{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Arcydzieła tworzone jedwabną nicią

  • W Chinach hafciarstwo należy do jednej z najstarszych technik zdobienia tkanin, a jej tradycja liczy ponad 4000 lat. Chinki od najmłodszych lat uczyły się tego rzemiosła od matek dekorując haftem szaty i akcesoria strojów m.in. buty, wachlarze, różnego rodzaju saszetki, a także zwoje naśladujące malowidła oraz makaty i parawany. Na epokę Qing przypada szczytowy okres rozwoju tej techniki zdobniczej. Najbardziej utalentowane hafciarki tego okresu należały do elity, a ich prace oceniano w randze artystycznej. Jedną z nich była Ding Pei, tworząca w 1 .poł. XIX w., autorka traktatu o hafciarstwie Xiupu (1821 r.). Porównała w nim haftowanie do sztuki kaligrafii pisząc:”Igła jest twoim pędzlem, jedwab papierem, nić tuszem” . Ding Pei odnosiła się do procesu haftowania nie tylko w wymiarze estetycznym, ale także moralnym . Uważała, że studiowanie teorii i praktyka miały wpływ na doskonalenie się kobiet.

    Hafciarstwo rozwijało się w wielu regionalnych stylach, z których najważniejsze to: Beijijng (Jingxiu), Suzhou (Shuxiu) , Guangdong (Yuexiu), Hunan (Xiangxiu), Sichuan (Shixiu).

    Najczęściej używanymi ściegami hafciarskimi były: ścieg płaski, ścieg łańcuszkowy, sznureczek, ścieg kładziony oraz ścieg węzełkowy.

    Kunszt chińskiego rękodzieła ostatniej cesarskiej epoki możemy podziwiać do lipca 2015 roku na wystawie "W przestrzeni Smoka".

    Opracowanie: Beata Pacana - historyk sztuki, adiunkt, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK, kuratorka wystawy "W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie"

  • Pobierz zdjęcie

    Szata kobieca ao (fragment) Epoka Qing, pocz. XX w.
    Jedwab, złota nić, cekiny, haft

    Mankiety kobiecej szaty zdobi wizerunek He Xiangu- jednej z Ośmiu Nieśmiertelnych (baxian). Jej postać została wyhaftowana ściegiem węzełkowym.


  • Pobierz zdjęcie

    Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, haft.

    Haft w odcieniach niebieskich (sanlan) z popularnym motywem kwiatów i owoców (hua guo). Zdobiąc kobiece szaty symbolizują liczne cnoty: lotos - czystość i skromność, peonia – piękno, chryzantema - długowieczność, śliwa – niewinność. Natomiast melon to symbol jedności i siły rodziny.

  • Pobierz zdjęcie

    Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, haft.

  • Pobierz zdjęcie

    Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, haft.

  • Pobierz zdjęcie

    Szata kobieca, ślubna mang ao (fragment) Epoka Qing, 2 poł. XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft.

  • Pobierz zdjęcie

    Kostium teatralny (fragment) Epoka Qing, XIX/XX w.
    Jedwab, złota nić, metalowe lusterka, szkło, haft.
    Na przedniej części kostiumu teatralnego widoczny haft kładziony złotą nicią z papierowym oplotem na jedwabnym rdzeniu z motywem pary zwróconych ku sobie smoków z płonącą perłą.

  • Pobierz zdjęcie

    Szata kobieca ao (fragment) Epoka Qing, pocz. XX w.
    Jedwab, złota nić, cekiny, haft.

  • Pobierz zdjęcie

    Szata kobieca ao (fragment) Epoka Qing, pocz. XX w.
    Jedwab, złota nić, cekiny, haft.

  • Pobierz zdjęcie

    Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment) Epoka Qing, ok. poł. XIX w.
    Jedwab, bawełna, haft.

    Hafty zdobiące spódnicę zostały wykonane w stylu pekińskim. Hafty w tej odmianie wykonywane były głównie ściegiem płaskim (atłaskowym). Charakterystyczny dla nich jest horror vacui - motywy kwiatów i motyli wypełniają całą zdobioną powierzchnię.

  • Pobierz zdjęcie

    Kamizelka kobieca majia (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft, aplikacja.

  • Pobierz zdjęcie

    Szata kobieca waitao (fragment) Epoka Qing, XIX/XX w.
    Jedwab, złota nić, haft.
    Motyl w tradycji chińskiej jest symbolem lata, piękna i marzeń. W połączeniu z kwiatem symbolizuje wierność małżeńską.

  • Pobierz zdjęcie

    Szata kobieca magua (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, bawełna, złota nić, haft, aplikacja.

  • Pobierz zdjęcie

    Kamizela kobieca xia pei (fragment) Epoka Qing, 2. poł. XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft.