gościa, biblisty-ks. dr hab. Stanisława Wronki. Wspólnie postaramy się wyjaśnić owe zasygnalizowane już kwestie ikonograficzne, analizując kolejne przedstawienia i koncepcje ewangelicznego tematu w twórczości holenderskich naśladowców-interpretatorów sztuki Caravaggia, autorów rozbudowanych „storii”, typowych dla sztuki Holandii pierwszej połowy XVII wieku.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski
Gość: dr hab Stanisław Wronka (UPJP II)