Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
-
Epokę Qing (1644-1911) charakteryzowało niezwykłe bogactwo i różnorodność typów szat. Prezentowane ubiory obejmujące szaty męskie, jak i kobiece oraz akcesoria stroju dziecięcego znakomicie odzwierciedlają tę rozmaitość. Wraz z objęciem władzy przez dynastię mandżurską w Chinach w 1644 roku pojawił nowy typ ubioru. Przede wszystkim zmienił się krój szat oficjalnych i półoficjalnych, które nosili zarówno Mandżurowie, jak rodowici Chińczycy Han. Wprowadzono typ szat, których elementy nawiązywały do tradycji mandżurskiej. Szaty zapinano wzdłuż prawej strony ciała. Posiadały one dodatkowo rozcięcia w dolnej części – cztery przysługiwały Mandżurom, natomiast Hanowie mieli prawo do dwóch rozcięć w dolnej części szaty smoczej. Zasadniczo zmienił się kształt rękawów – dotychczasowe długie i szerokie zastąpiono wąskimi. Zyskały one również bardzo charakterystyczny podział na trzy części, z których górna została zintegrowana z korpusem szaty. Część środkową stanowiło przedramię w kolorze ciemnogranatowym. Z kolei zakończenie stanowił mankiet w kształcie końskiego kopyta matixiu, który zachodził na dłoń. Mandżurowie jako lud wędrowny, koczowniczy nosili szaty o kroju odpowiednim do jazdy konnej. Mankiet matixiu miał osłaniać dłoń, natomiast rozcięcia u dołu szaty z przodu, z tyłu oraz po bokach ułatwiały dosiadanie konia.
Kompletny strój składał się ponadto z płaszcza bufu z emblematem buzi, kołnierza piling, nakrycia głowy z klejnotem ji guan, naszyjnika chao zhu, pasa jiao dai oraz butów z wysokimi cholewkami.
Szaty kobiet mandżurskich różniły się od ubioru kobiet narodowości Han. Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na fakt, że w stroju damskim obie nacje zapożyczały od siebie wzajemnie pewne elementy. Dobrym przykładem są szerokie rękawy szat, charakterystyczne dla strojów kobiet Han, a zaadaptowane przez Mandżurki do nieformalnego strojucodziennego. Zasadnicza różnica polegała jednak na długości szaty i szerokości rękawa. Mandżurki nosiły długie stroje o wąskich rękawach, natomiast kobiety Han ubierały krótkie kaftany o szerokich rękawach oraz spódnice.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że tradycja krępowania stóp dotyczyła tylko kobiet narodowości Han. Powodowało to konieczność szycia dla nich specjalnych bucików.
Opracowanie: Beata Pacana – adiunkt, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK.
Zapraszamy na wystawę "W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska ze zbiorów MNK", prezentowaną od 20 lutego do 5 lipca 2015 r. w Gmachu Głównym MNK (I piętro, sala wystaw zmiennych). -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, złota nić, haft -
-
-
-