Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Architektura późnogotycka w Krakowie

Fasada Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, fot. Pracownia Fotograficzna MNK

Architektura późnogotycka w Krakowie

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
08.06.2016
środa
18:00
wstęp wolny
Ważnym zjawiskiem w sztuce Krakowa od pocz. XVI w. była koegzystencja form gotyckich i renesansowych.
Przeniesienie form włoskich na dwór Jagiellonów wiązane jest z inspiracjami z Budy, gdzie przyszły król Polski Zygmunt I przebywał na dworze swojego brata – króla Węgier Władysława Jagiellończyka. Benedykt zw. Sandomierzaninem, który rozpoczął budowę nowego zamku na Wawelu (architekt pochodzący zapewne z Górnych Węgier, wyraźnie przywiązany do tradycji późnogotyckiej kamieniarki) tworzył hybrydyczne struktury złożone z fantazyjnie powyginanych lasek i nowożytnych ornamentów. Pod wpływem prac jego warsztatu wyróżnikiem krakowskiej architektury świeckiej w pocz. XVI w. stały się wprowadzane na masową skale portale i obramienia o bogatej dekoracji utworzonej z kamiennych, krzyżujących się na wielu płaszczyznach lasek, n. p. ul. Floriańska 13 (rezydencja rodziny Kmitów?) i Rynek Główny 28 (kamienica "pod Jagnięciem"). Najbogatsze portale wzbogacone są kutymi w kamieniu uschniętymi gałęziami z poskręcanymi liśćmi: ul. Floriańska 7, tzw. Złota Brama w Collegium Maius, kamienica zaadaptowana w XVI w. na klasztor Jezuitów przy kościele św. Barbary. Zauważalna jest też świadoma archaizacja form, poprzez świadome nawiązywanie do sztuki romańskiej, n. p. dekoracje zamku w Dębnie k. Tarnowa i okno z budynku probostwa przy kościele Wszystkich Świętych w Krakowie (wmurowane wtórnie w elewację wsch. Collegium Maius) w Krakowie.

W trakcie wykładu bogato zilustrowanego fotografiami słuchacze zyskają możliwość zapoznania się z niezwykłym bogactwem wspomnianych dekoracji w tym z dziełami bardzo mało znanymi i niemal zupełnie nieznanymi także w literaturze fachowej.

Prowadzenie: dr hab. Marek Walczak - pracownik Instytutu Historii Sztuki UJ.

O CYKLU "KRAKÓW NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI"
W pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka (ul. Kanonicza 17) możemy oglądać 800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej. Są to elementy oryginalne, wykonane z kamienia lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te - świadectwa blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce - trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie. 
W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome.
Więcej o ekspozycji "Kraków na wyciągnięcie ręki"

ZOBACZ POZOSTAŁE WYKŁADY Z CYKLU

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję