{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Muzeum Stanisława Wyspiańskiego. II odsłona Muzeum Stanisława Wyspiańskiego. II odsłona

Druga odsłona wystawy stałej w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego już otwarta! To efekt starań zapowiedzianych przy otwarciu tego oddziału, by dzieła o dużym stopniu wrażliwości, przede wszystkim na działanie światła, mogły cieszyć zwiedzających jeszcze przez kolejne dziesięciolecia.

Scenariusz nowej ekspozycji – opowieść, w której kwestia osobowości Wyspiańskiego, jego losów i jego dzieł tworzy spójną całość – w porównaniu z odsłoną pierwszą nie uległ większej zmianie. Utrzymany został podział obiektów według wątków tematycznych oraz  prezentacja obiektów wielkoformatowych.

Dzięki kolejnej odsłonie Muzeum Narodowe w Krakowie, dysponujące największą kolekcją dzieł Wyspiańskiego w zbiorach polskich, może przedstawić ją szerzej: obok obrazów, które istnieją na stałe w wyobraźni Polaków (takich jak Planty o świcie (Poranek nad Wawelem) czy Polonia), zawiesić te mniej znane, bardziej kameralne, ukazujące doskonały warsztat rysowniczy krakowskiego mistrza –– ołówkowe szkice w młodzieńczych notesach, paryskie studia kredką i węglem, tuszowe winiety.

Na parterze goście zobaczą portrety własne Wyspiańskiego, m.in. wizerunki z lat 1890 i 1897 oraz Autoportret z żoną z 1904 roku, uzupełnione o wizerunki dzieci (Śpiący Mietek, Helenka z wazonem), a także portrety znajomych z kręgu krakowskiej cyganerii, m.in. malarza Józefa Mehoffera, literata i lekarza Kazimierza Lewandowskiego czy poety Antoniego Langego. W sali „We własnym domu” znajdą się także prace przedstawiające ulice rodzinnego miasta, pejzaże z kopcem Kościuszki w tle oraz krajobrazy z Konar, miejscowości związanej z rodziną Teofili.
Na pierwszym piętrze, w sali „Żywioły”, zaprezentowane zostaną m.in. projekty witraży Bóg Ojciec i Żywioł ognia do okien kościoła Franciszkanów w Krakowie oraz pastelowe projekty do dekoracji malarskiej tej świątyni – Nasturcje i Róże; w sali „Wawel – dramat królów” – olejne i pastelowe pejzaże z zamkiem królewskim, model Akropolis i karton witrażowy Wanda do katedry na Wawelu; w sali „Apollo-Chrystus” – propozycje dekoracji, mebli i tkanin do gmachu Towarzystwa Lekarskiego Krakowskiego, teatralia do sztuk opartych na wątkach antycznych, m.in. Protesilasa i Laodamii, oraz ilustracje do eposu Homera Iliada.
W podziemiu budynku, w sali „Księgi moje”, nadal będzie pokazywany księgozbiór własny artysty oraz pierwodruki wydań dramatów i utworów innych autorów, do których okładki i ilustracje wykonał Wyspiański. Obok, w drugiej przestrzeni zatytułowanej „Metamorfozy”, goście będą mogli się zapoznać z teatraliami: plakatami do inscenizacji sztuk artysty, wybranymi zdjęciami i fragmentami filmów z najsłynniejszych inscenizacji jego dzieł literackich.
tekst: Magdalena Laskowska

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kwoty dofinansowania:
2022r.: 234 000 zł  
2023r.: 175 000 zł

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-17.00
  • środa - czwartek: nieczynne
  • piątek - niedziela: 10.00-17.00
Stanisław Wyspiański, Helenka z wazonem, 1902 r.
Obraz przedstawia córkę Stanisława Wyspiańskiego. Helena ma długie blond włosy i jest ubrana w czerwono-białą bluzkę. Opiera głowę i ramiona na stole. Palcem wskazującym dotyka stojącego na stole różowego wazonu z kwiatami. Ma lekko przymknięte oczy.
Stanisław Wyspiański, Śpiący Mietek, 1902 r.
Obraz przedstawia śpiącego Mietka, syna Wyspiańskiego. Ma krótkie blond włosy i krótką grzywkę. Leży na plecach, jedną rękę trzyma za głową, a drugą w poprzek łóżka. Ma lekko skrzywiony wyraz twarzy. Jest ubrany w jasną koszulę z długim rękawem. Leży na p
Stanisław Wyspiański, Portret Józia Feldmana, 1905 r.
Obraz przedstawia Józia Feldmana, małego chłopca podpierającego ręką brodę. Chłopiec zakrywa usta dłonią. Jest ubrany w tradycyjny strój ludowy - koszulę i niebieską kamizelkę z kolorowymi dodatkami. Ma blond włosy do ramion i grzywkę.
Stanisław Wyspiański, Polonia, 1894 r.
Replika dolnej części projektu witraża do okna górnego katedry lwowskiej
Obraz przedstawia mdlejącą kobietę. Ma długie ciemne włosy i jest ubrana w jasną suknię, a przed nią znajduje się miecz. Wokół niej znajduje się grupa postaci o zmartwionych wyrazach twarzy. Dwie osoby wznoszą ręce do góry. Na obrazie znajduje się dużo el
Stanisław Wyspiański, Widok z okna na Kopiec Kościuszki. Szary dzień, 1905 r.
Obraz przedstawia widok z okna na drogę prowadzącą na Kopiec Kościuszki. Po obu stronach ścieżki znajdują się ośnieżone pola, na których rosną drzewa. Większość drzew ma nagie gałęzie - niektóre wyglądają. W środku drogi na Kopiec znajduje się wóz.
Stanisław Wyspiański, Mietek oparty na rękach, 1904 r.
Obraz przedstawia zbliżenie na syna Wyspiańskiego, Mietka, który opiera podbródek na rękach, które trzyma na krawędzi drewnianego stołu. Chłopiec ma krótkie jasne włosy i jest ubrany w niebieski strój. Ma zamyślone spojrzenie.
Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika, 1904 r.
Projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie
Obraz przedstawia greckiego boga Apollo, który jest związany pasami, a do pleców ma przywiązaną lirę. Wokół znajdują się zdeformowane postaci ludzkie w różnych pozycjach. Apollo jedną nogą następuje na jedną z nich. Tło wypełniają liczne owale.
Stanisław Wyspiański, Autoportret z żoną, 1904 r.
Eksponowany w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego obraz malarza, na którym artysta uwiecznił siebie wraz z żoną. Teodora ma tutaj na sobie tradycyjny strój ludowy z czerwonymi koralami i chustą okrywającą włosy. Wyspiański jest ubrany w elegancki frak.
Stanisław Wyspiański, Dziewczynka w niebieskim kapeluszu, 1895 r.
Obraz przedstawia dziewczynkę w sukience z białym kołnierzem i niebieskim kapeluszem. Ma krótkie ciemne włosy. Spogląda w bok z poważnym spojrzeniem. Jedną rękę trzyma pod policzkiem, blisko ramienia, opierając się o nią.
Stanisław Wyspiański, Macierzyństwo, 1905 r.
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Żona Wyspiańskiego karmi dziecko piersią, czemu przyglądają się dwie małe dziewczynki. Kobieta ma na sobie rozpięty zielony kaftan w kwiaty. Niemowlę jest owinięte żółtym kocykiem. Przyglądające się dziewczynki to podwojona postać Heleny, córki Wyspiański
Stanisław Wyspiański, Nasturcje, 1897 r.
Projekt dekoracji malarskiej do prezbiterium i transeptu kościoła Franciszkanów w Krakowie / fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Obraz przedstawia kwitnące nasturcje. Kwiaty są żółto-pomarańczowe, mają falujące łodyżki i owalne liście. Każdy kwiat ma pięć płatków. W tle wzory geometryczne: trójkąty i kwadraty. Barwy na obrazie są nieco przytłumione.
Stanisław Wyspiański, Kościół Panny Maryi, 1905 r.
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Obraz przedstawia Kościół Mariacki w Krakowie. Przed nim widać zabudowę innego budynku z bogato zdobionymi kolumnami.
Stanisław Wyspiański, Poranek pod Wawelem (Planty o świcie), 1894 r.
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Obraz przedstawia pusty park w czasie zimy. W centrum znajduje się prosta ścieżka. Wokół są drzewa, które mają pofalowane, nagie gałęzie. W tle widać zabudowę katedry Wawelskiej. Na obrazie dominują chłodne barwy.
Stanisław Wyspiański, Błogosławiona Salomea, przed 1902
Projekt kwatery witraża z bł. Salomeą do prezbiterium kościoła Franciszkanów w Krakowie (fragment) / fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Obraz przedstawia błogosławioną Salomeę. Ma lekko uniesioną głowę, przymknięte oczy i poważny wyraz twarzy.  Zakonnica ma na sobie habit. Za głową Salomei, nieco z boku, znajduje się złote koło, które wygląda trochę jak słońce, a trochę jak aureola.
fot. CITY
Ceglany budynek Europeum, w którym obecnie znajduje się Muzeum Stanisława Wyspiańskiego. Budynek ma formę sześcianu.
fot. CITY
Ujęcie na Europeum, na którym widać spadzisty dach budynku. Na elewacji Europeum wisi plakat z napisem „tu powstaje Muzeum Stanisława Wyspiańskiego” wraz z angielskim tłumaczeniem, logo Muzeum Narodowego w Krakowie i geometrycznym ornamentem.
Wybrane dzieła Stanisława Wyspiańskiego
Wybrane dzieła Stanisława Wyspiańskiego
Muzeum Stanisława Wyspiańskiego
Muzeum Stanisława Wyspiańskiego

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

MECENAS MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

PARTNER STRATEGICZNY MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

PATRONAT HONOROWY WOJOEWODY MAŁOPOLSKIEGO ŁUKASZA KMITY

Partner wystawy

Patroni medialni