{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Śpiewaczka. Arcydzieło Józefa Mehoffera ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki

27.06.2023-07.01.2024 Śpiewaczka. Arcydzieło Józefa Mehoffera ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki

Od wiosny 1894 roku, przebywający na stypendium w Paryżu Józef Mehoffer, swój wolny czas zaczął z wielką intensywnością poświęcać muzyce. Zawdzięczał to znajomości, którą wtedy właśnie zawarł z siostrami Janakowskimi – Jadwigą (1871–1956), swą późniejszą żoną i Wandą (1873–1940) – przybyłymi do stolicy Francji na artystyczne studia. Pochodziły one z kresowej rodziny ziemiańskiej. Jadwiga rozwijała swe umiejętności malarskie, domeną zaś Wandy był śpiew. Obydwie były w szczególny sposób zafascynowane muzyką Richarda Wagnera.

W jednym z często wówczas pisanych listów do matki, Aldony z Polikowskich, Mehoffer relacjonował, że wraz z siostrami Janakowskimi, a także przyjaciółmi – skrzypkiem, muzykologiem Henrykiem Opieńskim i malarzem Karolem Maszkowskim – zawsze w niedzielę bywa w Théâtre du Châtelet na koncertach słynnego dyrygenta, Édouarda Colonne’a. Artysta był też zapewne zapraszany na muzyczne spotkania u kompozytora i skrzypka Władysława Górskiego i jego żony, Marii z Rosenów, zaprzyjaźnionych z Janakowskimi.

Wanda Janakowska za interpretację partii operowych z utworów Richarda Wagnera miała zyskać pochwałę wdowy po genialnym kompozytorze, Cosimy. Wiadomo, iż istotnie odwiedziła Bayreuth w Bawarii, siedzibę rokrocznych festiwali Wagnerowskich, ówcześnie kierowanych przez Cosimę Wagner – pamiątką z pobytu Wandy w tej bawarskiej miejscowości jest jej portretowe zdjęcie z drugiej połowy lat 90. XIX wieku, wykonane w tamtejszym atelier fotograficznym Hansa Branda. Może zatem wtedy poznała Cosimę.

Mehoffer był niewątpliwie zaintrygowany jej osobowością i talentem wokalnym, często uczestniczył w jej lekcjach śpiewu i kameralnych występach solowych. O zamiarze namalowania  portretu Wandy po raz pierwszy wspomniał w liście do matki pod koniec stycznia 1896 roku. Idea dzieła skrystalizowała się ostatecznie kilkanaście dni później. Artysta rozpoczął nad nim pracę zainspirowany „wieczorkiem kostyumowym” u Janakowskich, na którym młodsza z sióstr wystąpiła w stroju, który przypominał hiszpański – w nim też pozowała mu potem do portretu. Pod koniec marca tego roku był on już z pewnością ukończony – i stał się wkrótce znany jako Śpiewaczka.

W tym naturalnych rozmiarów wizerunku, postać Wandy została wkomponowana w wąski kadr scenicznej przestrzeni. Wyobrażając ją jako operową solistkę, w stroju w guście hiszpańskim, w charakterystycznej pozie kontrapostu, z ręką wspartą na biodrze, Mehoffer zamierzał być może uczynić aluzję do postaci Carmen z opery Georges’a Bizeta. Śpiewaczka  stoi jednak na scenie nieruchomo, pogrążona w swych myślach i jakby nieobecna. Za nią, na dalszym planie, za uchyloną kotarą odkrywającą fragment kulis, dostrzec można wpatrzone w nią postacie Mehoffera, Opieńskiego, Maszkowskiego i Jadwigi Janakowskiej.

Dzieło cechuje wysublimowana kolorystyka. Ujawnia się w nim wpływ ówczesnego portretowego malarstwa francuskiego, jest też ono wyrazem umiejętności warsztatowych wysokiej klasy, które artysta w znacznej mierze zawdzięczał nauce w paryskiej École des Beaux-Arts; w latach 1892–1893 studiował w niej pod kierunkiem wybitnego portrecisty Léona Bonnata.

Śpiewaczka to jeden z najwyżej cenionych obrazów Mehoffera. Został dostrzeżony przez krytyków, a nawet zdobył pewien rozgłos już w 1898 roku, na pierwszej wystawie stowarzyszenia Wiener Secession. Wielki sukces przyniosły artyście prezentacje płótna na dwóch Powszechnych Wystawach  Światowych – w Paryżu w 1900 roku  i w Saint Louis w Stanach Zjednoczonych w 1904 roku – na których  zostało ono nagrodzone złotymi medalami.

Z początkiem 1910 roku ówczesny wiceprezydent Lwowa, dr Tadeusz Rutowski, zwrócił się do Mehoffera z propozycją zakupu Śpiewaczki do zbiorów niedawno powstałej Miejskiej Galerii Obrazów. Wkrótce potem dzieło stało się własnością tego lwowskiego muzeum.

Marzenia o karierze operowej Wandzie nie udało się zrealizować, ze względu na chorobę krtani. Podjęła decyzję o wyborze życia zakonnego. Około 1900 roku wstąpiła do Zgromadzenia Sióstr Niepokalanego Poczęcia NMP i przyjęła zakonne imię Bohdana. Przebywała w klasztorze w Jazłowcu na zachodnim Podolu, nauczając śpiewu i języka francuskiego, w prowadzonym przez niepokalanki liceum jazłowieckim. W 1922 roku Mehoffer namalował jej portret w stroju zakonnym (prezentowany na pokazie). Pod koniec lat 30. XX wieku była zapewne związana z domem misyjnym niepokalanek w Hołobach na Wołyniu. W jesieni 1939 roku dołączyła we Lwowie do przebywających tu Jadwigi i Józefa Mehofferów, następnie zaś, wraz z nimi, znalazła się w niemieckim obozie w Asch w Sudetach (dziś Aš w zachodnich Czechach), gdzie zmarła na zapalenie płuc 1 marca 1940 roku.  

 

Kurator/koordynator wystawy – dr Beata Studziżba-Kubalska

Aranżacja – Magdalena Bujak

Słowa kluczowe:

Mehoffer , wystawa

MNK Mehoffer

ul. Krupnicza 26, 31-123 Kraków
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
  • środa-niedziela: 10.00-16.00

Wanda Radzim-Janakowska w Bayreuth, ok. 1895
fot. atelier Hansa Branda, Bayreuth, Niemcy
własność prywatna (odbitka z fotografii archiwalnej)

Śpiewaczka.  Arcydzieło Józefa Mehoffera - fotogaleria

Józef Mehoffer, Studium głowy Wandy Radzim-Janakowskiej do obrazu Śpiewaczka, 1896
olej, deska
własność prywatna, depozyt w zbiorach MNK
fot. Paweł Czernicki, Pracownia Fotograficzna MNK

Śpiewaczka.  Arcydzieło Józefa Mehoffera - fotogaleria

Józef Mehoffer, Śpiewaczka, 1896, olej, płótno
własność Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. B. G. Woźnickiego
fot. Illa Lewin/ Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. B. G. Woźnickiego

Śpiewaczka.  Arcydzieło Józefa Mehoffera - fotogaleria

Józef Mehoffer, Zakonnica – Wanda Radzim-Janakowska, 1922
olej, tektura, własność prywatna
fot. Paweł Czernicki, Pracownia Fotograficzna MNK

Śpiewaczka.  Arcydzieło Józefa Mehoffera - fotogaleria
Wanda Radzim-Janakowska, ok. 1895
fot. atelier Juliusza Miena, Kraków
wł. prywatna
Śpiewaczka.  Arcydzieło Józefa Mehoffera - fotogaleria