Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Potęga gór

  • W połowie XIX wieku na artystyczno-towarzyskiej mapie pojawiło się nowe miejsce - Zakopane. Było ono nie tylko miejscem wakacyjnym, ale przede wszystkim modnym kurortem, w którym - pod pretekstem leczenia gruźlicy - spotykał się cały parnas artystyczno-intelektualny. Moda ta trwa nieprzerwanie, a Zakopane z czasem staje się, jak to opisywał Stanisław Ignacy Witkiewicz prawdziwym rajem, straszliwą oranżerią (...) generalną wytwórnią specyficznego, zresztą czysto polskiego narkotyku, zakopianiny.

    Lista przyjezdnych jest ogromna, a z roku na rok coraz więcej artystów pojawia się w Zakopanem - na dłużej lub krócej, inni na stałe. To stałe było ogromnie niestałe - zauważał Rafał Malczewski.

    Efektem tej mody stała się między innymi swoista epopeja tatrzańska malowana przez artystów kolejnych pokoleń, w której podtekście znalazła się zarówno fascynacja potęgą gór, ale również idea, tak ważnej wówczas wolności ukrytej (śpiącej) w skałach.

    Prezentujemy motywy tatrzańskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. 

    Opracowanie: Urszula Kozakowska-Zaucha - historyk sztuki, kierownik Działu Nowoczesnego Polskiego Malarstwa i Rzeźby MNK.

  • Jan Nepomucen Głowacki, Morskie Oko w Tatrach, 1837

  • Alfred Schouppé, W Dolinie Strążyskiej - rysunek w albumie "Krajobrazy polskie Alfreda Schouppego", 1860

  • Aleksander Kotsis, Wycieczka w Tatry, 1873

  • Walery Eljasz-Radzikowski, Przewodnik i turyści w Tatrach, 1878

  • Walery Eljasz-Radzikowski, Dolina Kościeliska – rysunek z "Raptularza tatrzańskiego Walerego Eljasza z 10 lat od r. 1883 do 1893 włącznie", 1883

  • Wojciech Gerson, Dolina Bramki w Tatrach, 1890

  • Aleksander Mroczkowski, Morskie Oko, 1891

  • Aleksander Mroczkowski, Dolina Małej Łąki, ok. 1892

  • Wojciech Gerson, Pejzaż z Podhala, 1892

  • Stanisław Witkiewicz, Potok w lesie, ok. 1894

  • Stanisław Janowski, Ludwig Boller, Panorama Tatr (fragment), 1894

  • Stanisław Witkiewicz, Źródło, 1896

  • Aleksander Mroczkowski, Widok z Wołoszyna na Hawrań i Murań, 1899

  • Jan Stanisławski, Widok na Osobitę, 1901

  • Leon Wyczółkowski, U Wrót Chałubińskiego, 1905

  • Leon Wyczółkowski, Morskie Oko we mgle, 1911

  • Leon Wyczółkowski, Ranek nad Morskim Okiem w Tatrach, 1920

  • Władysław Skoczylas, Giewont, plansza z "Teki Podhalańskiej", 1921

  • Rafał Malczewski, Krajobraz tatrzański – staw, ok. 1928

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję