Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

SILENT REBELS. POLSKI SYMBOLIZM OKOŁO 1900 ROKU

25.03-07.08.2022 Obraz przedstawia dziewczynkę w długiej, ciemnej sukience z bufiastymi rękawami. Dziewczynka ma rude, kręcone włosy do ramion i ciemne, szeroko otwarte oczy. W rękach trzyma bukiet białych chryzantem.

Kunsthalle München prezentuje największą jak dotąd w Niemczech wystawę poświęconą rozkwitowi sztuki polskiej w latach 1890–1918. Obejmuje ona około 130 dzieł sztuki pochodzących z Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz z innych zbiorów publicznych i prywatnych. Malarstwo polskie u progu XX wieku przenosi widza w świat mitów i legend, sennych pejzaży, dawnych tradycji i obyczajów, w głąb ludzkiej duszy.

W narodzie pozbawionym suwerenności – do odzyskania niepodległości w 1918 roku Polska znajdowała się pod zaborami Rosji, Prus i Austro-Węgier – nowe życie w sztukę malarską tchnęło pokolenie artystów. Swoją twórczością zapewnili to, czego brakowało na arenie politycznej: wspólną tożsamość. Inspirację czerpali z własnej, polskiej historii, kultury i środowiska naturalnego, a także z kręgów artystycznych Monachium, Paryża, Petersburga i Wiednia.

Przełom XIX i XX wieku był złotym okresem polskiej kultury. Ruch Młodej Polski (1890–1918), związany z literaturą, sztukami plastycznymi i muzyką, powstał początkowo w Krakowie. Dzięki liberalnej polityce Austro-Węgier dawna stolica Polski bardziej sprzyjała rozkwitowi polskiego życia kulturalnego niż tereny okupowane przez Prusy i Rosję, gdzie obowiązywały większe ograniczenia. Mimo to Warszawa była najważniejszym obok Krakowa ośrodkiem sztuki.
Termin „Młoda Polska” został ukuty przez pisarza i krytyka literackiego Artura Górskiego.

Podzielona na dziesięć działów tematycznych ekspozycja ukazuje niezwykłą wszechstronność i wielostronną finezję polskiej sztuki tego okresu, która do tej pory była zupełnie niesłusznie pomijana w Niemczech. Pokaz śledzi jej rozwój, umieszczając ją w kontekście tła kulturowego, społecznego i politycznego zarówno Polski, jak i Europy.

Wystawa organizowana jest przez Kunsthalle München we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Wśród eksponatów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie znajdą się m.in. „Dziewczynka z chryzantemami” Olgi Boznańskiej, „Krajobraz zimowy” Juliana Fałata, „Moje modele” i „Derwid” Jacka Malczewskiego, „Maki” Wojciecha Weissa czy „Stańczyk” Leona Wyczółkowskiego.

Kunsthalle München jest jednym z najbardziej prestiżowych obiektów wystawienniczych w Niemczech, który co roku odwiedza około 350 tys. gości. Różnorodny program tej instytucji przeplata wystawy monograficzne z projektami tematycznymi, ale zawiera również koncepcje interdyscyplinarne.

Słowa kluczowe:

symbolizm

Kunsthalle München

Theatinerstraße 8, 80333 München, Niemcy
Boznańska, Olga (1865-1940)
Dziewczynka z chryzantemami

Współorganizatorzy

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję