Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Joachim Lelewel - Fotogaleria dzieł wiodących wystawy

  • Grafika przedstawiająca dwie mapy na planie koła i jedną na planie prostokąta. Mapy są proste, ale bardzo szczegółowe. Poza mapami na grafice znajdują się elementy dekoracyjne w postaci aniołów grających na trąbkach.

    Joachim Lelewel, 1. Antyczny obraz świata wg Pomponiusza Meli w inicjale „O”, z rękopisu z 1417 roku z Biblioteki w Reims, 2. Mapa świata Fra Mauro z lat 1457-1479, z manuskryptu w Monasterze św. Michała w Murano, 3. Mapa basenu Morza Śródziemnego Mauro z Il Mappamondo di Fra Mauro Placido Zurli z 1806, nałożona na siatkę współrzędnych geograficznych mapy XIX-wiecznej – matryca planszy XXXIII do atlasu Géographie du moyen âge, Bruxelles 1850, kwiecień 1846, akwaforta, blacha miedziana fazowana, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Kolorowa wersja poprzedniej grafiki.

    Joachim Lelewel, 1. Antyczny obraz świata wg Pomponiusza Meli w inicjale „O”, z rękopisu z 1417 roku z Biblioteki w Reims, 2. Mapa świata Fra Mauro z lat 1457-1479, z manuskryptu w Monasterze św. Michała w Murano, 3. Mapa basenu Morza Śródziemnego Mauro z Il Mappamondo di Fra Mauro Placido Zurli z 1806, nałożona na siatkę współrzędnych geograficznych mapy XIX-wiecznej – plansza XXXIII do atlasu Géographie du moyen âge, Bruxelles 1850, kwiecień 1846, odbitka na papierze czerpanym, ręcznie kolorowana, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Mapa świata z licznymi podpisami naniesionymi bardzo drobnym pismem. W niektórych miejscach naniesiono barwne ilustracje przedstawiające niewielkie postaci mężczyzn w turbanach.

    Joachim Lelewel, Mapa wg fragmentu portolanu katalońskiego z 1375 (1378) roku –plansza XXIX do atlasu Géographie du moyen âge, Bruxelles 1850, marzec 1847, akwaforta na papierze czerpanym, odbitka ręcznie kolorowana, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Grafika przedstawiająca kilkadziesiąt różnych wzorów medali. Na medalach umieszczono wizerunki postaci, zwierząt, motywy roślinne i symbole honorowe w postaci krzyżów.

    Joachim Lelewel, Medale greckie i nieco jinnych starożytnych – matryca do planowanej publikacji o monetach antycznych (niepowstałej), 1828, akwaforta, blacha miedziana, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Grafika złożona z czterech paneli, w których umieszczono herby z orłami, rycerzami na koniach, twierdzami. Herby są trzymane przez mityczne postaci, między innymi gargulce i jednorożce.

    Joachim Lelewel, Kopie starodruków: winiety z druków Jana Weissenburgera z Norymbergi, wydane nakładem Marka Szarffenberga, Jana Knobloucha w Strasburgu i Urbana Kaima, inicjały i winiety z druków oficyny Jana Hallera – matryca tablicy IV do Bibliograficznych ksiąg dwoje, t. 1, Wilno 1822, 1822, akwaforta, blacha miedziana, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Czarno–biały portret Joachima Lelewela. Mężczyzna siedzi zwrócony bokiem do malarza i poważnym wzrokiem spogląda w dal. Ma na sobie elegancki frak. Ma krótkie włosy i brodę. Pod wizerunkiem grafika znajduje się podpis malarza i napis “Joachim Lelewel”.

    Nicolas Eustache Maurin, Portret Joachima Lelewela, z: Les Polonais et les Polonaises de la Révolution du 29 Novembre 1830 (...), Paris [1832-1836], litografia kredką, papier czerpany, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Czarno-biała fotografia Joachima Lelewela w pracowni. Mężczyzna jest stary, ma jasne, siwe włosy i niemal białą brodę. Siedzi bokiem przy stole, zgarbiony pochyla się nad kartką. Ma na sobie białą długą tunikę i prążkowane spodnie. W tle półki z książkami

    Joachim Lelewel w brukselskiej pracowni, fotografia portretu Polikarpa Gumińskiego z 1861 r., odbitka albuminowa, papier fotograficzny, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Czarno-białe tableau z członkami rodziny Lelewelów. Portrety zostały wpisane w owal. Wszystkie postacie mają wzrok skierowany wprost poza Joachimem Lelewelem, którego ukazano z profilu. Tableau ozdobiono roślinnymi ornamentami. Pod wizerunkami znajduje się podpis: “Rodzina Lelewelów. (ob. str. 774). Ewa, matka z rysunku Joachima. Henryk, dziad. ze starego portretu olejnego. Jan Paweł z miniatury Suchodolskiego. Joachim z płaskorzeźby David’a. Konstancya, babka ze starej miniatury. Prot. z daguerotypu. Karol, ojciec z rysunku Joachima.

    Bronisław Puc, Ksawery Pilatti, Tableau z portretami rodziny Lelewelów – Henryk Loelhoeffel von Lowensprung (Lelewel) i Konstancja z Jauchów Lelewelowa, Karol Lelewel i Ewa z Szeluttów Lelewelowa, Joachim Lelewel, Prot Lelewel, Jan Paweł Lelewel, 1882, drzeworyt sztorcowy, papier, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Metalowe okulary należące do Joachima Lelewela. Okulary są srebrne i mają grube, okrągłe szkła.

    Okulary, wg tradycji pamiątka po Joachimie Lelewelu, Prusy (?), przed 1829, mosiądz, szkła optyczne, szlifowane, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Otwarty notes Joachima Lelewela z wyblakłym pismem, którym napisano: “Pamiątka po Joachimie Lelewelu ofiarowana Litwince przez Litwina przyjaciela Mazura w Paryżu. 1861 r.”

    Notes – pamiątka po Joachimie Lelewelu, Paryż (?), przed 1861, oprawa: cienkie deseczki malowane olejno, papier, skóra, Muzeum Narodowe w Krakowie

  • Grafika przedstawia 14 ponumerowanych odłamków kamieni Sławian Zaodrzańskich z prostymi rysunkami przedstawiającymi zniekształcone postacie. Głowa jednej z postaci ma kształt rombu, a inna - słońca. Na niektórych okruchach są runy i bekształtne formy.

    Joachim Lelewel, Okruchy kamieni Sławian Zaodrzańskich - fragmenta lapidum slavorum, ilustracja rozdz. 16. Drzwi kościelne płockie i gnieźnieńskie z lat 1133, 1155 w: Polska wieków średnich, t. 4, Poznań 1851, 1850, akwaforta, papier, Biblioteka Muzeum Narodowego w Krakowie

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję