Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Pokaz w Europeum 16.02-28.03.2021 Pokaz w Europeum
Powiększ tekst Powiększ tekst Drukuj

Giovanni Battista Salvi (1609—1685), znany szerzej jako Sassoferrato, od nazwy rodzinnej miejscowości, był włoskim malarzem baroku specjalizującym się przede wszystkim w portretach i obrazach religijnych.

Za pośrednictwem swojego mistrza, Domenichina (1581—1641), przejął elementy stylu Annibale Carracciego (1560—1609) i Guido Reniego (1575—1642), aktywnych przede wszystkim w Bolonii i Rzymie. Annibale był jednym z założycieli Accademii degli Incamminati (1582), której eklektyczny styl służył osiągnięciu ideału opartego na dziełach wielkich mistrzów włoskiego renesansu – Rafaela, Michała Anioła, Tycjana i Correggia.

Sassoferrato, aktywny głównie w Rzymie, zasłynął przede wszystkim z licznych wizerunków Madonn z Dzieciątkiem, których miękki styl i harmonijna kompozycja wywodziły się ze sztuki Rafaela oraz stawiającej ją za wzór szkoły bolońskiej. Sassoferrato potrafił tak perfekcyjnie naśladować twórczość Rafaela czy Perugina, których obrazy często kopiował, że w XIX wieku jego dzieła często były uznawane za XVI-wieczne.

W obrazie Madonna z Dzieciątkiem – najnowszym depozycie MNK prezentowanym w EUROPEUM w dniach od 16 lutego do 21 marca 2021 – odnaleźć można najważniejsze cechy malarstwa Sassoferrata: kobiecą delikatność i wdzięk Matki Boskiej, słodycz intymnej sceny, ukazanej za pomocą klasycznej linii, miękkiego modelunku światłocieniowego i łagodnie zestawionych barw. Tego typu przedstawienia dewocyjne odpowiadały potrzebom Kościoła po soborze trydenckim i cieszyły się dużą popularnością wśród prywatnych odbiorców.

Temperament artystyczny Sassoferrata, jednego z czołowych reprezentantów nurtu klasycznego w rzymskim malarstwie barokowym, został zdeterminowany przede wszystkim przez wpływ wcześniejszych malarzy i predylekcję do archaizacji, jednak postrzeganie jego dorobku jedynie przez pryzmat licznych kopii i pastiszów, które wykonywał, nie oddaje wszechstronności malarza. Jego dogłębne zrozumienie stylu i szczegółowa znajomość twórczości XVI-wiecznych mistrzów są wyjątkowe, a bliższe poznanie sztuki tego artysty pozwala także lepiej zrozumieć zainteresowanie tradycją szkoły Rafaela i odniesienia do przeszłości w sztuce włoskiego seicenta.

 

Justyna Łuczyńska-Bystrowska

 

Słowa kluczowe:

Europeum, pokaz

Ośrodek Kultury Europejskiej EUROPEUM

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
Madonna z Dzieciątkiem - Giovanni Battista Salvi (1609—1685), znany szerzej jako Sassoferrato

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

MECENAS MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

PARTNER STRATEGICZNY MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję