Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Najstarsze, najpiękniejsze, najrzadsze. Białe Kruki z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego 08.10.2013-05.01.2014 Najstarsze, najpiękniejsze, najrzadsze. Białe Kruki z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego

Druga prezentacja wyjątkowych starodruków z liczącej około 6.000 woluminów biblioteki założyciela muzeum.

Jednym z najstarszych prezentowanych starodruków był inkunabuł z 1494 roku z sewilskiej oficyny drukarza podpisującego się jako Stanislaus Polonus – Stanisław Polak – znany z wyjątkowej dbałości o stronę estetyczną swych druków. Drzeworyt na karcie tytułowej dzieła poświęconego teorii władzy przedstawia wizerunek idealnego monarchy. Staranną szatę graficzną posiadają współwydane w 1521 roku Chronica Polonorum Macieja z Miechowa i praca Jodoka Ludwika Decjusza De vetustatibus Polonorum […], w której zamieszczono drzewo genealogiczne Jagiellonów, ukazujące ich koligacje z rodami panującymi Europy. Wizerunki książąt i królów z ich małżonkami i córkami osadzone są w splątanych gałęziach symbolizujących związki rodowe. Drzeworyt zajmujący dwie strony został pokolorowany w XVI wieku. Trzy obszerne prace botaniczno-ziołolecznicze wydane w Krakowie w latach 1568, 1595 i 1603 świadczą o dużym zapotrzebowaniu na poradniki medyczne. Drzeworytnicze odwzorowania roślin zostały przygotowane na podstawie rysunków botaników. Marcin Siennik, Marcin z Urzędowa i Szymon Syreniusz korzystali w swej pracy z wielowiekowego dorobku europejskiej medycyny, od czasów starożytnych po sobie współczesne. Miedziorytniczy album z portretami członków rodu Radziwiłłów został wydany w 1758 roku w radziwiłłowskim Nieświeżu. Herszek Lejbowicz wykonał te wizerunki na podstawie galerii portretowej w nieświeskim zamku. Do dziś ocalała tylko jej część, wskutek kilkukrotnych rabunków i zniszczeń wojennych. Taki album portretowy służyć miał podkreśleniu znaczenia rodu, ale trudno dziś wyrokować, kto ponosi odpowiedzialność za urodę sportretowanych osób. W bibliotece numizmatyka-amatora, który swymi pracami udowodnił posiadanie niebywałej wiedzy numizmatycznej, nie mogło zabraknąć pozycji literatury dotyczącej tej gałęzi nauki pomocniczej historii. Emeryk Czapski posiadał prace dotyczące niewielkich, regionalnych kolekcji. Zainteresował się m.in. opracowaniami dotyczącymi Śląska i Prus, autorstwa miejscowych badaczy historii. Stąd w jego zbiorach odnajdujemy ilustrowane odwzorowaniami śląskich i pruskich monet i medali prace Johanna Christiana Kundmanna, Gottfrieda Dewerdecka czy Gottfrieda Bernharda Casseburga. Emeryk Czapski włączał do swej kolekcji starodruki dobrze zachowane, w zabytkowych oprawach. Taką artystyczną oprawę posiada Postilla Jakuba Wujka z kompozycją dekoracji przypominającą kobierce wschodnie, z centralną plakietą, nieregularnie wyciętymi plakietami narożnymi, podkreślonymi metalowymi okuciami i z rozrzuconymi po polu okładki kwiatonami. W przeciwieństwie do wzornictwa krajów islamskich, w plakiecie centralnej zamiast motywu arabeski jest postać Matki Boskiej z Dzieciątkiem, korespondująca z tematyką księgi, czyli zbiorem kazań. Agnieszka Perzanowska Starszy Kustosz Działu Starych Druków i Rękopisów MNK kurator wystawy

Muzeum  im. Emeryka Hutten-Czapskiego

ul. Piłsudskiego 12, 31-109 Kraków
  • pon: nieczynne
  • wt: 10-17
  • śr-pt: 10-16
  • sob: 10 - 17
  • niedz: 10 - 16
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję