Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Wystawa w Muzeum w Gliwicach

"W stronę Nowoczesności. II Grupa Krakowska. Z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie

22.04-24.09.2023 "W stronę Nowoczesności. II Grupa Krakowska. Z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie

Wybór prac na wystawę dokumentuje artystyczny rozwój twórców, związanych z powojenną II Grupą Krakowską, i stanowi otwartą „przestrzeń”, w której jest miejsce na wszystkie eksperymenty formalne, twórcze i poszukiwania oraz odtwórcze fascynacje. Przede wszystkim jednak ma to być opowieść o „wykluwaniu” się oryginalnej artystycznej drogi prezentowanych twórców po II wojnie światowej.

Na wystawie można zobaczyć prace malarskie, grafiki i rzeźby powstałe od połowy lat 40. do końca lat 60. Dzięki temu można dostrzec różnorodność form działania artystów, możemy się też przekonać, jak niesamowicie twórcza była II Grupa Krakowska i jak bardzo niepowtarzalna w kreowaniu własnej wizji świata i jego odczuwaniu. Prezentowane prace dokumentują proces krystalizowania się polskiej sztuki po wojnie i podkreślają tropy, jakimi szła. W tym wyborze dzieł można łatwo prześledzić różne drogi twórcze, eksperymenty formalne, poszukiwania i odkrycia. Składają się one na kalejdoskop, w którym co chwila widzimy inną wizję rzeczywistości, inny sposób myślenia o życiu, sztuce i jej interpretowaniu. Wyraźnie można dostrzec, jak różna była to twórczość, jak niezwykle ewoluowała na przestrzeni lat.  

Poza twórcami związanymi z II Grupą Krakowską warto zwrócić uwagę na tak znamienite nazwisko jak Wojciech Fangor. Artysta otwiera nam drogę ku abstrakcji geometrycznej swoim obrazem Akt – już mocno syntetycznym.

Na osobną uwagę zasługuje Andrzej Wróblewski - artysta niejednoznaczny, zaangażowany, pełen sprzeczności. Postulował „spotęgowanie realizmu”, istotne dla niego były społeczne zaangażowanie i świadomie kształtowana sztuka zgodna z realiami. Gorliwość młodego zaangażowanego twórcy została dostrzeżona, ale zarówno jego niezwykle przejmujące dzieło Rozstrzelanie poznańskie (1949), jak również prezentowany na wystawie obraz Rewizja (1949), zaprezentowane w Poznaniu, spotkały się z krytyką „czynników opiniotwórczych”. Dzieła nie wzbudziły zachwytu, o ironio zarzucono im „niedostateczny wyraz ideowy i brutalność środków wyrazu”.

Całości prezentacji dopełniają trzy rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś i Aliny Szapocznikow – dwóch wspaniałych rzeźbiarek, których twórczość dotyka istoty kobiecości, jej funkcjonowania w społecznych uwarunkowaniach, jak również ciała, któremu obie w nieoczywisty sposób się przyglądają.
 
Anna Budzałek

Muzeum w Gliwicach

Dolnych Wałów 8A, 44-100 Gliwice
Skarżyński Jerzy (1924-2004)
olej na płótnie, 1947
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję