-
Najpiękniejsze kwiaty kwitną wiosną, dlatego sprawdźcie które z nich udało nam się znaleźć w naszych zbiorach.
-
Utagawa Hirioshige (1798-1858), Ogród śliw w Kameido Drzeworyt na papierze z serii: "Sto słynnych widoków Edo"
Japonia, 1857 r.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Stanisław Witkiewicz, Kwitnące jabłonie Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Sukienka, prawdopodobnie "Telimena" ze zbiorów MNK torebka anużka MNK, szpilki: ANIA’S Fashion
Więcej na wystawie >" href="https://mnk.pl/wystawy/modna-i-juz-moda-w-prl-u" target="_blank">"Moda i już! Moda w PRL" >>
-
Stanisław Witkiewicz, Krokusy na tle śnieżnych gór Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Woreczek na robótki ręczne Polska, 2. poł. XVIII w.
Ze zbiorów byłego Muzeum Techniczno – Przemysłowego w Krakowie; dar p. Linowskiej, 1889
Woreczek służył XVIII-wiecznej damie w czasie spotkań towarzyskich. Mogła w nim trzymać narzędzia i materiały do robótek ręcznych, gdyż w dobrym tonie było mieć ręce zajęte pracą. Niezwykła jest technika wykonania ornamentu, ułożonego z wycinanych w różne kształty łusek rybich.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Jan Stanisławski, Step 1900 r.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Parawan czteroskrzydłowy zdobiony haftem z motywami konarów kwitnącej wiśni i ptaków Autor nieznany
2. poł. XIX w.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Zbigniew Pronaszko, Wiosna 1949 r.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Stanisław Pstrokoński, Wiosna 1900 r.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Kwiaty wistarii, karpie i złote rybki Ekran z serii: Ptaki i kwiaty czterech pór roku
Farby wodne na jedwabiu
Japonia, 1891 r.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Utagawa Hirioshige (1798-1858), Ogród irysów w Horikiri Drzeworyt barwny na papierze
Japonia, 1857 r.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Gorset mieszczki Polska, 3. ćwierć XVIII w.
Gorset został uszyty z wcześniejszego ubioru. Haft, który go zdobi: gałązka mięsistych, pełnych kwiatów wykonana techniką haftu cieniowanego, powstał prawdopodobnie około 1740 roku. Widać wyraźnie, że w gorsecie wykorzystano go wtórnie.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Pas kontuszowy jedwabny lity czterostronny Manufaktura pasów kontuszowych w Słucku, okres Jana Madżarskiego (1767-1780)
Pasy kontuszowe były nieodzownym elementem szlacheckiego ubioru narodowego. Ich kompozycja została zaczerpnięta z pasów perskich i ormiańskich. Pas należał do najkosztowniejszych wyrobów manufaktury w Słucku. Jest to pas lity, czyli tkany nie tylko jedwabiem, ale też nićmi złotymi i srebrnymi.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Wachlarz z motywami nasturcji Polska, około 1900 roku
Pokrycie wachlarza, wykonane z delikatnej gazy oraz stelaż z masy naśladującej kość słoniową, zdobią malowane gwaszem wijące się gałązki nasturcji. Kwiaty te należały do ulubionych motywów artystów Młodej Polski.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Kapelusz USA, około 1960
Dar Barbary Dietz-Zięby, USA, 2008 rok
Kapelusz został skomponowany z mnóstwa różowych kwiatów ze sztucznego jedwabiu. Tak strojnych nakryć głowy używano około 1960 roku głównie w USA.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Antependium Polska, 1. poł. XVIII w.
Antependium służyło do ozdobienia podstawy ołtarza chrześcijańskiego.
Ozdobione jest kunsztownie wykonanym haftem cieniowanym z motywami ptaków i kwiatów. W sztuce chrześcijańskiej ważny był wizerunek pawia – symbolu nieśmiertelności i życia wiecznego.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Obicie na siedzisko krzesła Haft półkrzyżykowy i krzyżykowy na kanwie
Polska, Koniec XVII w.
Ze zbiorów byłego Muzeum Techniczno – Przemysłowego w Krakowie; dar Teresy Oborskiej, 1884
Na obiciu krzesła znalazło się wyobrażenie rajskiego ogrodu: pośrodku widzimy jabłoń, na której siedzą trzy rajskie ptaki. Robota jest niedokończona – hafciarz zdołał wykończyć tylko środkowy medalion.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Kilim, twórca nieznany, Polska, Lwów (?) data powstania: od 1920 do 1930 roku
wys. 204 cm, szer. 145 cm
konopie, wełna, warsztat z płochą
-
Wachlarz Joseph Wertheimer
Wiedeń, około 1910 r.
Około 1910 roku modne były wachlarze o kształtach naśladujących zwierzęta: najczęściej ptaków i owadów, ale można też było spotkać wachlarze np. w formie kociego łba. Wyjątkowo szczęśliwym wyborem było wykorzystanie formy motyla dla wachlarza na rączce, która stanowi przedłużenie owadziego tułowia.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Torebka zdobiona szklanym paciorkami Polska, lata 20-te XX wieku
Torebka została wykonana na szydełku, a szklane paciorki, które tworzą jednolitą, połyskliwą powierzchnię przedmiotu, były wrabiane sukcesywnie w trakcie roboty. Zdobią ją motywy charakterystyczne dla ornamentyki okresu biederemeieru: niezapominajki, róże w pełnym rozkwicie i motyle.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Jan van Os, Kwiaty (Bukiet kwiatów) około 1800 roku, XVIII wiek, Holandia
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
-
Jan Stanisławski, Kwitnące maki między 1885 a 1889
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe