ODWILŻ 56 – CRACOVIA 65. WYSTAWA ARCHITEKTURY WITOLDA CĘCKIEWICZA
24.11.2017-21.01.2018W 1956 roku wróciłem z miesięcznego pobytu we Francji i przez tydzień nie wychodziłem z domu, bo nie mogłem pogodzić się z rzeczywistością, w której musiałem żyć. Wyjazd uświadomił mi, że może być inny świat, a ja mogę w tworzeniu tego nowego świata współuczestniczyć. – tak Witold Cęckiewicz wspomina moment przełomu w swoim myśleniu o architekturze.
Polityczna odwilż – reakcja na bankructwo systemu stalinowskiego oraz wybuch społecznego niezadowolenia – przyniosła złagodzenie represji i pobudzenie życia kulturalnego. Po wydarzeniach Października 1956 roku, które wyniosły do władzy Władysława Gomułkę, architekci z ulgą zerwali z estetycznym dogmatyzmem socrealizmu i zwrócili się w stronę form nowoczesnych.
Ten przełom jest punktem wyjścia wystawy zorganizowanej w gmachu dawnego hotelu Cracovia (obecnie oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie). Główną osią pokazu będą dokonania Witolda Cęckiewicza – jednego z najważniejszych architektów polskiego powojennego modernizmu – z okresu dwóch dekad następujących po odwilży. Cęckiewicz w 1965 roku zaprojektował hotel Cracovia zaliczany – wraz z towarzyszącym mu kinem Kijów – do czołowych osiągnięć polskiej architektury lat 60. Zespół ten stanowi architektoniczny odpowiednik najciekawszych dzieł w polskiej kulturze tego okresu, rozkwitającej na fali odwilżowych przemian i zasilanej prądami kulturowymi z Zachodu, przenikającymi przez nie do końca szczelną "żelazną kurtynę".
Architektura Witolda Cęckiewicza zostanie pokazana za pomocą makiet architektonicznych i niepublikowanych dotąd materiałów archiwalnych – rysunków technicznych i fotografii. Projekty architekta będziemy mogli zobaczyć na kartach publikacji z epoki oraz we fragmentach filmów i kronik filmowych. Nie będzie to jednak typowa wystawa architektoniczna, ale wielowątkowa narracja pokazująca konteksty kulturowe, polityczne, ekonomiczne i społeczne PRL-u lat 50. i 60. Celem jest zobrazowanie sprzeczności poodwilżowego przełomu. Z jednej strony definiuje go erupcja artystycznych dokonań najwyższej próby we wszystkich dziedzinach sztuki. Z drugiej – jego ramy określa polityczne tło, jakim była epoka partyjnego przywództwa Władysława Gomułki. Początek wyznaczyła nadzieja odwilży, a koniec – wydarzenia Marca ’68 i masakra na Wybrzeżu w grudniu ’70 roku. Te sprzeczności tkwią także w architekturze tego okresu. Cracovia, w momencie swojego powstania najnowocześniejszy hotel w Polsce, modernistyczne dzieło architektury wypełnione nowoczesnym wzornictwem, była jednocześnie miejscem, w którym służby specjalne prowadziły tajną inwigilację, a zdobycie aluminium tworzącego konstrukcje spektakularnej ściany kurtynowej budynku wymagało negocjacji z przedstawicielami aparatu partyjnego.
Historię Cracovii chcemy także pokazać poprzez pamiątki zgromadzone przez kilka dekad funkcjonowania hotelu przez jego pracowników, gości, mieszkańców Krakowa. Wystawa poświęcona architekturze Witolda Cęckiewicza zbiega się czasowo z obchodami 50-lecia otwarcia kina Kijów, współtworzącego razem z dawnym hotelem jedno architektoniczne założenie. Część wydarzeń programu towarzyszącego wystawie odbędzie się na terenie kina.
Zwieńczeniem pokazu będzie prezentacja najbardziej spektakularnego przykładu powojennego polskiego modernizmu – Ambasady PRL w New Delhi, zaprojektowanej przez Cęckiewicza wraz ze Stanisławem Deńko. Ta imponująca rzeźbiarska struktura pokazuje imponujące zdobycze technologiczne państwa w kontekście postkolonialnych, gdzie wysublimowane betonowe struktury realizowano w sposób niemal chałupniczy.
Instytut Architektury – zajmuje się propagowaniem bezinteresownego myślenia na temat przestrzeni poprzez promowanie edukacji architektonicznej, popularyzację architektury nowoczesnej, organizowanie interdyscyplinarnych wystaw o architekturze i działalność wydawniczą. Założony w 2011 roku w Krakowie IA wspólnie z Muzeum Narodowym w Krakowie zorganizował wystawy: "Za‑mieszkanie 2012. Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń" (2012) i "Reakcja na modernizm. Architektura Adolfa Szyszko‑Bohusza" (2013). W 2014 roku kuratorzy z Instytutu Architektury we współpracy z Jakubem Woynarowskim przygotowali pokaz "Impossible Objects" w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. W 2016 roku fundacja była współorganizatorem, a jej zespół współkuratorował wystawę "Wreszcie we własnym domu". Dom polski w transformacji w ramach 8. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE.
Projekt dofinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków
Kuratorzy: Instytut Architektury: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski
Współpraca kuratorska: Kacper Kępiński, Agata Wiśniewska, Kamila Twardowska
Organizator: Instytut Architektury
Współorganizatorzy: Muzeum Inżynierii Miejskiej, Muzeum Narodowe w Krakowie
Partnerzy: Muzeum Historii Fotografii, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Aranżacja: Maciej Siuda
Projekt graficzny wystawy: Wojciech Kwiecień-Janikowski, Kuba Sowiński
Produkcja: Małgorzata Dziedzic, Izabela Wałek
Archiwum Witolda Cęckiewicza
Archiwum Witolda Cęckiewicza
Archiwum Witolda Cęckiewicza
Archiwum Witolda Cęckiewicza
Archiwum Witolda Cęckiewicza
Fot. H. Hermanowicz, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Fot. H. Hermanowicz, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Fot. H. Hermanowicz, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Archiwum Witolda Cęckiewicza
Archiwum Witolda Cęckiewicza
Archiwum Stanisława Deńko
Archiwum Stanisława Deńko