Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Motyw ptaka

  • Ptak to jeden z wiodących wątków tematycznych obecnych w sztuce Maxa Ernsta - jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku. Można było się o tym przekonać zwiedzając wystawę "Max Ernst. Sny ornitologa" w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie. Pracownicy naszego muzeum zostali zaproszeni przez MCK do zwiedzenia tej niezwykłej ekspozycji po której oprowadzała jej kuratorka dr Monika Rydiger.

    Zainspirowani tym tematem postanowiliśmy wyłowić ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie ukrywające się tam na co dzień ptaki. Przedstawiamy te, których udało nam się nie spłoszyć.

    Opracowanie:
    Michalina Pieczonka – pracuje w Sekcji Nowe Media, gdzie tworzy i realizuje strategię komunikacji Muzeum w serwisach społecznościowych.
    Joanna Zawierucha-Gomułka - redaktor w Sekcji Nowe Media.

  • Czaple przy wierzbie, Atrybucja tradycyjna Tu Bing (1770–1824) Jedwab, tusz, farby wodne.

  • Utagawa Hiroshige, Sówka na gałęzi sosny drzeworyt barwny na papierze, Japonia, ok. 1830-36

  • Masayoshi Kitao, Dwa ptaki na gałęzi klonu, XVIII/XIX w.

  • Wazon ze słońcem za chmurami i lecącą czaplą emalia komórkowa, Japonia, 2. poł. XIX w.

  • August Friedrich, Walka kogutów, 1 połowa XIX wieku

  • Jacek Malczewski, Wiosna, 1898 Malarstwo symbolistyczne, utrwalające wizje zrodzone w wyobraźni artysty lub projektowane przez podświadomość na jawie czy w marzeniach sennych, jest dziedziną wybitnie podmiotową i subiektywną, ściśle związaną z duchowością twórcy. Z natury rzeczy więc nie poddaje się jednoznacznej interpretacji. Można jedynie próbować nadać mu własny sens, odwołując się do obiektywnych znaczeń form i znaków, zaczerpniętych przez artystę ze świata widzialnego. Takim obrazem jest "Wiosna". Przedstawia nagą, młodą kobietę oplecioną zeschłymi badylami i gałęziami, unoszącą się nad ziemią na tle wczesnowiosennego krajobrazu. Jej dziewczęca sylwetka i niewinna nagość to wiosna kobiecości, stanowiąca symboliczny odpowiednik budzącej się do życia przyrody. Z nowym życiem kojarzy się też gniazdo widoczne wśród powoju, do którego nadleciał ptak, głaskany, jak się wydaje, przez boginkę, a także jej wznoszący ruch, będący przeciwieństwem zimowej martwoty. Personifikacja wiosny jest istotą cielesną, tak samo rzeczywistą jak inne elementy przedstawienia. Malczewskiemu wielokrotnie zarzucano, że twory swej imaginacji ukazywał z tak dobitną realnością. Tymczasem artysta głęboko wierzył, tak jak jego duchowy patron Juliusz Słowacki, w duchowo-materialną naturę świata. Nie różnicował więc sposobu odtwarzania postaci wyobrażonych i rzeczywistych. Przeciwnie, realizmem jednych i drugich podkreślał ich ontyczną równorzędność.

  • Charles Laplante i Paul Gustave Doré, Ptaki wśród pnączy wg Gustava Doré, II połowa XIX wieku

  • Utagawa Hirohige, Bażant na ośnieżonym pniu sosny drzeworyt barwny na papierze, Japonia, lata 30. XIX w.

  • Shiko, Ptak na gałęzi z fioletowymi owocami, XIX/XX w.

  • Vlastimil Hofman, Wiosna, 1918 Vlastimil Hofmann był uczniem, a przede wszystkim kontynuatorem założeń artystycznych Jacka Malczewskiego. Wierny symbolice młodopolskiej rejestrował w swym malarstwie nastroje melancholii i smutku emanujące ze scen rozgrywających się w wiejskiej rzeczywistości. Bohaterami jego obrazów były Madonny w ludowych serdakach, dziewczęta wiejskie, płowowłose pacholęta, biedacy, którzy niczym aktorzy uczestniczyli w rejestrowanych przez Hofmanna scenach rozgrywających się na tle krajobrazów zaludnionych, podobnie jak u Malczewskiego przez fantazyjne postacie faunów i aniołów. Wyjątkowe w dorobku Hoffmana jest urokliwe przedstawianie małego faunika siedzącego na murze, który właśnie wyciągnął z budki dla ptaków pisklę. Bezlistne jeszcze drzewa, nowonarodzony ptak odwołują się do szczególnie faworyzowanej przez artystów początku XX wieku wiosny – pory roku, która dla młodopolskiej wyobraźni, po okresie jesiennego smutku i pesymizmu oznaczała żywiołowy pęd do życia, odrodzenie sił i witalności.

  • Emil Krcha, Martwa natura z kaczką, 1932 Temat obrazu nawiązuje wprost do siedemnastowiecznych obrazów holenderskich kiedy to dziczyzna i drób stały się jednym z ulubionych tematów martwych natur. Miłośnik malarstwa starych mistrzów postanowił jednak przedstawić zabitego ptaka w zupełnie inny sposób niż to czyniono trzysta lat wcześniej. Martwa natura Krchy nie jest realistyczna, nie zawiera też ukrytych znaczeń – jest drastyczną opowieścią o zabitym i wypatroszonym ptaku, opowiedzianą za pomocą środków malarskich podkreślających dramatyzm. Martwy ptak zwisa swobodnie na haku. Statykę pionowej kompozycji łamią w poziomie i pionie linie zaznaczone na tle (belka sufitu i deski ścian?), które, biegnąc ukośnie, wprowadzają do obrazu niepokój. Wrażenie to potęguje czerwień tła oraz krwista plama na rozciętym kuprze ptaka oraz jego cień rzucany na tło. Klasyczny temat malarski przedstawiony w niekonwencjonalny sposób, stał się w dziele Krchy obrazem agresji na żywym stworzeniu, o dużej sile wyrazu.

  • Maria Giżbert-Studnicka, Ptak zjawa, przed 1939 r.

  • Stanisław Kosiarski, Figurka - paw, koniec lat 30. XX w.

  • Autor nieznany, Żuraw z pisklętami na konarze sosny, poł. XX wieku

  • Jonasz Stern, Ptak, między 1950 a 1954 W pierwszych latach powojennych Jonasz Stern zwrócił się ku abstrakcji, stosując jedynie aluzyjne odniesienia do rzeczywistości. Jednym z tego rodzaju dzieł jest "Ptak", pokazany w 1955 roku na wystawie "Nowoczesnych" w siedzibie krakowskiego Związku Plastyków. Artysta ukazał lecącego ptaka w profilowym ujęciu, tworząc jego kształt z uproszczonych, zgeometryzowanych form nakreślonych mocną, precyzyjną linią. Rysunkowy charakter przedstawienia, oszczędnie zastosowany kolor i szare, zróżnicowane, jakby melanżowe tło, upodabnia obraz do monotypii, techniki graficznej uprawianej w tym czasie w gronie awangardy, m.in. przez Sterna. Janusz Bogucki dostrzegł w tej prostej kompozycji "wiele szlachetnej romantyki", kojarząc główny motyw z astralnym symbolem komunizmu. "Zarys lecącego ptaka – pisał – będący jakby transpozycją gwiazdy pięcioramiennej, rozwinięty jest w przestrzeni wśród malarskich znaków podobnych ciałom niebieskim". Wydaje się jednak, że dzieło Sterna bliższe jest raczej ikonicznej i metaforycznej idei gołębia pokoju stworzonej przez Pabla Picassa podczas Światowego Kongresu Intelektualistów w Obronie Pokoju we Wrocławiu w 1948 roku. Znak ten, uhonorowany Nagrodą Lenina, stał się wkrótce znanym symbolem międzynarodowym, używanym m.in. przez Światową Radę Pokoju.

  • Karol Frycz, Kwoka z pisklętami, 1903 papier i tektura

  • Karol Frycz, Perliczki na tle ogrodu, 1903 papier i tektura, collage

  • Jerzy Skarżyński, Dominująca samica w świergocie ptaków, 1950 olej na płótnie

  • Wytwórnia "Steatyt", Figurka - Ptaki w splocie, lata 60. XX w.

  • Zbigniew Lutomski, Ptaki, 1962 r.

  • Kazimierz Mikulski, Ptaki, 1967 rok

  • Leszek Dutka, z cyklu "Ptaki i Ptaszyska", 1968 r. Rzeźba "Jeszcze pustka wokół" i Rzeźba "Sam na początku świata spaceruję"

    Rzeźby należą do cyklu "Ptaki i Ptaszyska" zaprezentowanego przez Leszka Dutkę po raz pierwszy podczas Dni Krakowa w 1969 roku. Cykl tworzyło 21 rzeźb, z których dwie zostały zakupione do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie w 1973 roku.

  • Witold Skulicz, Trafiony ptak, 1987

  • Janina Kraupe-Świderska, Wyspa ptaków między 1960 a 1970; wys. 38.5 cm, szer. 51.3 cm; wymiary 2: wys. 41.5 cm, szer. 53.8 cm; linoryt; płótno
    własność: MNK

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję