Mozaika polskiego plakatu
11.07-31.08.2019Na tytułową mozaikę polskiego plakatu składa się wybór prac z Dydo Poster Collection. To ponad 70 plakatów, które powstały na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Autorami są działający w tym okresie artyści wszystkich pokoleń. Od twórców tzw. polskiej szkoły plakatu po ostatnich adeptów szkół artystycznych, a więc tacy mistrzowie, jak: Eryk Lipiński, Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Waldemar Świerzy, Jan Młodożeniec, Henryk Starowieyski – którzy jeszcze do niedawna byli wśród nas – i ich najmłodsi koledzy po fachu – Patrycja Longawa i Jakub Zasada.
Prace różnią się od siebie zarówno kolorystyką, techniką projektowania, jak i interpretacją tematu. Zaprezentowane zostaną rozmaite ich rodzaje – od malarskich plakatów Mieczysława Górowskiego, Wiesława Grzegorczyka, Wiesława Wałkuskiego czy Wiktora Sadowskiego, poprzez rysunkowe Stasysa Eidrigevičiusa, Moniki Starowicz i Sławy Harasymowicz, plakaty typograficzne Władysława Pluty i Tomasza Kipki, kolażowe Jacka Staniszewskiego i Kai Renkas, aż po fotograficzne układanki Tomasza Bogusławskiego.
Polski plakat artystyczny skupia się szczególnie na tematyce kulturalnej – filmie, teatrze, muzyce, działalności wystawienniczej. Na ekspozycji zobaczymy, że filmy, których premiery odbyły się już wiele lat temu, na nowo budzą zainteresowanie młodych adeptów sztuki plakatowej (Patrycja Longawa, Dziecko Rosemary, 2019; Ela Wojciechowska, Purpurowa róża z Kairu, 2006; Joanna Górska & Jerzy Skakun, Święta Góra, 2008). Projekty, które dystrybutorzy zamawiali w latach 70. czy 80., będą się przeplatać ze współczesnymi plakatami autorskimi, które funkcjonują obecnie głównie w Internecie i w galeriach, a nie we wnętrzach kin i na słupach ogłoszeniowych. Czemu? To pytanie warto zadać producentom i dystrybutorom filmowym. Czy nie lepiej byłoby zamawiać plakaty u kontynuatorów polskiej szkoły plakatu, których nie brakuje?
Wiele teatrów w Polsce dba o swoją plakatową wizytówkę. Bardzo często dzięki ich współpracy ze świetnymi artystami możemy oglądać prace, które nadają wizualny rytm przestrzeni miast, m.in. plakaty Sławomira Kosmynki dla Teatru Nowego w Łodzi czy seria projektów zamawianych przez Teatr Wybrzeże w Gdańsku u takich artystów jak Maja Wolna, Ryszard Kaja czy Mirosław Adamczyk. Niekiedy powstają także autorskie plakaty teatralne; m.in. Tomasz Bogusławski projektuje plakaty do swoich ulubionych przedstawień pod szyldem nieistniejącego Teatru Rekwizytornia, a Leszek Żebrowski czy Sebastian Kubica serie plakatów szekspirowskich.
Temat muzyczny zostanie przestawiony przez pryzmat plakatów festiwali jazzowych oraz portretów muzyków: Julie London, Niny Simone, Davida Bowiego, Patti Smith, Nicka Cave’a, Georges’a Brassensa czy Wojciecha Młynarskiego. Wśród plakatów imprez będzie można zobaczyć te, których zleceniodawcy wyróżniają się regularną współpracą z plakacistami – to np. festiwal Satyrykon w Legnicy czy Bydgoski Festiwal Operowy. Różnorodne projekty zobaczymy również w grupie prac promujących rozmaite krajowe i zagraniczne wystawy.
Tytuł wystawy w dawnym hotelu Cracovia nawiązuje do wnętrza, w którym jest ona prezentowana. Jedną ze ścian zdobi świetnie zachowana mozaika z lat 60., którą wykonali Helena i Roman Husarscy, współpracownicy architekta Witolda Cęckiewicza, który zaprojektował hotel.
Kuratorka wystawy Natalia Dydo